۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۲
۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین مستعد اجرای سیستم‌های نوین آبیاری هستند
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین:

۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین مستعد اجرای سیستم‌های نوین آبیاری هستند

قزوین- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین مستعد پیوستن به سیستم‌های نوین ابیاری هستند که در صورت تامین اعتبارات شرایط تجهیز این اراضی در استان فراهم می شود.

به گزارش خبرنگار بازار از قزوین، فاطمه خمسه عصر سه شنبه در جلسه ستاد سامانه‌های نوین آبیاری قزوین که با حضور مسئولین استانی و شهرستانی برگزار شد، اظهار داشت: تجهیز مزارع و باغات کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری به عنوان یکی از اصلی‌ترین روش‌ها در مدیریت منابع آبی، افزایش کیفیت و کمیت تولید و دسترسی به کشاورزی مدرن مطرح است.

وی بیان کرد :این مسئله در استان قزوین نیز طی چند سال گذشته به صورت جدی دنبال شده است و با مصوبه تجهیز ۲۰ هزار هکتار از مزارع استان قزوین به سامانه‌های نوین آبیاری در پی سفر ریاست محترم جمهوری به استان قزوین و تزریق اعتبارات اجرای این پروژه ها با جدیت بیشتری در استان پیگیری شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین افزود: پیش از این  مصوبه در استان قزوین با میانگین سالانه ۲ هزار  تا ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی به سیستم‌های مدرن آبیاری تجهیز می‌شدند که در حال حاضر این ظرفیت در استان تا ۵ هزار هکتاردر سال افزایش یافته است.

خمسه گفت: سال گذشته در استان قزوین ۸ هزار و ۳۸۵ طرح در حوزه اجرای سیستم‌های نوین در قالب ۳۳۰ طرح آغاز شد که از این میزان ۱۷۸ طرح در ۵ هزار و ۳۲۶ هکتار از اراضی قزوین به طور کامل اجرایی و به بهره برداری رسید.

وی عنوان کرد:برای امسال نیز برنامه ریزی شده است که در صورت تامین اعتبارات بتوانیم بیش از ۵ هزار هکتار از اراضی استان را به سامانه نوین آبیاری مجهز کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خاطرنشان کرد: بیش از ۶۲ طرح در ۳ هزار و ۶۲ هکتار از اراضی قزوین نیز از سال گذشته روند اجرای آن آغاز شده است تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

خمسه تصریح کرد:سال گذشته با رشد ۱۱۷ درصدی در اجرای تعهدات استان در اجرای سیستم‌های نوین آبیاری توانستیم رتبه نخست کشور را در این حوزه کسب کنیم.

وی بیان کرد:  در مجموع طی سال های گذشته بیش از ۵۵ هزا رهکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده اند.

اجرای « طرح تاک» ضامن حفظ منابع آب و خاک در قزوین است

عیسی قبادی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قزوین نیز در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به ضرورت اجرای سیستم‌های نوین آبیاری برای حفاظت از منابع آب و خاک در قزوین بیان کرد :اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در دشت قزوین برای حفاظت از آب و خاک در قزوین به یک ضرورت  تبدیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس طرح « تاک» به عنوان ضامن حفظ منابع آب و خاک در قزوین  تدوین شده است که میتواند به احیاء دشت قزوین بیانجامد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قزوین بیان کرد: حفظ دشت قزوین به عنوان میراثی ارزشمند برای آیندگان بسیار حیاتی است و باید امروز برای حفظ این منابع در استان برنامه ریزی مناسب صورت گیرد.

قبادی گفت: به این منظور باید استفاده از قدرت دانش و تجربه را با هم در آمیزیم تا بتوانیم در حوزه تامین امنیت غذایی به موازات توسعه پایدار قدم برداریم.

وی خاطرنشان کرد: استعداد و ظرفیت استان قزوین در بخش کشاورزی از سوی برخی از نهادها و مسئولین نادیده گرفته شده است ولی باید دقت کرد که قطعا تنها راه رسیدن به توسعه پایدار همین بهینه کردن مصرف و استفاده از الگوی های مناسب کشت و سیستم‌های بهینه مصرف است.

کد خبر: ۱۹٬۱۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha