۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۷
فقدان نگاه حرفه‌ای به تجارت در استان سمنان | تولیدگران هم مقصر هستند
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

فقدان نگاه حرفه‌ای به تجارت در استان سمنان | تولیدگران هم مقصر هستند

سمنان- کارشناسان اعتقاد دارند که عدم وجود نگاه حرفه‌ای به تجارت و بازاریابی بین‌المللی، از جمله موانع صادرات در استان سمنان محسوب می‌شود.

بازار، گروه استان‌ها: به گفته مسئولان صمت استان سمنان ۱۹۲ هزار تن کالا طی هشت ماهه نخست سال جاری از استان صادر شده است که در مقایسه با سال قبل افزایش داشته اما در قیاس با پنج ساله گذشته، شاهد عدم رشد صادرات استان از لحاظ دلاری بوده ایم که البته بخشی از آن به تلاطم های ارزی و کاهش ارزش پول در قیاس با ارز باز می گردد.

موانع و مشکلات صادرات در استان سمنان البته زیاد هستند از افزایش هزینه تولید، حمل و نقل تا فقدان نگاه حرفه ای به تجارت و بازار یابی، تحریم ها، عدم توان سورت بندی و بسته بندی مناسب و بازار فروش و ... که سبب شده تا صادرات استان اگر هم رشدی را دارد، در بخش تناژ داشته باشد و نتوانیم آنطور که باید و شاید، شاهد ارتقای کیفی صادرات باشیم.

از سوی دیگر تعداد کشورهای میزبان کالاهای صادراتی استان سمنان نیز از ۴۲ کشور در بازه زمانی پنج سال قبل به ۲۸ کشور در ابتدای سال جاری و ۳۲ کشور در هشت ماهه نخست سال جاری کاهش یافته که نشان می دهد نتوانسته ایم برخی بازارهای کالاهای صادراتی استان را نگه داریم.

امروز قرار است به یک مانع مهم و البته مغفول در صادرات استان سمنان نگاهی بیندازیم که این بار برعکس موانع دیگر، تولیدگران هم در آن قصور دارند و تنها نگاه‌ها به سمت دولتی‌ها و برنامه‌ریزان اقتصادی استان و کشور نیست. با امیرعلی زمانی کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی در این باره به گفتگو می‌نشینیم.

* کارکرد شرکت‌های بازرگانی و تجاری چیست؟

شرکت‌های بازرگانی و تجارتی در واقع شرکت‌هایی هستند که بازارهای هدف محصولات تولیدی در درون استانی مانند سمنان را به خوبی رصد و می‌شناسند. این رصد و شناخت در دو حوزه انجام می‌شود نخست اینکه چه کشوری چه تقاضایی دارد و استان سمنان چه مقدار از این تقاضا را می‌تواند جواب دهد مانند میوه، کاشی سرامیک، پشم و کرک و شوینده و ... و در وهله دوم چطور باید کالاها را صادر کرد تا دوباره نیز سفارش خرید دریافت کرد.

به گفته مسئولان صمت استان سمنان ۱۹۲ هزار تن کالا طی هشت ماهه نخست سال جاری از استان صادر شده است

در واقع تزریق تفکر حرفه ای بازار یابی و فروش محصولات از یک سو و همچنین آماده سازی درست کالاهای تولیدی صادراتی برای عرضه در بازار از سوی دیگر یکی از ده مسئولیت شرکت‌های بازرگانی هستند که عمدتاً تولیدگران از عهده آنها بر نمی آیند.

* پس مشکل در واقع کجاست؟

تولیدکنندگان ما هنوز به این باور نرسیده که یک تولیدگر خوب الزاماً صادر کننده خوب نیست لذا باید از شرکت های حرفه ای فعال در زمینه صادرات و تجارت خارجی کمک گرفت. متاسفانه در استان سمنان کمترین بها به شرکت‌های تجاری داده می.شود در حالی که بهترین و توانمندترین ظرفیت‌های صادراتی هستند.

شرکت های تجاری کار و وظیفه و حرفه اصلی شان بازار یابی، تامین نیازهای بازارهای منطقه ای، ورود حرفه ای به مقوله صادرات، نحوه ارائه کالا به بازار و ... است که تولیدگران در بهترین حالت از بین تمام این فاکتورها، بسته بندی را بتوانند مد نظر قرار دهند باید این فرهنگ در استان سمنان نهادینه شود که تولید کننده برای فروش کالا می بایست کار را به کاردان بسپارد.

تاجران هستند که می‌دانند چه کالایی در چه بازاری و با چه قسمتی و چه نوع بسته بندی خواهان دارد تولیدکننده ما متاسفانه این تفکر را دارند که اگر شرکت تجاری را به مقوله واردات خود وارد سازند، در سود قرار است با آن شرکت ها شریک شوند و آن سودی که می‌خواهند را نمی‌کنند در صورتی که اصلا اینگونه نیست شرکت های تجاری می‌توانند کالا را با قیمتی بهتر از آنچه تولیدکننده ما توقع دارد بفروشند و درصدی از سود را دریافت کنند لذا شرکت های تجاری در واقع بازاریاب هستند نه شریک؛

فقدان نگاه حرفه‌ای به تجارت در استان سمنان | تولیدگران هم مقصر هستند

* پس در حقیقت مشکل کجاست؟

مشکل ما این است که تولیدکننده ما نمی‌داند که چه کشوری چه نوع سلیقه ای در چه بسته بندی را دارد و اصلا چه نوع کالایی را بیشتر طلب می‌کند، مثلاً استان سمنان تولیدکننده کاشی و سرامیک است آن هم کاشی و سرامیکی که ده‌ها قطع و اندازه و رنگ و نوع دارد شک نکنید در چشم تولیدگر ما قطر و پاکستان و عراق یک بازار فروش محسوب می‌شوند و همان کاتالوگ و اقلامی که به پاکستان می‌فروشند به قطر هم می‌فروشند.

* چرا پس در برابر این موضوع مقاومت می‌شود و برای رفع آن باید چه کرد؟

این تفکر کاملاً نادرست و حتی ضربه زننده است، ابراز کرد: اصلاً نیاز کاشی و سرامیک قطر با عراق یکسان نیست به هیچ وجه بازار این دو کشور هم با هم در قیاس نیستند و کالایی که به قطر می‌رود باید به صورت کلی بسته بندی متفاوت از آنچه به پاکستانی می‌رود داشته باشد اما کدام تولیدگر ما این ریزه کاری‌های حرفه‌ای که باعث می‌شود کالا بهتر و بیشتر فروش برود را می‌دانند؟

یک تولیدگر خوب الزاماً صادر کننده خوب نیست

در کنار نهادینه کردن فرهنگ توجه به شرکت‌های تجاری و تجار باید سازمان‌هایی مانند صمت و گمرک و ... نیز تولید گر ما را به سمت حرفه ای تر کردن تجارت خود سوق دهند، شرکت های تجاری اگر چیزی بگویند همه فکر می‌کنند که برای سود خودشان صحبت می‌کنند در صورتی که واقعاً تولیدگران با صادرات نادرست محصولات با بسته بندی بسیار بد و با ارسال بی‌هدف یا کم اثر کالا، به صادرات کل استان ضرر می رسانند.

در حقیقت شرکت‌های تولیدگر با همراه کردن تجار با خودشان، ابتدا به ساکن به کارخانه تولیدی که مالک آن هستند و سپس به اقتصاد استان سمنان کمک می‌کنند لذا باید توجه به تجارت در استان سمنان بیش از گذشته باشد.

* چقدر در به‌کارگیری شرکت‌های تجاری موفق بودیم؟

موفقیت هایی کسب کرده ایم به خصوص در برهه زمانی مانند قبل از سال ۹۳ و همچنین مقطعی نیز در سال های ۸۹ تا ۹۴ که تعداد شرکت های صادر کننده کالاهای استان سمنان به ۱۲۳ شرکت هم رسید اما کم کم این جایگاه تضعیف شد هر چند صادرات استان کماکان روند خوبی دارد اما بیشتر این روند با تلاش فراوان به دست می آید حال آنکه به واقع مسیرهای راحت تری را هم می توان با به کار گیری حرفه ای های تجارت طی کرد و همان نتیجه بلکه بهتر را هم گرفت.

مشکل اما اینجا است که ما خودمان را از سودی که می‌توانیم کنیم محروم می سازیم و تلاش داریم تا به صورت سنتی با همان ساختار فله ای و غیر منظم صادر کنیم که در قیاس با کشورهای دیگر مانند ترکیه و قزاقستان و روسیه و ... بی‌نصیب خواهیم ماند چرا که این کشورها به خوبی اهمیت بسته بندی و ... را می دانند

کد خبر: ۱۹۳٬۵۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha