۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۳
پیش بینی تولید بیش از ۹ میلیون ریز غده سیب زمینی در کشور

پیش بینی تولید بیش از ۹ میلیون ریز غده سیب زمینی در کشور

معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال گفت: ریز غده سیب زمینی (مینی‌تیوبر) در ۱۲ شرکت خصوصی کشت بافت در چهار استان اردبیل، خراسان رضوی، اصفهان و فارس تولید می شود.

به گزارش بازار، صمد مبصّر ظرفیت این شرکت‌ها در تولید مینی‌تیوبر را تا ۳۰ میلیون عدد در سال اعلام کرد.

وی سطح زیر کشت سیب‌زمینی در کشور را سالانه حدود ۱۶۰ تا ۱۶۵ هزار هکتار عنوان کرد و گفت : با توجه به این سطح کشت، نیاز غده بذری حدود ۵۰۰ تا ۵۵۰ هزار تن است و تولید ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن مینی‌تیوبر و حتی کمتر از آن می‌تواند پاسخگوی چرخه بذری برای کشاورزان باشد.

وی افزود: در صورت تکمیل بودن چرخه تولید بذر سیب زمینی، با حدود ۷ میلیون عدد مینی‌تیوبر می‌توان کل نیاز بذر سیب‌زمینی در کشور را تامین کرد.

مبصّر پیش‌بینی کرد که امسال تولید مینی‌تیوبر در استان‌های اردبیل، خراسان رضوی و فارس بیشتر از سال گذشته باشد.

وی با بیان این که تولید مینی‌تیوبر از نیمه دوم سال آغاز و تا حدود سه ماهه نخست سال آینده گفت: گیاهچه‌های سالم مورد نیاز برای تولید مینی‌تیوبر در آزمایشگاه‌های کشت بافت، تکثیر شده و این گیاهچه‌های تکثیر شده در گلخانه‌ها و در شرایط کاملا کنترل شده کشت شده‌اند و یا در حال کشت هستند و محصولی که از آن بدست می‌آید مینی‌تیوبر یا ریزغده سیب‌زمینی نام دارد.

معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال ادامه داد: هزینه تولید مینی‌تیوبر بالا است و از این رو شرکت‌های تولید کننده براساس نیاز بازار این نهاده را تولید می‌کنند.

وی در مورد صادرات غده بذری سیب‌زمینی نیز اذعان داشت: سال گذشته حدود ۵۰۰ تن غده بذری سیب‌زمینی به کشور آذربایجان صادر شد.

مبصّر اضافه کرد: شرکت‌های تولید کننده بذر سیب‌زمینی کشور، ظرفیت‌های خوبی در کشورهای همسایه به ویژه در عراق، ترکمنستان و آذربایجان شناسایی کردند و به دنبال افزایش صادرات غده بذری سیب‌زمینی هستند.

کد خبر: ۱۹۱٬۶۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha