۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹
صادرات دام زنده در ایلام؛ مطالبه ای که محقق شد
یادداشت؛

صادرات دام زنده در ایلام؛ مطالبه ای که محقق شد

ایلام-«صادرات دام زنده در ایلام یکی از مطالبات دامداران و عشایر استان بود که به تازگی محقق شده است» این جملات بخشی از یادداشت لیلا کایی فعال رسانه ای برای بازار است.

لیلا کایی؛ بازار: استان ایلام در غرب ایران یکی از مناطق مستعد دامداری در کشور به شمار می رود که دارای دو میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین است.

دامداری یکی از شغل های اصلی مردم استان به خصوص در روستاهای استان است، مراتع بکر این استان باعث رونق دامداری در استان شده است.

سالانه بیش از ۲۵ هزار تن گوشت قرمز باکیفیت در استان تولید می شود که چهاربرابر مصرف استان است، در سال های اخیر به دلیل خشکسالی دامداران استان با چالش های بسیاری از از جمله فروش دام های زنده مازاد مواجه شدند.

روز گذشته مدیر کل دامپزشکی استان ایلام از صادرات اولین محموله دام صادراتی زنده استان ایلام به کویت خبر داد، این خبر باعث خوشحالی دامداران استان شده تا دام های زنده خود صادر کنند.

صادرات دام زنده در واقعی یکی از مطالبات مهم دامداران استان برای کسب درآمد و خروج دامداری استان از رکود فعلی به دلیل بوده است، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، از کشور های اصلی وارد کننده دام های زنده از ایلام هستند.

در سال هایی که صادرات دام ها در کشور ممنوع بود، بسیاری از دامداران به صورت قاچاقی، دام های خود را به کشور های عربی می رساندند، در واقع هم اکنون دامداران می توانند راس های مازاد خود را به صورت قانونی و با رعایت پروتکل های بازرگانی به کشور های عربی صادر کنند.

در حال حاضر برای جلوگیری از کمبود دام و گرانی قیمت گوشت در استان ایلام سقف صادرات را برای هر فرد ۵۰۰ رأس مصوب شده است

عدم صادرات دام زنده نه تنها کمکی به کنترل بازار نکرده است بلکه زمینه‌های قاچاق بدون نظارت بهداشتی را در پی داشته است، صادرات دام زنده ایلام می تواند در رونق تولید دامی و ارز آوری استان نقش مهمی داشته باشد.

اولین مرحله برای اخذ مجوز صادرات دام زنده، ورود دام به قرنطینه مطابق با ظرفیت دامداری، پلاک‌کوبی دام و ثبت پلاک در سامانه است، در حال حاضر برای جلوگیری از کمبود دام و گرانی قیمت گوشت در استان ایلام سقف صادرات را برای هر فرد ۵۰۰ رأس مصوب شده است.

صادرات دام زنده در ایلام؛ مطالبه ای که محقق شد

صادرات دام سبک نر به صورت پرواربندی با وزن ۴۰ کیلو و گوساله نر با وزن ۴۰۰ کیلوگرم باید باشد، همچنین صادرکننده باید دارای کارت بازرگانی مرتبط و عدم تعهد ارزی به دولت باشد.

طبق اعلام مسئولان دامپزشکی استان ایلام، هم اکنون حدود ۲۰ پرونده صادراتی دام استان ایلام که در مراحل مختلف هستند، در اداره کل دامپزشکی استان در جریان است.

کارشناسان امور عشایری استان ایلام می گویند استان ایلام سالانه ۳۰۰ هزار راس دام مازاد دارند که باید به فروش برسد، با توجه به نیازهای کشور عربی به دام زنده می توان به راحتی دام های استان به این کشورها صادر کرد

دامداری و پرورش دام زنده سبک یکی از مهمترین ظرفیت های اقتصادی استان و محلی برای کسب درآمد مردم است، صادرات دام در کاهش مهاجرت های روستایی می تواند نقش بسیار مهم ایفا کند.

بسیاری از دامداران استان به دلیل خشکسالی دام های مولد خود را به فروش رساندند و تحویل قصاب‌ها دادند که این خود تهدیدی برای سال‌های آتی و زاد و ولد دام ها است، با صادرات دام های زنده مازاد بخش زیادی از فروش دام های مولد نیز متوقف خواهد شد.

کارشناسان امور عشایری استان ایلام می گویند استان ایلام سالانه ۳۰۰ هزار راس دام مازاد دارند که باید به فروش برسد، با توجه به نیازهای کشور عربی به دام زنده می توان به راحتی دام های استان به این کشورها صادر کرد.

استان ایلام از دیرباز مهد و تمدن دام و دام داری بوده است، دامداری یک ریشه تاریخی در استان داشته و شغل بسیاری مردم منطقه از قدیم بوده است، بنابراین بیشترین استعداد و پتانسیل استان در بخش دام و طیور در استان ایلام است.

کد خبر: ۱۸۳٬۱۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha