۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴
نفس استارتاپ‌های خراسان جنوبی به شماره افتاد؛ سایه کرونا بر شرکت‌ها
گزارش بازار؛

نفس استارتاپ‌های خراسان جنوبی به شماره افتاد؛ سایه کرونا بر شرکت‌ها

بیرجند- استارتاپ‌های خراسان جنوبی با شیوع و گسترش بیماری کووید ۱۹ از آسیب این ویروس در امان نمانده و همانند بسیاری از کسب و کارها دچار رکود و چالش شده‌اند.

بازار؛ گروه استان‌ها- استارتاپ‌ها به عنوان فرصتی بی‌بدیل در حل مشکلات اقتصادی و از همه مهم‌تر اشتغال‌زایی در سطح بالا می‌توانند کمک کننده باشند و به رفع بسیاری از مشکلات اقتصادی و در نهایت کاهش بیکاری منجر شوند، همچنین دولت‌ها بدون سرمایه‌گذاری مستقیم می‌توانند از پتانسیل آنها استفاده کنند.

اگرچه استارتاپ‌ها با ایده‌هایی نوآورانه در حوزه‌هایی از قبیل حمل و نقل، گردشگری و به طور کلی خدمات می‌توانند در مسیر توسعه و درآمدزایی کشور گام‌های بلندی بردارند، اما نکته مهم این است که در صورت وقوع اتفاقاتی پیش‌بینی نشده، تضمینی برای موفقیت آنها وجود ندارد؛ تا جایی که طی بیش از دو ماه گذشته تاکنون، با شیوع و گسترش بیماری کووید ۱۹ در دنیا و کشور، استارتاپ‌ها نیز از آسیب این ویروس در امان نمانده و همانند بسیاری از کسب و کارها دچار رکود و چالش شده‌اند.

کرونا هرچند به‌طور عمومی چالش‌های بزرگی برای بخش‌های مختلف اقتصادی ایران به وجود آورده اما به‌خصوص روی استارتاپ‌های حوزه فناوری که در بخش‌های خدماتی فعال بودند تأثیر قابل‌توجهی گذاشته است. این تأثیرات لزوماً یکسان نیست، برخی استارتاپ ها به ویژه آنها که متکی به صنعتی خاصی مانند گردشگری، حمل و نقل و کالا بودند با تبعات شدیدتری مواجه شدند و همانند بسیاری از کسب و کارها دچار رکود و چالش شده‌اند.

به گفته مسئولان خراسان جنوبی حدود ۳۰ درصد از شرکت‌های استان متحمل ضررهای حداکثری شده‌اند و برخی از شرکت‌های نیز در راستای کرونا تغییر کاربری داده و سود کرده‌اند و برای هر دوی این گروه‌ها بسته‌های حمایتی از طرف پارک علم و فناوری خراسان جنوبی در نظر گرفته شده است.

با ادامه این روند ورشکست می‌شویم
مرادی، مدیر یکی از استارتاپ های حوزه گردشگری استان در این باره گفت: از اسفندماه تاکنون به دلیل تعطیلی بخش گردشگری تمام پس‌انداز خود را از دست داده‌ایم.

وی با بیان اینکه هشت نفر به صورت مستقیم در این شرکت فعال بوده‌اند، عنوان کرد: اگر این روند تعطیلی ادامه داشته باشد ورشکست خواهیم شد.

به گفته وی کسب و کارهای آنلاین در دو بخش عمده فعالیت دارند که شامل خدمات و کالا می‌شود و در بخش کالا به دلیل استقبال مردم از خرید آنلاین در این مدت اکثر این شرکت‌ها سوددهی داشته‌اند اما شرکت‌های آنلاین خدمات رسان متضرر شده‌اند.

مرادی با اشاره به اینکه شرکت‌های خدمات رسان از قبیل ما که واسطه‌ای بین مشتری و منازل بوم گردی هستیم بیشترین مشکلات را داشته است، تصریح کرد: مشتری ما را می‌شناسد و قبل از شیوع کرونا مردم منازل بوم گردی را برای تعطیلات اجاره کرده بودند و پول‌ها را واریز کرده بودند و صاحب آن فضا پول را خرج کرده و در این شرایط توانایی پرداخت نداشت و از آنجایی که مشتری ما را می‌شناخت مجبور شدیم خود این پول‌ها را پرداخت کنیم و اکنون دیگر هیچ پس‌انداز و درآمدی هم نداریم.

وی با اشاره به اینکه مقرر شده است که حدود ۵۰ میلیون تومان تسهیلات به ما داده شود، بیان کرد: برای تعطیلی مشاغل هیچ برنامه‌ای داده نشد که وقتی یک کسب و کار تعطیل شود چه کارهایی برای حمایت آنها صورت گیرد و به همین دلیل متحمل چنین ضررهایی شده‌ایم.

تصمیمات دردسرساز مسئولان
بیجاری که وب‌سایت معرفی و فروش محصولات دانش بنیان را دارد در این زمینه بیان کرد: کسب و کارهای آنلاینی که در بخش محصولات ضروری مردم فعالیت می‌کنند، سود داشته‌اند و در این وضعیت اقتصادی کسی به دنبال محصولات دانش بنیان نیست.

از مسئولان و رؤسای پارک‌ها درخواست داریم برای انجام حمایت‌ها و تصمیم گیری ها حتماً با خود شرکت‌ها و صاحبان کسب و کار مشورت شود چرا که معمولاً حمایت‌هایی تصویب می‌شود که بعد از آن مشکلات بیشتری برای کسب و کارها ایجاد می‌کند

وی با بیان اینکه در اکثر مواقع اگر مسئولان هیچ کاری انجام ندهند بهتر است، گفت: از مسئولان و رؤسای پارک‌ها درخواست داریم برای انجام حمایت‌ها و تصمیم گیری ها حتماً با خود شرکت‌ها و صاحبان کسب و کار مشورت شود چرا که معمولاً حمایت‌هایی تصویب می‌شود که بعد از آن مشکلات بیشتری برای کسب و کارهای ایجاد می‌کند.

در تبلیغات از ما حمایت کنند
سمیه محمدی که شرکتی در بخش فروش محصولات گیاهی و میوه‌ای به صورت آنلاین دارد نیز عنوان کرد: از زمان شیوع این ویروس شرکت تعطیل شده است و چون ما با محصولات غذایی سر و کار داریم اجازه کار به ما داده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه سه نفر مستقیم و هفت نفر غیر مستقیم از این طریق درآمد داشته‌اند، گفت: اکنون درآمدی نداریم و درخواست ما از مسئولان این است که برای معرفی بیشتر محصولات از طریق تبلیغات به ما کمک کنند.

به گفته وی کشاورزان و مردمی که ما به صورت مستقیم از آنها خریداری می کرده‌ایم به دلیل گرانی مجوزها قادر به دریافت مجوز سیب سلامت نیستند و در همین راستا باید برای مسئولان و مردم این نکته فرهنگ سازی شود که این محصولات سالم هستند و هیچ گونه مشکلی ندارند.

حمایت مالی و بخشودگی اجاره‌ها
رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی در این زمینه در گفتگو با بازار گفت: با شیوع کرونا شرکت‌هایی داشته‌ایم که متحمل ضررهایی شده‌اند و شرکت‌هایی نیز به سود دهی رسیده‌اند و حتی برخی از شرکت‌ها در راستای کرونا کالاهایی از قبیل ماسک، دستکش، شیلد و ضدعفونی کننده، تولید و فعالیت می‌کنند.

محمد علی ناصری با بیان اینکه سه ماه اجاره شرکت‌های مستقر در پارک را بخشیده‌ایم، عنوان کرد: برای شرکت‌های متضرر، همچنین شرکت‌هایی که در راستای کرونا فعالیت می‌کنند حمایت مالی در نظر گرفته‌ایم.

حمایت‌ها حدود ۵۰ و ۷۰ میلیون تومان می‌باشد و در صورت نیاز شرکت‌ها این مبلغ افزایش می‌یابد و جلسه‌ای نیز با هسته‌های فناور برگزار می‌کنیم و مجموعه‌ای از حمایت‌های مالی، تبلیغاتی و مشاوره‌ای را خواهیم داشت

وی ادامه داد: حمایت‌ها حدود ۵۰ و ۷۰ میلیون تومان می‌باشد و در صورت نیاز شرکت‌ها این مبلغ افزایش می‌یابد و جلسه‌ای نیز با هسته‌های فناور برگزار می‌کنیم و مجموعه‌ای از حمایت‌های مالی، تبلیغاتی و مشاوره‌ای را خواهیم داشت.

به گفته وی شرکت‌ها هم اکنون فقط کافی است که تقاضای حمایت مالی را داشته باشند و سریع پرداخت می‌شود و فقط چند روز به دلیل بررسی و جلسه اعضا کمیته تسهیلات طول خواهد کشید.

ناصری از دیگر دستگاه‌ها نیز درخواست کرد که در بخش فضا به پارک علم و فناوری کمک کنند چرا که برخی از شرکت‌ها که در حوزه تولید ماسک، دستکش و مایع ضدعفونی فعالیت خود را آغاز کردند برای دستگاه‌های خود فضای کافی در اختیار ندارند.

۳۰ درصد شرکت‌ها ضرر مستقیم دیده‌اند
مدیر مراکز رشد پارک علم و فناوری خراسان جنوبی هم در گفتگو با بازار اعلام کرد: اکثر شرکت‌ها به نوعی به دلیل شیوع ویروس کرونا آسیب دیده‌اند اما حدوداً می‌توان گفت که ۳۰ درصد آنها آسیب مشخص و مستقیم داشته‌اند.

اسماعیل هوشیار مقدم با اشاره به اینکه پکیج حمایتی در این شرایط برای شرکت‌ها در نظر گرفته‌ایم، گفت: از جمله این حمایت‌ها می‌توان به بخشودگی اجاره بهای سه ماهه ابتدای سال ۹۹، خدمات مشاوره آنلاین، تعویق شش ماهه چک اجاره بهای سه ماهه پایانی سال ۹۸، تمدید سه ماهه قراردادهای واحدهای فناور در مرحله پیش رشد و رشد، پرداخت تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی به شرکت‌های آسیب دیده و ۷۰ میلیون تومانی به شرکت‌های فعال در این حوزه، استمهال سه ماه در بازپرداخت وام‌ها اشاره کرد.

وی افزود: به شرکت‌هایی که در این حوزه فعال هستند، مانند تولید ماسک، مایع ضدعفونی، تولید شیلد پرستاری، فروشگاه‌های آنلاین و برگزاری دوره‌های آنلاین پزشکی و آموزشی علاوه بر تسهیلات ۷۰ میلیون تومانی در دریافت مجوزها، استقرار، تبلیغات و فروش محصولات آنها کمک کرده کرده‌ایم.

به نظر می ‎رسد استارتاپ‎هایی که زمانی قرار بود ناجی دولت در بخش اقتصادی باشند، اکنون به‌شدت به کمک دولت نیاز دارند ؛ هرچند وعده و وعیدهایی برای ارائه تسهیلات مطرح شده است اما این نگرانی وجود دارد این تسهیلات به ایجاد یک رانت در این حوزه تبدیل نشود و حال استارتاپ ها به خصوص در استان های محرومی چون خراسان جنوبی بدتر از گذشته نشود و شاهد تعطیلی آنها نباشیم.

کد خبر: ۱۹٬۰۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha