۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱
با بودجه کم چه نوع سرمایه گذاری بهتر است؟

با بودجه کم چه نوع سرمایه گذاری بهتر است؟

وقتی صحبت از سرمایه‌گذاری می‌شود اغلب ما تصور می‌کنیم که برای سرمایه‌گذاری باید پول یا سرمایه هنگفتی داشت. از این رو هیچ‌گاه بر سرمایه کوچک خود به دیده سرمایه‌گذاری نگاه نمی‌کنیم.

به گزارش بازار، وقتی صحبت از سرمایه‌گذاری می‌شود اغلب ما تصور می‌کنیم که برای سرمایه‌گذاری باید پول یا سرمایه هنگفتی داشت. از این رو هیچ‌گاه بر سرمایه کوچک خود به دیده سرمایه‌گذاری نگاه نمی‌کنیم. اما این تصور اشتباه است. شاید خیال کنید که این جمله یک شعار است؛ اما وقتی بدانید بسیاری از سرمایه‌گذاران بزرگ مانند هنری فورد، استیو جابز و...، سرمایه‌گذاری خود را با سرمایه‌های اندک آغاز کرده‌اند بیشتر به عمق این واقعیت پی خواهید برد. جالب‌تر از این واقعیت آن است که موارد متعددی از سرمایه‌گذاری با سرمایه‌های کم وجود دارد. اگر شما هم جز کسانی هستید که بودجه اندکی دارید و در مورد سرمایه‌گذاری با آن اطلاعی ندارید، با این نوشته همراه شوید تا بدانید با بودجه اندک چه سرمایه‌گذاری‌هایی می‌توان انجام داد و چه نوع سرمایه گذاری‌هایی بهتر است!

پس انداز خودکار

پس‌انداز خودکار به معنای کنار گذاشتن مبلغ معینی از پول در یک بازه زمانی مشخص است. منظور از کنار گذاشتن، قایم کردن پول در کمد یا کشوی لباس نیست؛ بلکه پس‌انداز کردن را می‌توانید از طریق بانک یا سپرده‌های سرمایه‌گذاری آغاز کنید. این نوع حساب‌ها معمولا سود مشخصی را در برابر مبالغ معین اختصاص می‌دهند و جز کم‌ریسک‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها هستند. البته برخی معتقدند این نوع سرمایه‌گذاری باعث می‌شود که پول یا سرمایه اولیه رشد چندانی نکند، زیرا سود سپرده‌های سرمایه گذاری بسیار پایین است. با این حال این روش برای کسانی که سرمایه اندکی دارند و ریسک‌گریز هستند، گزینه خوبی است.

سرمایه گذاری با پس انداز

پس انداز پول و سرمایه گذاری ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. برای سرمایه گذاری، ابتدا باید مقداری از پول خود را پس انداز کنید. ممکن است در ابتدا پس انداز کردن کمی برایتان سخت باشد؛ اما این کار بسیار آسان‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید. حتی زمان زیادی هم نمی‌برد. برای شروع می‌توانید از مقادیر کم مانند ۵۰۰ هزار تومان آغاز کنید و این مبلغ را به تدریج افزایش دهید. برای پس‌اندازکردن می‌توانید به بانک مراجعه کنید. حتی می‌توانید پول را نزد خود نگه دارید. البته نگه داشتن پول در خانه ممکن است در مواقع ضروری باعث وسوسه شما برای خرج کردن شود.

اوراق مشارکت

اوراق مشارکت اوراقی است که توسط دولت و یا سایر سازمان‌های دولتی و خصوصی منتشر می‌شود تا ضمن تامین اعتبار لازم برای کارهای عمرانی، مردم را نیز در سود آن پروژه‌ها سهیم کنند. اوراق  مشارکت را می‌توان از نظر امن بودن و ریسک پایین آن با سرمایه‌گذاری در سپرده‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها یکسان دانست. با این حال اوراق مشارکت در مقایسه با سپرده‌ها دارای سود بیشتری است و ریسک آن نیز پایین است. تنها محدودیتی که در رابطه با اوراق مشارکت وجود دارد این است که انتشار آن به صورت محدود اتفاق می‌افتد. یعنی اینگونه نیست که شما هر موقع که تمایل داشتید بتوانید سراغ اوراق بروید و آن را خریداری کنید. برای خرید اوراق باید منتظر عرضه و انتشار آن باشید.

خرید طلا

طلا فلز گرانبهایی است که علاوه بر زیبایی به عنوان یک گزینه سرمایه‌گذاری نیز تلقی می‌شود. قیمت طلا در هر کشوری معمولا متاثر از تغییر و تحولات داخلی و همین‌طور برخی از اتفاقات جهانی است. به عنوان نمونه کاهش ارزش جهانی طلا ممکن است بر قیمت نهایی آن در بسیاری از کشورها نیز تاثیر بگذارد. اما به طور کلی خرید طلا می‌تواند یک گزینه سرمایه‌گذاری خوب و امن باشد. با این شرایط که طلای انتخاب شده دارای اجرت پایین باشد و به آن به عنوان گزینه میان‌مدت نگاه کنید. یعنی اگر انتظار سود کوتاه مدت را دارید، بهتر است سراغ طلا نروید. در این صورت حتی ممکن است ضرر هم بکنید.

علاوه بر خرید مستقیم طلا، خرید طلا از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا نیز امکان‌پذیر است. ثبت‌نام در این صندوق‌ها در ایران معمولا از طریق بورس است. سرمایه گذاری در این صندوق‌ها به معنای سرمایه‌گذاری در طلا و اوراق با درآمد ثابت است. حدود ۳۰ درصد از سهام صندوق طلا اوراق با سود ثابت است و مابقی سرمایه‌گذاری بر روی طلا است که قیمت آن مانند سهام بورس بالا و پایین می‌شود. با این حال اگر با این نوع سرمایه‌گذاری آشنا نیستید و یا خرید خود طلا را به دلایل مختلف ترجیح می‌دهید می‌توانید از روش دوم چشم‌پوشی کنید. برای آنکه بتوانید از طریق روش اول سود بیشتری به دست آورید، می‌توانید از خرید اقساطی طلا از دیجی کالا نیز استفاده کنید.

راه‌اندازی کسب و کار کوچک

در حال حاضر و به واسطه گسترش اینترنت؛ کسب و کارهای کوچکی شکل گرفته‌اند که پیش از سرمایه به وقت، خلاقیت و حوصله نیاز دارند. بسیاری از این کسب و کارها در صورت شکل‌گیری و رونق؛ سود خوبی نیز به همراه دارند. بلاگری، ساخت و فروش تم به صورت آنلاین، عکاسی در حوزه‌های مختلف، وبلاگ نویسی، راه‌اندازی مهدکودک و... برخی از این مشاغل هستند.

بورس

بورس نیز یکی از منابع سرمایه‌گذاری با پول اندک است؛ اما به شرط داشتن آگاهی لازم در این زمینه. سرمایه‌گذاری در بورس ایران با ۵۰۰ هزار تومان نیز امکان‌پذیر است. این یعنی آنکه شما با کمترین مبلغ نیز می‌توانید اقدام به خرید سهم و معامله آن نمایید. با این حال ریسک این سرمایه‌گذاری در صورت عدم آشنایی با آن بسیار بالاست. اما اگر با آگاهی وارد بورس شوید می‌توانید سود قابل توجهی از آن به دست آورید. به خصوص آنکه سود حاصل از بورس، سود مرکب است.  

سخن نهایی

برای سرمایه گذاری علاوه بر آشنا بودن به شیوه‌های آن، توجه به بستر و زمینه‌های سرمایه گذاری نیز مهم است. مثلا اگر قرار است در طلا سرمایه گذاری کنید، باید بدانید که شرایط اقتصادی کشور شما به چه سمتی حرکت می‌کند. ممکن است به دلیل برخی از تغییرات اقتصادی، قیمت طلا چندین سال در رکود بماند. در این صورت خرید طلا می‌تواند یک اشتباه مالی تلقی شود. به طور کلی کم‌ریسک‌ترین منابع سرمایه‌گذاری نیز در صورت عدم آگاهی می‌توانند باعث متضرر شدن شما شوند. بنابراین قبل از هر کاری، آگاهی لازم در زمینه سرمایه گذاری موردنظر خود را به دست آورید.  

کد خبر: ۱۸۷٬۶۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha