۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸
گرانی ارز عامل اصلی گرانی خودرو شد| صف های میلیونی برای خرید خودرو از کارخانه
بازار گزارش می دهد

گرانی ارز عامل اصلی گرانی خودرو شد| صف های میلیونی برای خرید خودرو از کارخانه

خودروهای فیدلیتی، کی ۷، تیوولی، ۲۰۷، رانا پلاس، دنا، شاهین، کوییک و ساینا در بازار آزاد خودرو به دلیل رشد قیمت چشمگیر ارز، گران شدند و انتظار می رود دوباره با قیمت های هیجانی گران تر شوند.

بازار؛ گروه خودرو: شیب گرانی خودرو در بازار تند تر شده است؛ به طوری که قیمت خودرو طی روزهای گذشته به دنبال افزایش نرخ ارز جهش قابل توجهی یافته و این نگرانی وجود دارد که افزایش قیمت ها به همین جا محدود نشود؛ چرا که با بسترسازی که وزارت صمت در این دوره و دوره های قبل با اعمال سیاست های نادرست در حوزه کنترل و عرضه خودرو انجام داده بیم آن می رود که موج تورم دیگری در انتظار بازار خودرو باشد. تورمی که شاید مهار آن به این سادگی ها نباشد.

از طرفی بازار خودرو یکی از بازارهای جذاب برای کسانی شناخته می شود که به دنبال سوداگری هستند یا حتی کسانی که با این شیب افزایش نرخ ارز می خواهند سرمایه شان را حفظ کنند به دنبال این بازار می آیند؛ چرا که برخلاف بازارهای دیگر نیازی به زمان زیاد برای خواب پول ندارد و سود آنی نصیب افراد می شود. بنابراین خودرو از خیلی وقت پیش از یک کالای مصرفی به کالای سرمایه ای تبدیل شده و روز به روز بر این وجه خودرو نیز افزوده می شود.

در کنار این موارد وضعیت بازار نشان دهنده این است که با افزایش نرخ ارز حتی اگر واردات خودرو هم صورت بگیرد و نخستین محصول خارجی به کشور بیاید، باید منتظر جهش دیگری در قیمت خودرو باشیم. از این بی راه نیست اگر بگوییم وزارت صمت دولت سیزدهم باید آماده قرعه کشی میلیونی مشتریان باشد، موضوعی که با افزایش قیمت های هفته های اخیر و ناتوانی وزارت در کنترل قیمت ها به نظر نمی رسد چاره ای برای آن اندیشیده شود.

افزایش ۱۰ تا ۳۰ میلیونی قیمت خودروها

همانطور که اشاره شد قیمت خودرو طی روزهای اخیر جهش قابل توجهی یافته است و بررسی های خبرنگار بازار نشان می دهد فقط خودرو فیدلیتی پرایم در تیپ پنج نفره که روز گذشته با بهای یک میلیارد و ۳۹۰ میلیون تومان در بازار معامله می شد، امروز به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان افزایش قیمت یافته است.

خودرو به نسبت جدیدی در بازار کشور که از بدو ورود تاکنون نوسانات قیمتی قابل توجهی را از سر گذرانده و اکنون نیز طی فقط یک روز ۱۰ میلیون تومان بر قیمت آن افزوده شده است. البته این افزایش قیمت خودرو در پایان هفته خود نشان دهنده این است که فیدلیتی هفته آینده افزایش قیمت های قابل توجه تری را تجربه می کند.

قیمت خودروهای فیدلیتی پرایم طی یک روز ۱۰ میلیون تومان و کی ۷ نیز ۲۰ میلیون تومان و تیوولی ۳۰ میلیون تومان افزایش یافته است

همچنین جک کی ۷ یا همان کی ام سی کی ۷ یکی از کراس اوورهای سایز متوسط جدید بازار کشور است. کی ۷ برخلاف سایر محصولات چینی در بازار کشور از محبوبیت چندانی برخوردار نیست. با این حال کی ۷ که روز گذشته در بازار قیمت یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان داشت، امروز به یک میلیارد و ۵۷۰ میلیون تومان رسیده است. این نوع رشد قیمت در خودروهای چینی نشان دهنده تاثیر مستقیم افزایش نرخ ارز بر این بازار دارد.

علاوه بر دو خودرو قبلی سانگ یانگ تیوولی نیز یکی از محصولات با کیفیت کراس اوور بازار کشور است، شاید سانگ یانگ تنها برند غیر چینی است که در حال حاضر به لطف هندی ها در کشور مونتاژ می شود. تیوولی که در بازارهای جهانی یک خودرو اقتصادی و البته ارزان محسوب می شود، در بازار کشور ما به دلیل سیاست های اشتباه صنعتی و اقتصادی به یک خودرو نیمه لوکس و گران تبدیل شده است. سانگ یانگ تیوولی مونتاژ در تیپ اسپشیال صفر کیلومتر در بازار آزاد روز گذشته قیمت یک میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان داشت، اما امروز قیمت این خودرو یک میلیارد و ۸۱۰ میلیون تومان شده است. افزایش ۳۰ میلیون تومانی تیوولی مربوط به کاهش تیراژ یا عدم عرضه خودرو نیست، بازار خودرو به صورت هیجانی به دلیل افزایش قیمت ارز موتور گرانی را روشن کرده است.

خودروهای ایران خودرو چند؟

پژو ۲۰۷ صندوق دار که جانشین پژو ۲۰۶ صندوقدار محسوب می شود، در تیپ اتوماتیک یکی از محصولات سدان پرطرفدار گروه صنعتی ایران خودرو است. پژو ۲۰۷ صندوقدار اتوماتیک اواسط هفته جاری در بازار آزاد قیمت ۶۰۰ میلیون تومانی داشت، امروز این خودرو با بها ۶۱۰ میلیون تومان معامله می شود. افزایش قیمت ۱۰ میلیون تومانی ۲۰۷ حجم درخواست برای خرید این خودرو از کارخانه را دو چندان خواهد کرد.

سه خودرو پژو ۲۰۷ صندوق دار، رانا و دنا پلاس طی تنها یک روز به ترتیب ۱۰ میلیون تومان، ۱۵ میلیون تومان و ۱۰ میلیون افزایش قیمت را تجربه کردند

رانا یکی از سدان های محبوب گروه صنعتی ایران خودرو در بازار کشور است، تیپ پلاس رانا منجر به افزایش سهم بازار این خودرو شد. رانا پلاس پانوراما روز گذشته در بازار آزاد قیمت ۴۲۵ میلیون تومانی داشت و امروز قیمت این خودرو به ۴۴۰ میلیون تومان رسیده است، رشد قیمت ۱۵ میلیون تومانی رانا پلاس پانوراما در بازار نشان می دهد که توجه سودجویان به سمت این خودرو معطوف شده است. بزودی شاهد افزایش تقاضا کاذب این خودرو در کارخانه خواهیم بود.

دنا پلاس اتوماتیک توربو به دلیل مشخصات فنی مناسب یکی از پر فروش ترین محصولات گروه صنعتی ایران خودرو شناخته می شود. این خودرو در بازار فعلی کشور همیشه شیب صعودی قیمت را دنبال کرده است. دنا پلاس اتوماتیک توربو روز گذشته در بازار قیمت ۶۴۰ میلیون تومانی داشت، اما امروز بها این خودرو بیشتر از ۶۵۰ میلیون تومان شده است. رشد قیمت این خودرو در هفته جاری قابل توجه بوده است، دنا در تیپ مذکور طی هفته جاری دو بار جهش قیمتی را تجربه کرده است. این مورد نشان می دهد که به زودی دسترسی مشتریان واقعی به این خودرو در بازار سخت تر از گذشته می شود.

سایپایی ها هم گران شدند

شاهین به عنوان جدیدترین محصول گروه خودروسازی سایپا به مدت طولانی اختلاف قیمت چندانی میان کارخانه و بازار نداشت. اما شاهین در هفته جاری موتور گرانی را روشن کرده است، این خودرو روز گذشته در بازار آزاد قیمت ۴۴۵ میلیون تومانی داشت، اما امروز بهای این محصول به بیشتر از ۴۵۰ میلیون تومان رسیده است. نکته قابل توجه اینجا است که شاهین طی هفته گذشته ۴۰ میلیون تومان رشد قیمت را تجربه کرده است. شیب گرانی شاهین در بازار نشان می دهد که این خودرو به زودی هم قیمت دنا در بازار آزاد خواهد شد.

کوییک اتوماتیک پلاس با لقب ارزان ترین خودرو اتوماتیک بازار به خیابان های کشور آمد، اما با شرایط فعلی بازار خودرو شاید کوییک باید عنوان خود را کنار بگذارد. کوییک اتوماتیک پلاس روز گذشته در بازار آزاد قیمت ۳۲۰ میلیون تومان داشت، امروز قیمت این خودرو ۳۲۵ میلیون تومان شده است. شیب رشد ۵ میلیون تومانی نشان از وضعیت گران تر شدن این خودرو در بازار دارد. گفتنی است که سودجویان به تازگی توجه ویژه ای به محصولات سایپا پیدا کرده اند، بنابراین بهای محصولات این خودرو در یک ماه آینده به ثبات نخواهد رسید.

خودروهای شاهین، کوییک اتوماتیک پلاس و ساینا به ترتیب در لیست خودروهای سایپا ۴۰ میلیون تومان، ۵ میلیون تومان و ۵ میلیون تومان گران تر شده اند

همچنین ساینا در تیپ ای ایکس دنده ای یکی از خودروهای پر فروش گروه خودروسازی سایپا محسوب می شود، این خودرو روز گذشته در بازار قیمت ۲۴۵ میلیون تومانی داشت، اما امروز به بها ۲۵۰ میلیون تومان رسیده است. رشد ۵ میلیون تومانی این محصول نشان از افزایش گرانی آن در هفته آینده دارد. رفتار هیجانی بازار به دلیل رشد چشمگیر نرخ ارز، موتور گرانی محصولات ارزان قیمت را بیشتر از گذشته روشن کرده است.

با این تفاسیر همانطور که پیش تر اشاره شد به زودی صف های میلیونی برای خرید خودرو در نظام قرعه کشی گروه صنعتی ایران خودرو ایجاد خواهد شد. تبدیل خودرو از کالا مصرفی به سرمایه ای در کنار قیمت گذاری دستوری، بازار این محصول را نسبت گذشته ملتهب تر می کند و به نظر نمی رسد مسئولان همچون ادوار قبل چاره ای برای رفع روند صعودی قیمت ها در بازار این محصول داشته باشند.

کد خبر: ۱۹۴٬۲۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha