۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
کارخانه کشک رئوف خراسان جنوبی تعطیل شد
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

کارخانه کشک رئوف خراسان جنوبی تعطیل شد

بیرجند- کارخانه کشک رئوف در خراسان جنوبی به دلیل نبود حمایت و قول‌هایی که جامعه عمل نپوشیدند در ۱۵ آبان ماه تعطیل شد.

بازار؛ گروه استان‌ها: در حالی ۱۱ کارخانه تولید و فرآوری لبنیات در خراسان جنوبی داریم که از این تعداد تنها ۳ کارخانه، آن هم با ظرفیت محدود فعال است و همان‌ها نیز گویا در حال تبدیل شدن به واحدهای تعطیل و ورشکسته هستند.

کشک رئوف با سابقه بیش از ۲۰ سال فعالیت اکنون به دلیل افزایش هزینه‌ها و نبود حمایت برای راه‌اندازی خط تولید متفاوت با مشکلاتی مواجه و رو به تطعیلی آورده است، در همین راستا با (محمدعلی رمضانی)، مدیر کارخانه کشک رئوف گفت‌وگو کردیم تا مشکلات این واحدها و راهکارها مورد بررسی قرار گیرد.

از چه زمانی این کارخانه را راه اندازی کردید؟

کارخانه کشک رئوف در سال ۱۳۷۸ جواز تأسیس گرفت و حدود شش ماه بعد به بهره‌برداری رسید و تولیدی کارخانه کشک مایع بود.

در زمینه اشتغال و فروش خود می‌گویید؟

۲۰ نفر در این کارخانه شاغل بودند و ۸۰ درصد فروش هم صادراتی بود که بازار اصلی کشور پاکستان است.

شما در زمینه تعطیلی این کارخانه گفتید، مشکل کجاست؟

سال قبل رئیس جمهور وارد استان شدند و با توجه به سخنان نماینده‌های مختلف، بر لزوم توجه به صنایع فرآوری لبنی تأکید کردند و ما هنوز منتظر رفع این مشکلات بوده و هستیم اما هنوز عملیاتی نشده و به زودی شاهد تعطیلی این واحد خواهید بود.

مشکل اصلی واحد شما چیست؟

ما همواره کشک مایع را از کشک خشک تهیه می‌کردیم ولی به دلیل خشکسالی در شمال کشور نسبت به گذشته، همچنین افزایش قیمت نهاده‌های دامی، مردم آن شهرها دام خود را فروخته‌اند و به همین دلیل کشک خشک محدود و با قیمت بالایی به فروش می‌رسد که خود باعث افزایش هزینه‌ها و سرمایه در گردش برای کارخانه شده است.

به دلیل همین موضوع تصمیم گرفتیم که کشک مایع را به صورت مستقیم از شیر خام تهیه کنیم که برای این کار نیاز به تسهیلاتی وجود دارد تا تجهیزات مورد نیاز برای این خط تولید ایجاد شود ولی این تسهیلات بارها قول آن داده شده ولی به مرحله اجرا نرسیده است و هر بار برای یک موضوع سنگ اندازی می‌کنند.

با توجه به هزینه‌هایی که برای کارخانه ایجاد شده راهی به جزء تعطیلی نداریم.

اگر این خط راه‌اندازی شود چه فوایدی برای استان دارد؟

یکی از مشکلات همیشگی استان خراسان جنوبی فروش شیر خام و هزینه حمل بار به دیگر استان‌ها است ولی اگر این حمایت از ما انجام می‌شد می‌توانستیم روزانه ۳۰ تن شیر خام را وارد و به مرحله فرآوری برسانیم.

همچنین برخی از کارخانه‌ها مشکل بازار فروش دارند که ما این مشکل را هم نداریم و فرصت و بازار خوب صادراتی را در اختیار داریم، که می‌تواند برای استان و دامداران آورده‌های خوبی به همراه داشته باشد و حتی اکنون ۱۵۰ تن نیز پیش فروش کرده‌ایم ولی به دلیل تعطیلی منتظر هستیم تا خروجی‌ها را ببینیم.

به نظر شما مشکل کجاست که برای واحدهای لبنی رفع نمی‌شود؟

مشکل اینجا است که سال قبل اعتبارات تبصره ۱۸ ارائه شد ولی هیچ مبلغی به بخش لبنی داده نشد و برای بخش‌هایی هزینه شد که چندان به حوزه ریشه‌ای اقتصاد خراسان جنوبی ربطی پیدا نمی‌کرد، به عنوان مثال برای بارگاه‌های زرشک تسهیلات داده شد ولی برای کارخانه آبمیوه گیری که می‌توانست آبمیوه انار و زرشک و شربت عناب داشته باشد، تسهیلاتی داده نشد و اکنون آن واحد به مرکز پخش آب انگور ارومیه تبدیل شده است، در حالی که می‌توانست در بخش فرآوری به محصولات کشاورزی استان کمک کند.

متأسفانه واحدهای لبنی خراسان جنوبی از چندین سال قبل با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند. همچنین تصمیمات گرفته شده لازم است در راستای مشکلات و درخواست‌های سرمایه‌گذار و تولیدکننده باشد تا رفع شود.

راهکار شما برای رفع مشکلات چیست؟

اکنون از ۱۱ واحد لبنی فقط ۳ مورد با ظرفیت ۲۰ تا ۳۰ درصد فعال است و شاید بتوان تعداد کمی را مربوط به مدیریت نامناسب خود واحد دانست ولی این حجم از تعطیلی مسلماً به دلیل نبود تصمیمات درست برای رفع مشکلات و موانع است.

یکی از قول‌هایی که با برداشتن یارانه نهاده‌ دامی، داده شد این بود که ما به تفاوت خرید شیر ۶ تومان که به ۱۳تومان تبدیل می‌شود، به واحد فرآوری پرداخت کنند ولی این قول هم عملیاتی نشد و خود باعث افزایش چند برابری نیاز به سرمایه در گردش شد که آسیب‌های جدی به بدنه این صنعت زد.

نیاز است که تصمیمات گرفته شده با حضور خود فعالان آن حوزه باشد. چرا که اکنون تولیدکننده با حضور در جلسات بیشتر ناامید و بدون انگیزه می‌شود تا شوق ادامه راه را داشته باشد.

سرمایه گذاران برای ایجاد اشتغال و بهبود وضعیت جامعه وارد این حوزه شده‌اند که پر زحمت‌ترین کار با سود اندک است، در غیر این صورت وارد مشاغلی مربوط به حوزه مسکن، دلار و سکه می‌شدند که سود زیاد و زحمت کم دارد ولی در این حوزه بهبود وضعیت مردم حاصل نمی‌شود.

درخواست شما چیست؟

یکی از درخواست‌ها ما از رسانه است که بعد از اینکه قول‌های داده شده مسئولان را نوشتند بعد از چند وقت، باری دیگر به آرشیو اخبار خود مراجعه و پیگیر اجرایی شدن یا نشدن آن قول‌ها شوند تا خروجی واقعی جلسات مشخص باشد.

درخواست دیگر از استاندر است، زمانی که مدیر یک ارگان او از کارهای انجام شده و جلسات برگزار شده خود آمار می‌دهد در مقابل از جامعه هدف آنها نیز دعوت کنند تا متوجه شوند آیا آنها از کارهای انجام شده رضایت دارند یا خیر، که اگر حتی ۵۰ درصد رضایت داشته باشند می‌توان به آینده امیدوار بود و به خودی خود شاهد پیشرفت خواهیم بود.

کد خبر: ۱۸۵٬۹۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha