۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲
شرکت های خودروساز، واردکننده شدند| چه خودروهایی به کشور وارد می شود؟
بازار گزارش می دهد

شرکت های خودروساز، واردکننده شدند| چه خودروهایی به کشور وارد می شود؟

هفت شرکت خودروساز اعم از کرمان موتور، خودروسازی فردا، مکث موتور، آرین موتور پویا، سایپا-سیتروئن، پارس خودرو و سایپا به عنوان بازیگران اصلی واردات خودرو از سوی وزارت صمت معرفی شدند.

بازار؛ گروه خودرو: اواخر روز گذشته وزارت صمت نام هفت شرکت خودروساز را برای واردات اعلام کرد که عبارت اند از؛ کرمان موتور، خودروسازی فردا، مکث موتور، آرین موتور پویا، سایپا-سیتروئن، پارس خودرو و سایپا، هرچند که چهار شرکت در میان شرکت های مذکور پیشتر سابقه فعالیت در واردات خودرو را داشتند، ولی گفتنی است که در هیچ جای دنیا شرکت های خودروساز واردکننده نمی شوند.

شنیده ها حاکی از آن است که خودروهای وارداتی می توانند تا سقف ۲۰ هزار دلار قیمت داشته باشند، اگر این شایعه حقیقت یابد نشان از تغییر موضع وزارت صمت در آستانه استیضاح سیدرضا فاطمی امین دارد. زیرا یکی از ایرادات اصلی مجلس شورای اسلامی به عملکرد وزیر صمت، تعلل و تاخیر در امر واردات خودرو بوده است.

شرکت های خودروساز، واردکننده شدند| چه خودروهایی به کشور وارد می شود؟

شنیده ها از وزارت صمت براین اساس بود که ۱۰ محصول از سه برند کیا، هیوندای و میتسوبیشی وارد کشور خواهد شد

چه برندهای به کشور وارد می شود؟

اوایل هفته جاری امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت در خصوص برند خودروهای وارداتی، اعلام کرد؛ «خودروهای وارداتی از برندهای ژاپنی، چینی، کره ای و اروپایی در رده محصولات اقتصادی وارد می شوند، از همین رو شرکت های واردکننده با برندهای مذکور مذاکراتی داشته اند.» همزمان با طرح این موضوعات شنیده ها از وزارت صمت براین اساس بود که ۱۰ محصول از سه برند کیا، هیوندای و میتسوبیشی وارد کشور خواهد شد.

اما باتوجه به اعلام هفت شرکت از سوی وزارت صمت، نگاهی به کارنامه واردات برندهای وارداتی به این ترتیب میان شرکت ها تقسیم خواهد شد؛ شرکت آرین موتور پویا سابقه همکاری با شرکت میتسوبیشی را داشته، بنابراین این شرکت مجددا به سراغ مذاکره و واردات این برند خوش نام ژاپنی خواهد رفت. کرمان موتور نیز در دولت دوازدهم علیرغم مونتاژ محصولات هیوندای به واردات برخی از مدل های بزرگترین خودروساز کره ای مشغول بود، بنابراین هیوندای احتمالا توسط این شرکت به کشور راه یابد. احتمالا شرکت های خودروساز سایپا و سایپا-سیتروئن نیز به سراغ مذاکره با کیا، رنو و سیتروئن خواهند رفت.

باتوجه به اعلام وزارت صمت در خصوص واردات خودروهای چینی نیز، احتمالا دو شرکت مونتاژ کننده محصولات چینی یعنی؛ خودروسازی فردا و مکث موتور نیز به سراغ واردات محصولات چینی به کشور بروند.

خودروسازان چینی با تنوع قیمتی عدیده در حال تعامل و همکاری با شرکت های مونتاژ کننده این محصولات در کشور هستند، شاید مطرح کردن واردات خودرو از چین سبب شود که بیشتر حجم خودروهای خارجی را محصولات تولیدی از این کشور تشکیل دهد.

شرکت های خودروساز، واردکننده شدند| چه خودروهایی به کشور وارد می شود؟

آئین نامه واردات خودرو نشان داد که تعداد بازیگران برای واردات کاهش و بازار خودروهای وارداتی نیز مهندسی خواهد شد

بازار وارداتی ها مهندسی شده است؟

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو چندی پیش طی گفت وگو با «بازار» اظهار داشت؛ «آئین نامه واردات خودرو نشان داد که تعداد بازیگران برای واردات کاهش و بازار خودروهای وارداتی نیز مهندسی خواهد شد.» بنابراین قطعا تعدادی خودرو وارد کشور خواهد، واردات خودرو براساس آئین نامه منتشر شده از سوی وزارت صمت تاثیری در کاهش قیمت ها نخواهد داشت و منجر به اعتراضات شدیدی در بازار می شود.

این کارشناس صنعت خودرو، معتقد بود؛ واردات خودرو با سیاست های فعلی صنعت خودرو شکل و شمایل درست نداشته و نباید انتظار روند مثبت اثرگذار از واردات خودرو در بازار داشت.

شرکت های خودروساز، واردکننده شدند| چه خودروهایی به کشور وارد می شود؟

یکی از عوامل ایستادگی در مقابل واردات، شرکت های خودرویی چینی هستند و اگر واردات صورت گیرد شاید از بازیگران آن باشند

پای مافیای خودروساز چینی در میان است؟

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو پیشتر در گفت و گو با بازار، بیان کرده بود؛ «یکی از عوامل ایستادگی در مقابل واردات، شرکت های خودرویی چینی هستند که به تازگی مقالات و ویدیوهای مختلفی در خصوص عدم کاهش قیمت خودرو مشروط بر واردات منتشر می کنند. به هرحال شرکت های چینی درحال مقابله با بحث واردات هستند و اگر این مورد رخ دهد، شاید از بازیگران آن باشند یا مجبور به کاهش قیمت محصولاتشان شوند.»

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، معتقد بود؛ «با آغاز واردات نباید کاهش قیمت خودرو را داشت، بحث کاهش قیمت مشروط بر واردات به صورت «عادلانه» نه «انحصاری» است.»

دادفر به «بازار» گفته بود؛ تفاوت فرا قانونی در موضوع استانداردهای ۸۵ گانه برای خودروهای داخلی و وارداتی درست نیست، واردات خودروهای ۱۰ هزار دلاری و البته ارزان تر با شعار «خودرو اقتصادی» نمی تواند استانداردهای ۸۵ گانه را پاس کند. این اظهار نظر در کنار زمزمه واردات خودرو تا سقف۲۰ هزار دلار نشان می دهد که چرخ موضع از سوی وزارت صمت برای دریافت استانداردهای ۸۵ گانه توسط محصولات وارداتی وجود دارد.

دادفر با بیان اینکه بعید می دانم واردات خودرو به زودی انجام شود، به بازار توضیح داده بود؛ «آیین نامه واردات متصل به سه دستورالعمل و یک کمیته است. کمیته تعیین عوارض گمرکی، دستورالعمل تخصیص ارز، دستورالعمل انتقال تکنولوژی مشروط بر واردات است. حتی اگر به صورت نمایشی واردات خودرویی انجام شود، اثری در تنظیم بازار و کاهش قیمت نخواهد داشت.»

کد خبر: ۱۸۳٬۴۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha