۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸
فرصت سوزی کیش و قشم از مناسبت های اقتصادی و گردشگری جام جهانی
یادداشت؛

فرصت سوزی کیش و قشم از مناسبت های اقتصادی و گردشگری جام جهانی

در حالی به روزهای آغازین جام جهانی ۲۰۲۲ قطر نزدیک می‌شویم که قشم و کیش هیچ سهمی در مقایسه با کشورهای همسایه ازبازیهای جام جهانی ۲۰۲۲ نبرده اند. این بخشی از یادداشت ایرج اعتمادی برای «بازار» است.

ایرج اعتمادی؛ بازار: در حالی به روزهای آغازین بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر نزدیک می‌شویم که قشم و کیش از نزدیک‌ترین همسایه‌های این کشور کوچک قطر، نه کم‌ترین سهمی نسبت به کشورهای همسایه، بلکه هیچ سهمی از این رویداد بزرگ جهانی نبردند.

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر می‌توانست فرصت‌های مناسب اقتصادی و گردشگری زیادی برای کشور در مناطق آزاد ایجاد کند، اما با فرصت‌سوزی‌های مسئولین به دلیل نبود مدیران متخصص و با تجربه در بخش‌های فرهنگی و گردشگری مناطق آزاد، و بخش‌های حمل و نقل دریایی، این فرصت از کشور ما دریغ شد و کشورهای همسایه گوی رقابت را از ما بردند.

از پنج سال پیش اولین شعارها از استقبال قشم و کیش از جام جهانی در بوق و کرنا شد. از اردوهای تمرینی تا برگزاری بخشی از مسابقات، تا اقامت تماشاگران خارجی و پشتیبانی لجستیکی بازی‌های جام جهانی در مناطق آزاد، هیچ کدام محقق نشد، تا جایی که هیچ تیم خارجی برای بازی‌های تدارکاتی به قشم و کیش نیامد حتی تیم ملی کشورمان هم چندان رغبتی نشان نداد.

این اواخر صحبت از اعزام تماشاگران علاقه‌مند به قطر بود که قرار بود با کشتی گردشگری سانی و شناورهای دیگر اتفاق افتد که این هم دولت قطر این کشور دوست و برادر، در روزهای آخر آب پاکی روی دستمان ریخت!

همه این‌ها در حالی است که بارها برخی از مسئولان با صرف هزینه‌های هنگفت با حضور مقامات دو کشور بازدیدها و جلساتی در قشم و کیش داشته‌اند و حتی کمیته‌ای تحت عنوان حمایت لجستیکی از جام جهانی تشکیل شد و احکام اعضای این کمیته هم صادر شد و رئیس و نایب رئیس و غیره هم انتخاب شد که هیچ معلوم نیست نقش این کمیته در حال حاضر چیست و قرار است در آینده چه کاری بکنند!

عجیب نیست که ما در جایی از کره خاکی زندگی می‌کنیم که برخی از مقامات مسئول نه به خاطر کارهایی که می‌کنند بلکه به خاطر حرف‌هایی که می‌زنند حقوق می‌گیرند و به ماموریت‌های پرهزینه می‌روند. این موضوع را اگر تعمیم بدهیم به سایر مسائل می‌بینیم که دقیقا همین‌طور است و برخی از مسئولان برای کارهای نکرده، ماموریت‌ها و سفرهای داخلی و خارجی خرج کنند! همین مشت، نمونه‌ی خروار است.

زمانی صحبت از ساخت دهکده المپیک در قشم بود برای برگزاری بازی‌های تدارکاتی و حتی بخشی از مسابقات در قشم، امروز نه تنها شناورهای ایرانی نمی‌توانند به جام جهانی تماشاچی ببرند، که یک خط پروازی هم بین قشم و قطر ایجاد نشد!

زمانی صحبت از ساخت دهکده المپیک در قشم بود برای برگزاری بازی‌های تدارکاتی و حتی بخشی از مسابقات در قشم، امروز نه تنها شناورهای ایرانی نمی‌توانند به جام جهانی تماشاچی ببرند، که یک خط پروازی هم بین قشم و قطر ایجاد نشد!

فرصتی تاریخی برای قشم و کیش ایجاد شده بود که حداقل با ارتقاء زیرساخت‌ها، می‌توانستند چندهزار گردشگر را از میان هواداران فوتبال به این مناطق جذب کنند و پتانسیل‌های بی‌نظیر گردشگری کشور را به رخ بکشند، ولی نشد

نمی‌توان گفت همه تقصیرها متوجه دولت جدید است، خیلی از این برنامه‌ها مربوط به دولت سابق بود، ولی در این دوره هم فرصت‌سوزی‌های زیادی شد. فرصتی تاریخی برای قشم و کیش ایجاد شده بود که حداقل با ارتقاء زیرساخت‌ها، می‌توانستند چندهزار گردشگر را از میان هواداران فوتبال به این مناطق جذب کنند و پتانسیل‌های بی‌نظیر گردشگری کشور را به رخ بکشند، ولی نشد.

به طور خاص می‌توان گفت با وجود ضعف‌های زیرساختی، و مضافا تیم ضعیف فرهنگی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم قطعا دور از ذهن هم نبود که این مهم هرگز اتفاق نخواهد افتاد؛ مگر در حد نصب یکی دوتا تلویزیون شهری در پارک‌ها، که آن هم اگر بشود.

اگر هنوز مسئولان ما متوجه این موضوع نشده‌اند که چه فرصت تاریخی‌ را از دست داده‌اند، کافی است نگاهی به عملکرد کشورهای همسایه بکنیم که در استقبال از جام جهانی چه کرده‌اند و چه می کنند! همین تفاوت در عملکردها به ما می‌گوید که ما دقیقا در کجا ایستاده‌ایم!

کد خبر: ۱۸۸٬۴۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha