۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰
۸۰ درصد اقتصاد تهران در اختیار بخش خصوصی است
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران:

۸۰ درصد اقتصاد تهران در اختیار بخش خصوصی است

ترکی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران از اجرای ۳۸ پروژه در استان تهران برای سال ۹۹ خبرداد.

به گزارش بازار به نقل از سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، دومین جلسه ستاد فرماندهی اقتصادی مقاومتی استان تهران به ریاست دکتر انوشیروان محسنی بندپی استاندار و دبیری نعمت الله ترکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران و سایر اعضای ستاد از طریق نرم افزارویژه جلسات آن لاین برگزار شد.

ترکی در ابتدای این جلسه به آمارهای ۱۱ ماهه سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: آمارها نشان از رشد اقتصادی و افزایش شاخص ها می داد و اگر شیوع کرونا در جهان رخ نمی داد سال ۹۹ سال شکوفایی اقتصادی ایران بود. اما با توجه به شعار سال (جهش تولید) که از سوی مقام معظم رهبری اعلام شد و همچنین نقشه راهی که برای استان ترسیم شده تعداد ۳۸ پروژه (جهادکشاورزی۱۴- صنعت و معدن۷- شهرک های صنعتی۱- میراث فرهنگی۱۴ و تعاون روستایی۲) در استان تهران در سال ۹۹ اجرایی می شود.

در ادامه جلسه شهرام عدالتی معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در مورد موضوع تاثیر کرونا بر اقتصاد جهان سخن گفت و اظهار کرد: دولت های چین، ژاپن، انگلیس، هند، ایتالیا و کانادا تا رشد منفی ۱۰ درصد را هم در بدبینانه ترین دیدگاه و همچنین رشد منفی یک دهم درصد را در خوشبینانه ترین احتمال در اقتصاد خود پیش بینی کرده اند. ما هم در ۳ سناریو در خوشبینانه ترین دیدگاه تا آخر خرداد، واقع بینانه تا پایان رسال و در بدبینانه ترین احتمال تا ۲ سال درگیر ویروس کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد خواهیم بود.

عدالتی به خدمات محوری بودن اشتغال در تهران اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه ۷۰ درصد تهران در بخش خدمات فعال است اگر دولت حمایتی در بخش خدمات نداشته باشد آنها متضرر می شوند. این در حالی است که ۸۰ درصد اقتصاد تهران در بخش خصوصی است و فقط ۲۰ درصد در اختیار بخش عمومی قراردارد.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران به توزیع هزاران سبد کالا، اعطای وام یک میلیون تومانی به سرپرستان خانوار و اختصاص ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با کرونا از سوی دولت اشاره کرد و گفت: بعنوان مثال دولت کانادا ۲۷ میلیارد دلار برای حمایت از کسب و کار، توزیع ماهانه ۳۰۰ دلار به هر خانواده و تعویق در پرداخت مالیات به مدت ۶ ماه بدون جریمه اقدام کرده است. حالا سوال این است که اعتباراتی که دولت در نظر گرفته است سهم تهران چقدر است؟ چگونه محاسبه شده است؟ این در حالی است که ۲۴ درصد تولید ناخالص کشور در تهران و ۳۴ درصد ارزش افزوده بخش خدمات در تهران است. و این باید بر اساس برش استانی اقدام شود.

در این جلسه به تمامی دستگاه های اجرایی فرصت داده شد تا پیشنهادات خود را در مورد برنامه های جهش تولید ارائه کنند. همچنین مقرر شد با هدف حفظ اشتغال موجود و بهره وری کامل از واحدهای تولیدی نیمه فعال و غیرفعال، اداره صنعت با همکاری شرکت شهرک های صنعتی برنامه عملیاتی احصاء وضعیت واحدها را در مدت زمان ۲ هفته به دبیرخانه ستاد ارسال کنند.

همچنین دستگاه های اجرایی استان موظف شدند مصادیق استانی و شهرستانی خود را بر اساس برنامه های دولت در حمایت از کسب و کار و معیشت مردم در مدت زمان ۱۰ روز بر اساس سناریو نویسی و آینده نگاری به دبیرخانه ستاد ارسال کنند.

مصوبه دیگر ستاد الزام دستگاه های اجرایی و فرمانداری ها و نهادهای غیر دولتی برنامه های خود در مورد جهش تولید را به دبیرخانه ستاد ارائه کنند.

کد خبر: ۱۹٬۳۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha