۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵
سرمایه گذاری ۲۸۷میلیارد تومانی در زنجیره ارزش زعفران| صادرات ۲۶۳ تنی طلای سرخ طی یک سال
سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام (ره) مطرح کرد

سرمایه گذاری ۲۸۷میلیارد تومانی در زنجیره ارزش زعفران| صادرات ۲۶۳ تنی طلای سرخ طی یک سال

نوروزی، سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: در سال گذشته موفق شدیم ۲۳۷ تن زعفران با کیفیت تولید و به همراه تولیدات دپویی ۲۶۳ تن از این محصول را صادر کند.  

بازار؛ گروه ایران: آیین افتتاح پروژه های زنجیره ارزش زعفران ستاد اجرایی فرمان امام (ره) امروز هشت آبان ماه با حضور عارف نوروزی سرپرست ستاد اجرایی، سید رضا موسوی مدیرعامل گروه توسعه اقتصادی تدبیر، محمد ترکمانه مدیرعامل بنیاد برکت، مقداد همتی مدیر هلدینگ کشاورزی ستاد و جمعی از مدیران، معاونان و کارشناسان ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برگزار شد.

در بخشی از این رویداد عارف نوروزی سرپرست ستاد اجرایی گفت: جریان حمایت از زعفران کاران کشور به دنبال دستوری که دو سال گذشته مقام معظم رهبری مبنی بر ورود ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در بحث مربوط به حمایت از زعفران کاران دادند آغاز شد؛ چرا که زعفران کار همواره آسیب هایی در زمان کاشت، ‌ برداشت و ارائه محصول به بازار متحمل می شدند که نیازمند کمک بودند تا در تولید امنیت پیدا کنند. بر این اساس محمد مخبر در آن زمان کمیته ای را متشکل از گروه توسعه اقتصادی تدبیر، ‌ هلدینگ کشاورزی ستاد، دانش بنیان برکت و بنیاد برکت تشکیل داد تا موضوع پیگیری شود.

تولید ۲۳۷ تن زعفران با کیفیت در سال

نوروزی افزود: در شرایطی که بیش از ۹۰ درصد زعفران دنیا را تولید می کنیم در بخش های فرآوری، ‌ بسته بندی، صادرات مشکلاتی وجود دارد و حتی در بحث عرضه به بازار مصرف، زعفران گرفتار سوداگران بازار می شود این وظیفه حاکمیت و دولت است که کمک کند کشاورزان از این اتفاقات در امان باشند. بنابراین ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ورود کرد و سرمایه گذاری های خوبی انجام داد و از امکانات و ظرفیت های خود برای این منظور اختصاص داد.

باید بتوانیم در رابطه با محصولی که پرچم دار آن ایران است، این پرچم داری را به شایستگی حفظ کنیم، نه اینکه محصولات را به صورت خام و فرآوری نشده صادر کنیم و با نام تجاری کشورهای دیگر معرفی شود

وی ادامه داد: کاری که تاکنون انجام دادیم ارزنده و خوب بود اما می دانید که این کافی نیست و باید استمرار داشته باشد و مسیر توسعه ای ادامه یابد. همچنین دوستان در جهاد کشاورزی به میان بیایند و ما را تنها در این عرصه رها نکنند تا بتوانیم در رابطه با محصولی که پرچم دار آن ایران است، این پرچم داری را به شایستگی حفظ کنیم، نه اینکه محصولات را به صورت خام و فرآوری نشده به افغانستان ببرند و از آنجا به عمارات برود و بسته بندی شود و با نام تجاری کشورهای دیگر معرفی شود.

سرپرست ستاد اجرایی تاکید کرد: عرضه محصول ایران با نام تجاری کشورهای دیگر به ایران لطمه می زند و موظف هستیم که از این آسیب ها جلوگیری کنیم. بنابراین ستاد با همین مقدمه ای که مطرح کردم به این حوزه وارد و موفق شد که ۲۳۷ تن زعفران را در سال گذشته با مشارکت ستاد و همت کشاورزان در نقاط مختلف تولید کند.

صادرات ۲۶۳ تنی زعفران

نوروزی بیان کرد: همچنین موفق شدیم ۲۶۳ تن زعفران با همت همتی، رئیس هلدینگ کشاورزی ستاد و سایر همکاران صادر کنیم. پیشی گرفتن صادرات از حجم تولید نیز ناشی از انبارش محصولات در سال قبل بوده که موفق به صادرات آن ها هم شدیم. علاوه بر این ایجاد مزرعه تولید و تکثیر پیاز استاندارد در ۱۰۰ هکتار زمین نتیجه فعالیت های ستاد در سه منطقه بوده است.

سرپرست ستاد اجرایی افزود: ایجاد مرکز پشتیبانی تخصصی زعفران در شهرستان تایباد با سرمایه گذاری هایی که در آنجا صورت گرفته، اشتغالی که تحقق یافته و ایجاد انبار بورس کالا اتفاق افتاده و مشارکت در صندوق کالای زعفران از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ چرا که کشاورزان متوجه می شوند محصول برداشت شده خودشان را می توانند به آن انبار تحویل دهند و با گواهی تحویل کالا تسهیلات دریافت کنند.

وی ادامه داد: سامانه های اینترنتی که تعریف شده، حمایتی که خرده مالکان کاشت زعفران از مجموعه فعالیت های ستاد دارند، ساخت و تولید فرآوری گل زعفران در حوزه دانش بنیان اتفاق افتاده، تحقیق وتوسعه و اخذ مجوز تولید محصولات غذایی، دارویی و بهداشتی از دیگر اقدامات ستاد در این حوزه بوده است.

ستاد در زنجیره ارزش زعفران تاکنون ۲۶۱ میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده است و تا پایان سال هم ۲۶ میلیارد تومان دیگر سرمایه گذاری انجام می دهد

نوروزی تاکید کرد: همچنین تولید صنعتی کروسین که از عصاره زعفران برداشت می شود و امکان استفاده آن در حوزه های غذایی، دارویی و بهداشتی، نتیجه اش این است که در این حوزه با مشارکت کشاورزان ۲۶۱ میلیارد تومان سرمایه گذاری کردیم و در ادامه هم تا پایان سال ۲۶ میلیارد تومان سرمایه گذاری را انجام خواهیم داد. حدود ۹۰۰ نفر به طور مستقیم در این طرح مشغول فعالیت هستند، البته در فضای کسب و کار کشاورزی هم اتفاقات خیلی خوبی افتاده است.

وی ادامه داد: نیاز است تشکیلات دیگر هم به حوزه زعفران ورود کنند و تنها ستاد اجرایی تنها نماند و بتوانیم همگی با هم انتظاری که مقام معظم رهبری برای حمایت از طلای سرخ کشور و زعفران کاران زحمت کش داشتند محقق شود.

کد خبر: ۱۸۴٬۴۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha