۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
حرکت زیر پوستی بانک مرکزی در عرضه ارز گران به صرافی ها
استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفتگو با «بازار» عنوان کرد

حرکت زیر پوستی بانک مرکزی در عرضه ارز گران به صرافی ها

بغزیان استاد اقتصاد دانشگاه تهران می گوید: بانی افزایش نرخ ارز در بازار خود بانک مرکزی است چرا که این بانک با بالابردن نرخ ارز صرافی بانک ها، سیگنال افزایش نرخ این کالا را به بازار آزاد می دهد.

اسدالله خسروی؛ خبرگزاری بازار- قیمت ارز چند روزی است بر مدار رشد قرار گرفته است. این افزایش قیمت باعث شده تا فعالان و سفته بازان بازار فردوسی که مدتی است در پی کوچ سرمایه گذاران این بازار به بازار سرمایه در استراحت بودند، دوباره به این مکان بازگردند. تجربه نشان می دهد، افزایش قیمت ارز در صرافی بانک ها توسط بانک مرکزی، محرکی بسیار قوی و تاثیرگذاراست که بازار را زنده و پر جنب و جوش می کند چرا که فعالان بازار آزاد زمانی که شرایط را این گونه می ببیند (رشد نرخ ارز در صرافی بانک ها) با خاطری آسوده دست به افزایش قیمت انواع ارز بخصوص دلار و یورو می زند تا از این موقعیت به خوبی استفاده کنند.

البته افزایش نرخ ارز همیشه به نفع دولت ها است اما اینکه سیاست گذاری ها در این بخش چگونه باید باشد تا افزایش نرخ ارز اقتصاد کشور و خانوارها را به ورطه نابودی نکشاند بسیار مهم به نظر میرسد. افزایش قیمت ارز هرچند منابع مالی دولت را به خوبی تقویت و به نفع صادرکنندگان است اما از طرفی سطح عمومی قیمت ها را در بازار افزایش و تورم را متورم تر می کند.

بانک مرکزی انگیزه ای برای ثبات قیمت ها در بازار ارز ندارد

آلبرت بغزیان استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفتگو با «خبرگزاری بازار» در باره رفتار بانک مرکزی نسبت به ساماندهی بازار ارز در این روزهایی که فشار اقتصادی بر همه مستولی است، گفت: بانک مرکزی در ساماندهی بازار ارز مدتی است ضعیف عمل می کند و با برخی اقدمات غیر کارشناسانه چون بالابردن نرخ ارز صرافی بانک ها متاسفانه درصدد افزایش قیمت ارز در بازار است.

آلبرت بغزیان با بیان اینکه دولت در نظر دارد میزان نقدینگی حجیم کشور را از طریق رونق بخشی بازارسرمایه، ارز، سکه و خودرو جمع آوری کند، اظهارداشت: کاملا محرز است که دولت بدنبال کسب منابع مالی بسیار بالاست چرا که نه تنها درب بازار سرمایه را برروی همه باز گذاشته تا کار بلد و ناشی در این بازار پرسود سرمایه گذاری کنند و از این طریق سرمایه آنها با خرید سهام شرکت های دولتی و...از راه بورس بدست دولت بیفتد، بلکه از طرفی نسبت به افزایش قیمت ارز و خودرو در بازار، چراغ سبز نشان می دهد. نمونه آن افزایش قیمت خودرو و انواع ارز است که خود بانک مرکزی با گران کردن ارز صرافی بانک ها راه افزایش قیمت ارز را برای فعالان بازار آزاد همواره می کند.

افزایش ارز صرافی ها دلار و یور را گران کرد

وی در پاسخ به این سئوال که چرا قیمت ارز در بازار آزاد و درشرایطی که اکثر سرمایه گذاران برای سودآوری هر چه بیشتر با سرمایه گذاری در بورس به بازار سرمایه نقل مکان کرده اند، اما باز هم قیمت دلار و انواع ارز در بازار آزاد افزایشی شده است، گفت: سیاست رفع محدودیت ترددها و بازگشایی مشاغل پرریسک همچنین آرامش نسبی وضعیت کرونا در کشور، باعث شده است تا بازار ارز متحرک شود.

این استاد دانشگاه اقتصاد تهران خاطرنشان کرد: بانک مرکزی به عنوان متولی نرخ ارز به جای ساماندهی نرخ ها در بازار ارز، چند روزی است که قیمت دلار و سایر اسکناسهای خارجی را در صرافی بانک ها افزایش می دهد این اقدام بانک مرکزی هر چند شاید در راستای تحرک بخشی بازار صادرات باشد اما به صورت غیر مستقیم قیمت خیلی از کالاهای اساسی را بالا برده است. که نمونه آن رشد قیمت ها در بازار خودرو و کالاهای اساسی است.

رشد نرخ عرضه ارز دولتی در صرافی بانک ها

وی به حرکت زیر پوستی بانک مرکزی در راستای گران کردن قیمت عرضه انواع ارز در صرافی بانک ها اشاره کرد و افزود: این بانک به جای ساماندهی بازار ارز چند روزی است نرخ عرضه ارز را بصورتی خزنده بالا در نظر می گیرد، در چنین شرایطی بازار آزاد نیز از این رویکرد بانک مرکزی تبعیت کرده و قیمت ها در بازار آزاد ارز به دلیل گران شدن ارز صرافی بانک ها، افزایش می یابد.

بغزیان افزود: گران شدن قیمت خودرو نیز تاثیر بسزایی بر افزایش قیمت کالاها در بازار دارد در چنین شرایطی قیمت ارز نیز به عنوان کالایی قابل معامله در بازار افزایشی می شود. به طور مثال زمانی که قیمت خودرو های داخلی بالا می رود فاصله قیمت بین خودروهای خارجی و داخلی عمیقتر و این موضوع بر افزایش قیمت ارز تاثیر بسزایی بجای می گذارد.

این اقتصاددان با بیان اینکه خود بانک مرکزی بانی افزایش نرخ ارز در بازار و به تبع آن گرانی انواع  کالا و خدمات (بصورت غیر مستقیم) است، افزود: آنگونه که مشاهده می شود بانک مرکزی دغدغه ثبات بخشی بازار ارز را ندارد و اگر انگیزه ای برای این کار را داشت، نرخ ارز صرافی ها را بالا نمی برد تا بازار آزاد نیز به تبع گرانی ارز صرافی ها، قیمت ها را در بازار آزاد افزیش دهد.

بانک مرکزی عواقب افزایش نرخ ارز را بسنجد

وی اظهار داشت: بانک مرکزی چنانچه با هدف انگیزه توسعه صادرات و ارزآوری دست به افزایش قیمت ارز صرافی بانک ها می دهد، باید عواقب آنرا را به خوبی بسنجد چرا که مردم اکنون در شرایط سخت اقتصادی قرار دارند و هر گونه افزایش قیمتی فشار مضاعفی را به مردم وارد می کند.

وی بابیان اینکه در زمانی که نرخ ارز ۳، ۴ و حتی ۱۰ هزار تومان بود نرخ رشد اقتصادی مناسب بود، افزود: اکنون با افزایش نرخ ارز نرخ رشد اقتصادی نزولی است و بانک مرکزی توجه ای به این موضوع نمی کند.

این اقتصاددان به اقدام نادرست بانک مرکزی در افزایش قطره چکانی نرخ ارز در صرافی ها اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی به جای توجه به شاخص های کلان اقتصادی کشور نظیر رشد اقتصادی و تورم متاسفانه زمینه رشد قیمت ها را در بازار با گران کردن ارز و بی توجهی به ساماندهی این بازار فراهم می کند.

بنا به این گزارش، بانک مرکزی چند روزی است که قیمت ارز صرافی بانک ها را افزایش داده است. بدنبال افزایش قیمت ارز در صرافی بانک ها، در بازار آزاد نیز قیمت انواع ارز را بالابرده تا جایی که قیمت ارز امروز به ۱۷ هزار و ۳۰ تومان،   یورو ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان و درهم امارات ۴ هزار و ۷۰۰ تومان رسید.

کد خبر: ۱۹٬۰۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha