۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸
ساماندهی بازار ارز و سکه؛ در جستجوی راهکارهای عملیاتی
بازار بررسی می کند

ساماندهی بازار ارز و سکه؛ در جستجوی راهکارهای عملیاتی

ساماندهی بازار سکه و ارز؛ این از موضوعاتی است که در هر دوره وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در دولتهای ادوار به عنوان دغدغه مهم و جدی مطرح بوده است.

به گزارش خبرنگار بازار، این روزها بازار سکه و ارز، با تلاطم هایی درگیر است و همین موضوع باعث شده است تا رسانه ها بیش از هر زمان دیگری روی این موضوع تمرکز داشته باشند. اما این که این پی گیریها منجر به نتایج مناسب شود، همچنان با تردیدهایی مواجه است.

در چنین شرایطی علی صالح‌آبادی رئیس ‌کل بانک مرکزی درباره راهکارهای بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز، گفت: اقدامات بسیاری برای ساماندهی بازار در حال انجام است؛ عرضه‌هایی در بازارهای مختلف در حال انجام است و ضوابط موردنیاز این بازار انجام می‌شود به طور مثال اخیرا مقررات مربوط به اعطای ارز به دارندگان کارت‌های بازرگانی تسهیل شد همچنین بسیاری از مقررات ارزی را متناسب با نیازهای واقعی بازار تسهیل می‌کنیم.

در بانک مرکزی تمام تلاش خود را می‌کنیم که نیازهای بخش‌های مختلف چه واردکنندگان و چه نیازهای خدماتی را تامین کنیم

صالح آبادی البته قولهایی نیز در راستای بهبود دادن به اوضاع بازار سکه و ارز داده است. وی با بیان اینکه بانک مرکزی نیز به عنوان بازارساز در بازارهای مختلف حضور دارد و صادرکنندگان را به عرضه ارزشان در بازار تشویق می کند، افزود: همچنین تامین ارز موردنیاز واردکنندگان و نیازهای خدماتی موجود در بازار را مستمر دنبال می کنیم و در بازارهای مختلف نیز حضور داریم و مدیریت بازارهای مختلف را انجام می‌دهیم.

صالح‌آبادی با بیان اینکه نیازهای خدماتی مختلفی که بعضا ممکن بود ارزی به آن‌ها تعلق نگیرد، در کارگروها شناسایی شده تا ارز موردنیازشان را به نحو مقتضی تامین کنیم، ادامه داد: در بانک مرکزی تمام تلاش خود را می‌کنیم که نیازهای بخش‌های مختلف چه واردکنندگان و چه نیازهای خدماتی را تامین کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: برای افرادی که از نوسانات نرخ ارز نگران هستند، ابزار گواهی ارزی معرفی شد که اکنون در شعب بانک ملی افرادی که نگران نرخ ارز هستند، می توانند دارایی خود را پوشش ریسک دهند.

وی البته در برابر یک سئوال مهم، با تانی و تامل بسیار پاسخ خود را ابراز داشته است. او در پاسخ به این پرسش که آیا نرخ ارز در روزهای آینده کاهش می یابد، گفت: ما تمام تلاشمان را برای مدیریت بازار ارز انجام می‌دهیم.

تلاطم در بازار ارز و سکه تحت شرایط بیرونی و داخلی توامان اتفاق میافتد که ازجمله این شرایط می‌توان به وضیعت برجام، عملکرد دلال‌ها و... اشاره کرد لذا مسئولان باید کنترل خاصی بر این بازار در این شرایط خاص داشته باشند چراکه در غیر این صورت کنترل بازارها از دست خارج می‌شود و گرانی در بازارهای مذکور چند ماه دیگر بر محصولات مصرفی مردم نیز اثر خواهد گذاشت

در چنین شرایطی عمده نمایندگان و کارشناسان تاکید دارند که تلاطمهای این بازار ناشی از شرایط درونی و بیرونی کشور به صورت توامان است. جبار کوچکی نژاد ارم ساداتی، نماینده رشت و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به افزایش قیمت سکه و ارز در کشور به دلایل این مسئله و راهکارهای مقابله با آن اشاره کرد و ضمن اشاره به تاثیر موضوعات مختلف در این بازار، گفت: تلاطم در بازار ارز و سکه تحت شرایط بیرونی و داخلی توامان اتفاق میافتد که ازجمله این شرایط می‌توان به وضعیت برجام، عملکرد دلال‌ها و... اشاره کرد لذا مسئولان باید کنترل خاصی بر این بازار در این شرایط خاص داشته باشند چراکه در غیر این صورت کنترل بازارها از دست خارج می‌شود و گرانی در بازارهای مذکور چند ماه دیگر بر محصولات مصرفی مردم نیز اثر خواهد گذاشت.

یکی از راهکارهای کنترل بازار ارز عرضه ارزهای در اختیار در بازار با قیمت مناسب است. دولت می‌تواند با تامین نیاز افرادی همچون دانشجویان، مسافران، تجار و تولیدکنندگان کنترل بازار را در دست گرفته و از رشد بیش از حد نرخ های بازار ارز جلوگیری کند

وی با اشاره به راهکارهای مختلفی که برای کنترل بازار می توان انجام داد، گفت: یکی از راهکارهای کنترل بازار ارز عرضه ارزهای در اختیار در بازار با قیمت مناسب است. دولت می‌تواند با تامین نیاز افرادی همچون دانشجویان، مسافران، تجار و تولیدکنندگان کنترل بازار را در دست گرفته و از رشد بیش از حد نرخ ها این بازار ارز جلوگیری کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت باید همچنین پول‌ها و نقدینگی موجود در کشور را به سمت تولید سوق دهد چراکه این اقدام ریشه‌ای برای مبارزه با افسارگسیختگی قیمت در بازارهایی همچون سکه و ارز است، اظهار کرد: ایجاد امنیت اقتصادی سبب می‌شود مردم بتوانند منابع مالی خود را در مسیر درست سرمایه‌گذاری کنند که این مهم از وظایف دولت است.

وی نهایتا امیدوار است تا بانک مرکزی و وزارت اقتصاد با تدابیر ویژه، بتوانند شرایط بازار را کنترل کرده و آرامش نسبی را به بازار سکه و ارز بازگردانند.

باید به هر طریقی از رشد بیش از حد نرخ ارز جلوگیری کرد. بر همین اساس دولت باید به فکر تامین نیازهای اقشار خاص باشد تا با کنترل شرایط، از رشد روز افزون قیمتها جلوگیری کند

در همین باره محسن اردلان کارشناس اقتصادی نیز به خبرنگار ما گفت: باید به هر طریقی از رشد بیش از حد نرخ ارز جلوگیری کرد. بر همین اساس دولت باید به فکر تامین نیازهای اقشار خاص باشد تا با کنترل شرایط، از رشد روز افزون قیمتها جلوگیری کند.

به هر میزان که بتوانیم نقدینگی را به سمت تولید پیش ببریم به همان اندازه از آسیبهای احتمالی اقتصادی در امان خواهیم بود و این مساله روی امنیت اقتصادی هم تاثیر زیادی خواهد داشت

این کارشناس اقتصادی همچنین هدایت نقدینگی به سمت تولید را هم موضوع مهی دانست که البته متاسفانه برخی دولتها در انجام آن کوتاهی هایی را داشته اند.

وی گفت: به هر میزان که بتوانیم نقدینگی را به سمت تولید پیش ببریم به همان اندازه از آسیبهای احتمالی اقتصادی در امان خواهیم بود و این مساله روی امنیت اقتصادی هم تاثیر زیادی خواهد داشت.

کد خبر: ۱۹۲٬۹۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha