۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶
دهها پروژه بزرگ تولیدی در کهگیلویه و بویراحمد غیر فعال هستند
در گفتگو با بازار عنوان شد

دهها پروژه بزرگ تولیدی در کهگیلویه و بویراحمد غیر فعال هستند

یاسوج - رئیس اتاق بازرگانی یاسوج گفت: بیش از دهها پروژه میلیاردی در کهگیلویه و بویراحمد غیرفعال هستند و می توانند با همکاری بانکها به چرخه تولید بازگردند.

جبار کیانی پور در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: بخش خصوصی و دولت به عنوان شرکای اقتصادی می توانند زمینه‌ برون رفت استان از نارسایی‌های مالی و اقتصادی را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه باید با برنامه‌ریزی‌ صحیح ظرفیت‌ها را بالفعل کرد، گفت: جهش تولید در استان زمانی میسر می شود که بانکها  علاوه بر تسهیلات دولتی از سایر منابع تامین مالی نیز استفاده کنند.

کیانی پور با بیان اینکه شکوفایی اقتصاد و استفاده از ظرفیتها نیازمند سرمایه گذاری است، تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد ظرفیتهای بسیاری دارد اما متاسفانه درصد ناچیزی از این ظرفیتها بالفعل شده و به تولید و یا اشتغال پیوند خورده است و در این راستا باید با جذب سرمایه گذار، راه توسعه را هموار کرد.

وی با بیان اینکه نفت، آب، کشاورزی و گردشگری از ظرفیتهای مهم این استان است، گفت: این استان شایستگی های فراوانی دارد و چنانچه بتوان هر کدام از ظرفیتها را به نحو شایسته به اقتصاد پیوند داد، اشتغال و تولید و رونق اقتصادی ایجاد می شود.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج اظهار داشت: به عنوان مثال یکی از ظرفیتهای مهم در این استان وجود چشمه های آب با کیفیت مناسب و امکان ایجاد واحدهای متعدد بسته بندی آب و ارائه آب معدنی بسیار با کیفیت از آبهای استان است.

کیانی پور وجود ظرفیتهای معدنی را از دیگر ظرفیت های استان برای شکوفایی اقتصاد عنوان کرد و افزود: این استان دارای پهنه های مواد معدنی شامل سنگ آهک، سنگ تزئینی، فسفات، بوکسیت و سنگ گچ است.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از ظرفیت های استان امکان تامین آب مورد نیاز طرحهای بزرگ از طریق سد کوثر است با توجه به اینکه در استانهای جنوبی خصوصا در حاشیه دریا مشکل تامین آب شیرین وجود دارد.

کیانی پور افزود: یکی دیگر از ظرفیت های استان در زمینه صنایع تبدیلی و واحدهای کشت و صنعت با توجه به وسعت باغات است.

وی اظهار داشت: از ویژگی های ارزشمند اقتصادی استان جایگاه استان در بخش صنعت نفت است که بنا بر آمارهای رسمی کشور ۲۵ درصد نفت کشور از میادین نفتی کهگیلویه و بویراحمد استخراج می شود.

کیانی پور افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد دارای بزرگترین معدن فسفات به همراه معادن سیلیس، گوگرد، مس، سنگ های تزئینی به همراه ذخایر عظیم خاکهای نسوز و صنعتی کشور است.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین بخشها در این استان که می تواند به توسعه اقتصادی و اشتغال بیانجامد، استفاده از ظرفیت های گردشگری استان، جنگلهای زیبای بلوط، مزارع سرسبز و قلل مرتفع دنا و چشمه سارهای جوشان و رودخانه های خروشان و طبیعت بکر و زیبا است.

کد خبر: ۱۹٬۳۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha