۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۴
تداوم صدور دستورات خلق‌الساعه بدون مشورت بخش خصوصی | آینده تولید مرغ گوشتی با خطر مواجه است
گزارش خبری؛

تداوم صدور دستورات خلق‌الساعه بدون مشورت بخش خصوصی | آینده تولید مرغ گوشتی با خطر مواجه است

همدان-فعالان اقتصادی تداوم صدور دستورات خلق‌الساعه بدون مشورت بخش خصوصی را عامل ایجاد مشکلات اقتصادی می‌دانند تا آنجاکه معتقدند در صنعت دام و طیور این رویه آینده تولید مرغ گوشتی با خطر مواجه کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: نشست اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان صبح سه‌شنبه برگزار و اعضا در این نشست ابتدا به بیان اخبار مربوط به حوزه کشاورزی پرداخته و بررسی وضعیت تولید مرغ گوشتی را در دستور کار قرار داده و درزمینهٔ قیمت تمام‌شده، جوجه ریزی و تولید آتی این محصول به بحث و بررسی پرداختند

مسئول دبیرخانه کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی همدان در این نشست با اشاره به مهم‌ترین موضوعات حوزه کشاورزی اظهار داشت: در کمیسیون تجارت و کشاورزی بحثی در رابطه با حمل‌ونقل محصولات کشاورزی و صادرات و همچنین یارانه‌ای که مدنظر بود به این بخش تزریق شود مطرح شد که خوشبختانه با توجه به اینکه استان همدان پیگیر ملی این موضوع و به‌نوعی سردمدار تحقق این پروژه و برنامه بود بخشنامه‌ای در این خصوص ابلاغ شد.

محمدرضا ابراهیمی با عنوان اینکه طبق بخشنامه ابلاغ‌شده مقرر شد یارانه صادراتی محصولات کشاورزی برای همدان و حوالی استان همدان در نظر گرفته شود، اضافه کرد: اخباری در رابطه با چگونگی تخصیص یارانه و اینکه چه معشوق‌ها و یارانه‌ای برای کسانی که نسبت به صادرات محصولات کشاورزی اقدام کنند در سایت اتاق بازرگانی درج و بارگذاری شده است.

وی در ادامه افزود: بحث مجهز کردن کشتی‌ها به سردخانه هم مطرح است که امیدواریم این امر محقق شود و اطلاعاتی در این خصوص در سایت بارگذاری شده و در جلسات بعدی از مسئولین دعوت‌شده تا این موضوع را مطرح کنیم.

برخی از صادرکنندگان به بندرعباس از سردخانه‌های موجود در کشتی‌ها استفاده می‌کنند

وی ادامه داد: در حال حاضر برخی از صادرکنندگان به بندرعباس از سردخانه‌های موجود در کشتی‌ها استفاده می‌کنند ولی به‌صورت کلی یک سری قابلیت‌ها و مشوق‌ها و همچنین تخفیف‌هایی که می‌توان در این حوزه ارائه کرد مطرح است.

ابراهیمی با عنوان اینکه این روزها بحث نشست دیپلماسی اقتصادی ایران با کشورهای اوراسیا مطرح است، اضافه کرد: این نشست قرار بود در آذرماه سال جاری برقرار شود که به بهمن‌ماه موکول شد.

وی بابیان اینکه نشست دیپلماتیک اقتصادی اوراسیا بخصوص در بخش کشاورزی فرصت بسیار خوبی است که با جمع کثیری از کشورهای تجاری اوراسیا ارتباط تجاری برقرار شود، اضافه کرد: در این نشست اعضای سازمان توسعه تجارت و کشاورزی هم حضور دارند که به‌عنوان یک کاتالیزور می‌توانند برای ارائه بهتر محصولات کشاورزی ایران مدنظر قرار گیرند.

وی در خصوص مباحث مطروحه در اتاق بازرگانی بوشهر نیز افزود: در خصوص تولید گوجه‌فرنگی و صادرات آن اتاق بازرگانی بوشهر از اتاق بازرگانی استان همدان درخواست کمک و مساعدت داشت که موضوع به سمع و نظر فعالان این حوزه رسید.

شورای عالی پول و اعتبار کشور باهدف مساعدت با واحدهای تولیدی با پیشنهاد ارائه‌شده از سوی بانک مرکزی مبنی بر تمدید حکم امهال و استمهال بدهی‌های واحدهای تولیدی تا شهریورماه سال ۱۴۰۲ موافقت کرد

مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی همدان نیز در این نشست در خصوص نامه بانک مرکزی مبنی بر تمدید حکم امهال و استمهال بدهی‌های بانکی گفت: شورای عالی پول و اعتبار کشور باهدف مساعدت با واحدهای تولیدی با پیشنهاد ارائه‌شده از سوی بانک مرکزی مبنی بر تمدید حکم امهال و استمهال بدهی‌های واحدهای تولیدی تا شهریورماه سال ۱۴۰۲ موافقت کرد.

هادی خورشیدی ادامه داد: بر اساس بخشنامه صادره موسسه اعتباری موظف است بر اساس درخواست واحدهای تولیدی دارای مجوز از وزارت جهاد کشاورزی یا وزارت صنعت، معدن و تجارت یا وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با تشخیص و معرفی کارگروه‌های استانی تسهیل و موانع تولید در چهارچوب ضوابط ابلاغ‌شده که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت قابل‌اجرا است واحدهای تولیدی که در بازپرداخت بدهی‌های خود به بنگاه‌ها و مؤسسات غیر اعتباری بانک‌ها دچار مشکل شده‌اند و تمام بدهی یا بخشی از بدهی آن‌ها غیر جاری‌شده را تا یک سال یا حداکثر تا پنج سال با اخذ میزان هفت ونیم درصد از مانده بدهی و با دوره تنفس شش‌ماهه در چهارچوب دستورالعمل نحوه امهال مطالبات مؤسسات غیر اعتباری موردتوجه قرار داده و بازپرداخت بدهی‌های آن‌ها امهال شود که در این راستا واحدهای تولیدی می‌توانند به بانک‌ها مراجعه کرده و نسبت به امهال و استمهال بدهی‌های خود اقدام کنند.

دبیر اتاق بازرگانی همدان نیز بابیان اینکه توقع داریم اگر مسئولی وارد استان می‌شود از حضور مسئولین نهایت استفاده و بهره‌وری را داشته باشیم تا گره مشکلات فعالان اقتصادی استان باز شود، اضافه کرد: اگر مسئولی در استان همدان حضور پیدا کرد نباید حضورش در حد یک سخنرانی در دانشگاه‌ها خاتمه پیدا کند.

طاهره ایزدی گفت: اگر قرار است هر مدیر ملی به‌خصوص در حوزه‌های تجارت خارجی و بخش اقتصادی به همدان سفر کند باید در این سفر جلساتی برگزار شود چراکه حدود ۷۰_۸۰ نفر از فعالان این حوزه فقط در تعهدات ارزی یا در حوزه‌های دیگر مشکل‌دارند و باید در جلسات موضوعات و مشکلات را حل کنیم.

دبیر اتاق همدان بابیان اینکه در حوزه معدن مشکلاتی داشتیم اما معاون امور معدنی وزارت صمت در سفری به همدان فقط در مورد حکمرانی معدن در دانشگاه سخنرانی داشت، اضافه کرد: این ظرفیت‌ها باید مغتنم شمرده شود و اگر مقررشده رئیس سازمان توسعه تجارت به همدان سفر کند تدابیری اندیشیده شود تا با اعضای کمیسیون‌های اتاق بازرگانی نشستی برگزار و هیئت‌رئیسه کمیسیون‌ها مسائل را ارجاع داده و انتظارات فعالان اقتصادی را مطرح کنند.

دبیر اتاق بازرگانی همدان بابیان اینکه در شرایط بحران برخی تصمیمات گرفته می‌شود که گاهی نقض قانون است، اضافه کرد: به‌عنوان‌مثال در کتاب قوانین و مقررات صادرات به این نکته اشاره‌شده که بحث پیمان‌سپاری ارزی در ماده ۱۳ ممنوع است.

وی اضافه کرد: زمانی دولت با مشکل دلار مواجه شد و صادرکنندگان تصمیم گرفتند یک‌شبه دلارهای خود را وارد کشور کنند تا مشکل کشور حل شود.

ضرورت‌ها ایجاب می‌کند گاهی تصمیم بگیریم چه‌کاری انجام دهیم و حتی فراتر از قانون خواسته‌هایی را تعریف کنیم‌ تا فعالان بخش خصوصی آسیب نبینند

ایزدی با عنوان اینکه همان‌طور که ما به عنوان بخش خصوصی در مواقعی به دولت کمک می‌کنیم انتظار حمایت داریم، گفت: ضرورت‌ها ایجاب می‌کند گاهی تصمیم بگیریم چه‌کاری انجام دهیم و حتی فراتر از قانون خواسته‌هایی را تعریف کنیم‌ تا فعالان بخش خصوصی آسیب نبینند.

دبیر اتاق بازرگانی استان همدان افزود: یکی از نماینده‌ها فرصت را غنیمت شمرده و از وزیر جهاد کشاورزی دعوت کرده تا به استان همدان سفر کند و باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی گفت: باید موضوع مازاد مرغی که در استان داریم و مردم نمی‌توانند آن را خریداری کنند را به‌عنوان دغدغه اصلی مطرح و بررسی کنیم با توجه به حجم زیاد مرغ چه اقداماتی باید انجام دهیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان نیز بابیان اینکه در راستای بررسی وضعیت تولید مرغ گوشتی و قیمت جوجه ریزی و تولید و آینده مرغ نامه‌های بسیاری را چه از سوی اتحادیه استانی و چه اتحادیه کشوری به اتاق ایران منعکس کرده‌ایم، افزود: واقعاً مشکل جدی است و آینده تولید مرغ گوشتی با خطر مواجه است.

علی محمودی افزود: گوشت قرمز هم متأسفانه دچار مشکلاتی شده و دستورات خلق‌الساعه چه در خصوص صادرات و چه در ممنوعیت صادرات آن بدون مشورت بخش خصوصی به‌صورت دستوری و طبق روال قبل ادامه یافته و هیچ تعاملی هم با بخش خصوصی و انجمن‌های تخصصی انجام نمی‌گیرد.

مدیر توسعه و بازرگانی جهاد کشاورزی استان همدان نیز بابیان اینکه باید برنامه‌ای ارائه و مشخص شود در بخش تولید مرغ در کشور به چه میزان جوجه ریزی نیاز است، افزود: جای سوال وجود دارد که چرا جوجه ریزی در استان همدان دو میلیون و ۸۰۰ هزار تن می‌شود درصورتی‌که برای حدود ۳۰ درصد این مقدار بازار داریم.

داریوش سرحدی با عنوان اینکه یک ناهماهنگی در بحث جوجه ریزی وجود دارد، اضافه کرد: یک‌روند جوجه ریزی در آبان ماه سال جاری داشتیم که تبعات این روند را وقتی رصد می‌کنیم تا اواسط دی‌ماه وجود دارد و خیلی هم زیاد است.

وی بابیان اینکه در حال حاضر کشتار روزانه مرغ ۲۵۵ تن، ۲۷۵ تن و گاهی ۲۳۰ تن است درحالی‌که این مقدار بیش از نیاز بازار استان است و بیش از نیاز استان کشتار انجام می‌گیرد، گفت: با صحبت اتحادیه سراسری مبنی بر خریداری و ذخیره مرغ توسط مردم تا دو روز در همدان مرغ پیدا نشد.

سرحدی با اشاره به عدم هماهنگی بین کشتار و فروشنده گفت: البته فروشنده هم نمی‌داند که نیاز بازار چگونه است؟! یک روز حجم زیادی برای خرید مراجعه می‌کنند و روز دیگر مثل روزهای عادی مرغ با مقادیر زیاد در سطح بازار مرغ پیدا می‌شود اما به‌هرحال فروشنده در جریان کم و کیف ماجرا نیست.

پنج واحد کشتارگاهی در استان همدان ظرفیت انجماد مرغ خود را اعلام کرده‌اند و در خوش‌بینانه‌ترین حالت واحدهای کشتارگاهی ۱۰ تا ۱۵ تن بر اساس شرایط و ضوابطی که دامپزشکی و پشتیبانی دارد می‌توانند انجماد کنند

وی با اشاره به اینکه با وضعیت کشتارگاه‌های ما خرید آن‌چنانی در استان همدان صورت نمی‌گیرد، گفت: ۵ واحد کشتارگاهی در استان همدان ظرفیت انجماد مرغ خود را اعلام کرده‌اند و در خوش‌بینانه‌ترین حالت واحدهای کشتارگاهی ۱۰ تا ۱۵ تن بر اساس شرایطی و ضوابطی که دامپزشکی و پشتیبانی دارد می‌توانند انجماد کنند.

وی در ادامه با اعلام اینکه خرید ۱۰ تا ۱۵ تن مرغ گره از مشکلات مرغداران ما باز نمی‌کند، اضافه کرد: یکی از راه‌حل‌هایی که وجود دارد این است که یا باید سایر کشتارگاه‌ها مجاب شوند و تونل انجماد مرغ را راه‌اندازی کنند که بازهم برای این مهم مصوبه‌ای به تصویب رسیده و در هر قسمتی تسهیلاتی که لازم باشد در اختیار قرار می‌دهیم و مساعدت می‌کنیم.

وی بابیان اینکه در حال حاضر آن‌قدر که از بحث فروش مرغ گرم و کشتار مرغ سود کسب می‌شود از بحث انجماد مرغ سودی حاصل نمی‌شود، اضافه کرد: بحث انجماد مرغ هیچ زمان پیش نمی‌آید و کسی به دنبال این موضوع نمی‌رود.

سرحدی با عنوان اینکه کشتارگاه موظف است اولویت کشتار را طبق فرایند به مرغ همدان دهد و بعد از همدان، اگر خرید مرغ از جای دیگر باشد مشکلی ایجاد نمی‌شود، گفت: سر همین موضوع اتحادیه موظف شد نماینده‌ای داخل کشتارگاه قرار دهد.

مشکل مرغداران مختص همدان نیست

وی در تکمیل صحبت قبل خود با عنوان اینکه زمانی که کمبود داریم اجازه نمی‌دهیم مرغ از استان خارج و به استان دیگر منتقل و استان مربوطه ظرفیت خود را کامل کند و استان همدان بدون مرغ بماند، اضافه کرد: مشکلی که در خصوص خرید گوشت مرغ منجمد مرغداران وجود کشوری است و خاص استان همدان نیست.

مدیر توسعه و بازرگانی جهاد کشاورزی استان همدان بابیان اینکه دستگاه‌های امنیتی و نظارتی در ستاد تسهیل حضور دارند و ضرورت دارد، حداقل ضرر و زیان مرغداری‌ها را از طریق ستاد تسهیل در استان همدان جبران کنیم، گفت: باید فهرستی از مرغداری‌های متحمل ضرر تهیه و میزان ضرر و زیان آن‌ها در ستاد تسهیل مطرح شود تا مصوبه‌ای به نفع آن‌ها به تصویب برسد و ضرر و زیان آن‌ها جبران شود.

کد خبر: ۱۹۳٬۸۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha