۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳
۱۵۵ واحد تولیدی در اردبیل احداث می‌شود/ راه‌اندازی شهرک معدن
رئیس سازمان صمت استان اردبیل:

۱۵۵ واحد تولیدی در اردبیل احداث می‌شود/ راه‌اندازی شهرک معدن

اردبیل - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اردبیل گفت: در سال جهش تولید ۱۵۵ واحد تولیدی در استان در حال احداث است.

شهرام جباری؛ خبرگزاری بازار- رامین صادقی رئیس سازمان صمت استان اردبیل که در سال جهش تولید و در حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت پاسخگوی سوالات خبرنگار ما بود، به تشریح ابعاد مختلف برنامه‌های توسعه‌ای در سه حوزه صنعت، معدن و تجارت پرداخت تا همگام با نامگذاری سال ۹۹ از سوی مقام معظم رهبری به نام سال جهش تولید، منطبق بر سیاست‌گذاری‌های ملی و استانی در هر سه حوزه تحول و تحرک جدی رقم بخورد که گفتگوی مفصل آن را در پی می خوانید:

- در سال رونق تولید در استان اردبیل چه اتفاقات مهمی رخ داد؟

در بحث صدور جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری با یک جهش ۱۶ درصدی روبرو شدیم و مهمترین بحثی که سال گذشته پیگیر آن بودیم فعال‌سازی واحدهای راکد بود که برای اولین بار در استان اربیل موفق شدیم آخرین وضعیت واحدهای تولیدی را احصاء و مشخص کنیم.

در این ارزیابی متوجه شدیم که ۶۶ درصد واحدهای تولیدی استان اردبیل فعال و ۳۴ درصد نیز غیرفعال هستند که از مجموع واحدهای غیرفعال ۱۵۸ درصد قابلیت احیا و بازگشت به چرخه تولید را دارند و اتفاقا در سال گذشته از این تعداد، ۵۸ واحد به چرخه تولید بازگشته‌اند.

- پیش‌بینی می‌کنید در سال جاری چه تعداد از این واحدها به چرخه فعالیت بازگردند؟

امسال نیز براساس برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده ۷۰ واحد تولیدی را با همراهی و همکاری همه دستگاه‌ها و بانک‌ها به چرخه فعالیت برمی‌گردانیم تا توان تولیدی استان افزایش یافته و چرخه اقتصادی و اشتغال در استان رونقی مضاعف بگیرد.

- در سال جهش تولید محور برنامه‌های سازمان خود را تشریح کنید.

ما امسال در سه محور برنامه‌ریزی‌های خود را انجام دادیم که در محور اول احداث و راه‌اندازی ۱۵۵ واحد تولیدی است که با ظرفیت اشتغال ۶ هزار نفر و سرمایه‌گذاری ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، این واحدها به بهره‌برداری خواهند رسید.

عمده این واحدها در بخش چوب، شیرآلات بهداشتی، تولید کاغذ از کربن، تولید داروهای گیاهی و شیمیایی شامل قرص، کپسول و سرم خواهد بود که جزو بزرگترین واحدهای تولیدی دارویی در کشور محسوب می‌شود که با بهره‌برداری از آن در ردیف ۵ استان برتر تولید دارو قرار خواهیم گرفت.

احداث پالایشگاه خصوصی متالون در تامین نیازهای داخلی و افزایش توان صادراتی نیز جزو هدفگذاری‌های سال جهش تولید است. بهترین اتفاقی که امسال در تولید صنایع چوب و ام‌دی‌اف روی می‌دهد، راه‌اندازی دو کارخانه تولیدی در این زمینه است که اولی در آرتاپلاست رخ می‌دهد تا این مجموعه به بزرگترین خط تولید ام‌دی‌اف کشور تبدیل شود که در این زمینه علاوه بر تامین نیاز داخلی صادرات محصولات آن را نیز شاهد خواهیم بود.

واحد دیگر نیز در شهرک صنعتی شماره دو اردبیل راه‌اندازی خواهد شد.

همچنین در منطقه ویژه اقتصادی نمین کارخانه تولید ظروف کریستال و بلور با یک هزار نفر اشتغال و ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حال اجرا است که امیدواریم امسال شاهد بهره‌برداری از آن باشیم.

- آیا به معنای واقعی همه این ۱۵۵ واحد تولیدی به بهره‌برداری خواهند رسید؟

ما با تاکید استاندار اردبیل و به صورت هفتگی روند تکمیل این پروژه‌ها را رصد می‌کنیم و سعی‌مان بر این است تا مشکلات و موانع احتمالی آنها را رفع کنیم که قطعا با همراهی دستگاه‌های خدمات‌رسان اعم از آب، برق، گاز و حمایتی که بانک‌ها در تامین سرمایه در گردش انجام خواهند داد این واحدها می‌توانند تا پایان امسال به چرخه اقتصادی و صنعتی استان اضافه شوند.

- در حوزه پرداخت تسهیلات به عنوان پشتیبانی کننده صنعتگران و تولیدکنندگان چه اقداماتی انجام خواهید داد؟

این نکته را هم باید عرض کنم که ما برای واحدهایی که با توان و ظرفیت پائین فعالیت‌ می‌کنند برنامه‌های حمایتی در نظر گرفته ایم تا در مجموع از ۱۸۶ واحدی که با این مشکلات روبرو هستند، توان تولید خود را بالا برده و به نوعی ظرفیتشان را متناسب با نیاز بازار و همچنین بخش صادرات تنظیم کنند.

البته در این زمینه تکمیل زنجیره‌های تولید یکی از هدفگذاری‌های ماست و در سال جهش تولید و به دنبال سفر رئیس جمهور و مدیران بانک‌های عامل به استان اردبیل، ۳ هزار میلیارد تومان در سال گذشته و سال جاری، در حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی تزریق خواهد شد که بخشی از آن نیز تاکنون پرداخت شده است.

هفته گذشته نشستی را با معاون وزیر داشتیم که قرار شد از محل تبصره ۱۸ و به شکل یارانه‌دار تخصیص منابع تا ۸۰ درصد به استان‌هایی که بیشترین جذب منابع را داشتند، انجام شود تا واحدهای تولیدی از این منابع استفاده کنند.

البته این موضوع را هم باید متذکر شوم که ما تاکنون ۲۰ درصد منابع تبصره ۱۸ را که رقمی حدود ۷۱ میلیارد تومان بوده به استان جذب کردیم و با تزریق منابع جدید از این محل واحدهای تولیدی مورد حمایت بیشتر قرار می‌گیرند.

- در این شرایط کرونایی واحدهای صنعتی نیز مورد حمایت قرار خواهند گرفت؟

براساس اعلام ستاد ملی کرونا واحدهای تولیدی و اصنافی که از شروع کرونا تاکنون متضرر شده‌اند مورد حمایت قرار می‌گیرند که جزئیات دقیق تخصیص و توزیع این منابع حمایتی هفته‌های آینده اعلام خواهد شد.

- سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در حوزه معدن چه اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده است؟

در بخش معدن با توجه به ظرفیت غنی استان، هدفگذاری ما فرآوری محصولات معدنی است که در این زمینه از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان حمایت می‌کنیم و قصد راه‌اندازی شهرک تخصصی معدن را با مشارکت سرمایه‌گذاران داریم.

هرچند در گذشته بیشتر فعالیت‌های ما در این حوزه شن و ماسه و آهک بوده اما با تعیین زون‌های معدنی، عملیات اکتشاف و استخراج با جدیت دنبال می‌شود و ما هم در جنوب استان و هم شمال به نقطه امیدواری در حوزه معدن دست یافته ایم.

در شناسایی و واگذاری معدن بلاتکلیف، اقداماتی انجام شده تا سرمایه‌گذاران جدی پای کار بیایند که از جمله آنها می‌توان سرمایه‌گذاری را نام برد که در تولید کاغذ از سنگ و سایر فرآورده‌ها ورود پیدا کرده و اقدامات خود را به پیش می‌برد.

-  از ذخایر معدنی شمال و جنوب استان اطلاعاتی را ارائه کنید؟

پهنه‌های معدنی استان در مشگین‌شهر به یک وضعیت پایدار استخراج رسیده که تولید مس، طلا و مولیبدن آغاز خواهد شد که با واگذاری زمین و احداث شهرک خصوصی امیدواریم فرآورده‌های معدنی باارزش تولید شده و از صادرات خام معدنی جلوگیری شود.

به تناسب این شرایط در جنوب استان نیز پهنه‌های معدنی بعد از فاز مطالعاتی در نقطه امیدبخشی قرار دارد که انتظار می‌رود امسال اخبار خوشایندی را از استخراج معادن جنوب استان ارائه کنیم.

- آیا در بخش صادرات نیز امسال هدفگذاری خاصی را دنبال می‌کنید؟

در بخش صادرات به غیر از اسفندماه وضعیت مطلوبی را شاهد بودیم اما با توجه به بسته شدن مرزها صادرات ما فراز و نشیب‌هایی را سپری می‌کند ولی همچنان سیاست وزارت صمت حمایت از واحدهای تولیدی صادرات محور است و در این زمینه در استان اردبیل نیز هدفگذاری مشخص و معینی در این زمینه انجام شده است.

البته برنامه‌ای را در دست تدوین داریم تا بازارهای هدف محصولات استان مشخص بوده و به تنوع و تکثر آن کمک کنیم که در این بخش حمایت و همراهی مسئولان استانی به ویژه گمرکات را نیز شاهد هستیم.

با بازگشایی مرزها و از سرگیری صادرات که عمدتا مربوط به سیب‌زمینی، شیشه و آئینه، بیسکوئیت و شیرینی‌جات است، سعی داریم هم کشورهای هدف و هم تنوع محصولات صادراتی را انجام دهیم.

در بخش واردات نیز بیشترین تمرکز ما ورود مواد اولیه واحدهای تولیدی و دستگاه‌های خطوط تولید بوده که سعی شده از وارادات کالاهای لوکس و غیرضروری به استان جلوگیری شود.

کد خبر: ۱۸٬۳۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha