۲ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۵
خیز وزارت خارجه برای احیای اقتصاد آبی| اروندرود پُل اقتصادی جدید ایران و عراق می‌شود
بازار گزارش می‌دهد؛

خیز وزارت خارجه برای احیای اقتصاد آبی| اروندرود پُل اقتصادی جدید ایران و عراق می‌شود

آبادان- وزارت امور خارجه مقدمات راه‌اندازی خط آبی آبادان-بندر سیبه بصره عراق را برای احیای اقتصاد آبی انجام داد.

محمود نواصر؛ بازار: اروندرود یکی از مهم‌ترین رودخانه‌های ایران در موضوع اقتصاد است که بیشتر بر روی صادرات، مسافربری و صیادی متمرکز شده و از سایر ظرفیت‌های آن همچون گردشگری استفاده نمی‌شود.

طی دو دهه اخیر اقداماتی انجام شد و وعده‌های زیادی از سوی دولت‌ها و مسئولان وقت اعلام شد ولی تاکنون شرایط به صورت کامل رضایتبخش نیست.

یکی از وزارت‌هایی که برای توسعه اقتصاد منطقه آزاد اروند (شهرهای آبادان و خرمشهر) می‌تواند کمک بسیاری کند، وزارت امور خارجه است.

ظهر دوشنبه مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به همراه یک هیات از این وزارتخانه وارد آبادان شد. برای اولین بار پس از انقلاب است که نماینده و هیات عالی وزارت امور خارجه در چنین سطحی وارد شهر آبادان می‌شود.

خیز وزارت خارجه برای احیای اقتصاد آبی| اروندرود پُل اقتصادی جدید ایران و عراق می‌شود

لزوم تشکیل کارگروه مشترک
سیدمحمد مولوی، نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه مردادماه سال جاری از هیات وزارت امور خارجه برای حضور در آبادان دعوت کردم، اظهار کرد: پیوند محیطی، جغرافیایی، فرهنگی و موقعیتی استان خوزستان و استان بصره به ویژه شهرهای آبادان و خرمشهر و استان در تاریخ نمودهای عینی و عملی آن در موضوعاتی همچون معیشت، فرهنگی و مراودات تجاری وجود دارد.

وی افزود: اروندرود به عنوان یک رودخانه بین‌المللی با یک رژیم حقوقی تعریف شده که متاسفانه به علل و عوامل مختلف مورد توجهی، خاصتا از سوی کشور عراق قرار گرفته است. اروندرودی که مسبب تجارت در شهرهای استان خوزستان خاصتا آبادان و خرمشهر بود.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این موضوعات از حیث زیست محیطی، صیادی، ذخائر آبزیان، ملوانی و سایر موضوعات تجاری مهم است.

مولوی تاکید کرد: پیشنهاد می‌کنم یک کارگروه مشترک دولتی و مردمی در خصوص استان بصره عراق در زمینه این خط آبی و فرصت‌های اقتصادی تشکیل شود تا بر روی برخی موضوعات به توافقاتی برسیم.

وی حفظ ذخائر دریایی را لازمه امرار معاش دو کشور ایران و عراق برشمرد و گفت: متاسفانه طرف مقابل به هیچ کدام از مقیدات زیست محیطی و همچنین محدودیت‌های صیادی و شیلاتی عمل نمی‌کند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی استان بصره عراق را استانی صنعتی قلمداد کرد و ادامه داد: به میزان آلایندگی این استان که در اروندرود جاری می‌شود هیچگونه رسیدگی از بابت عراق صورت نمی‌گیرد. به محیط زیست و ذخائر آبزیان صدمه وارد می‌کند که نیاز است به صورت جدی در این موضوع ورود شود.

مولوی امنیت اروند رود را ضروری قلمداد کرد و گفت: طرف عراقی باید در این موضوع مهم، جمهوری اسلامی ایران را همراهی کند. نیروهایی که انتهای مرز اروندکنار هستند شبانه‌روزی در حال تلاش جهادی برای حفظ و امنیت مرزهای کشورمان هستند و چنانچه دولت عراق نخواهد همکاری کند به طبع خودشان نیز متضرر می‌شوند.

وی با اشاره به پیشنهاد تشکیل کارگروه برای اروندرود توضیح داد: باید برای این کارگروه از نیروهای خبره مردمی و دولتی به منظور ساماندهی و اتخاذ تصمیمات اصول و علمی استفاده شود.

ظرفیت‌هایی که در مرز بین‌المللی شلمچه و در بنادر شهرهای آبادان و خرمشهر وجود دارد و همچنین ارتباطی که کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استان بصره عراق می‌تواند برقرار کند، باید با یک شتاب بهتری به سوی فعالسازی حرکت کنیم

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ظرفیت‌هایی که در مرز بین‌المللی شلمچه و در بنادر شهرهای آبادان و خرمشهر وجود دارد و همچنین ارتباطی که کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استان بصره عراق می‌تواند برقرار کند، باید با یک شتاب بهتری به سوی فعالسازی حرکت کنیم.

نگاه ویژه وزارت خارجه
مولوی اظهار کرد: از «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه و مجموعه خوب این وزارت تشکر می‌کنم. جلسات خوبی در مجلس شورای اسلامی و وزارت امور خارجه برای فعال کردن خط آبی بین بندر آبادان و بندر سیبه بصره عراق برگزار شد.

وی اظهار کرد: باید بتوان این خط آبی را با تهمیداتی همچون اعطای مشوق‌ها و تسهیلات برای جذب سرمایه‌گذار فراهم کنیم و به سوی عملیاتی شدن طی ماه‌های آینده با شناورهای معمولی یعنی در واقع تاکسی آبی انجام دهیم.

فاصله ۷ دقیقه بندر آبادان با بندر سیبه عراق یک ظرفیت ویژه است که باید با همکاری اثربخش دستگاه‌ها این موضوع به سرانجام برسد

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: فاصله ۷ دقیقه بندر آبادان با بندر سیبه عراق یک ظرفیت ویژه است که باید با همکاری اثربخش دستگاه‌ها این موضوع به سرانجام برسد.

مولوی در ادمه با اشاره به بازارچه مرزی اروندکنار گفت: این ظرفیت آبی برای بندر آبادان قابل تعریف است و در کنار آن بازراچه مرزی اروند که به عنوان یک بازارچه آبی ظرفیت بی نظیری دارد؛ اکنون همه زیرساخت‌های آن فراهم شده است. سهمیه ارزی دارند و در سامانه گمرک تعریف شده است. نماینده وزارت صمت معرفی شده و دستورالعمل و انبار دارد و همچنین باید با دولت عراق برای معرفی ظرفیت‌های این بازارچه نیز مذاکره شود.

وی بیان کرد: برای ظرفیت سازمان منطقه آزاد اروند انتظار داریم وزارت امور خارجه مقداری شرایط را به گونه‌ای برای منطقه آزاد فراهم کند که این سازمان شروع به کار کردن کند. این سازمان مدعی ماده ۶۵ احکام دائمی است و انتظار است در همه برنامه‌ها هم این سازمان مشارکت کند و هم وزارت امور خارجه در موضوعات اقتصادی بیشتر کمک کند.

خیز وزارت خارجه برای احیای اقتصاد آبی| اروندرود پُل اقتصادی جدید ایران و عراق می‌شود

راه‌اندازی نمایندگی وزارت خارجه در اروند
مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه پیش از ظهر امروز دوشنبه در حاشیه بازدید از اروندرود به منظور راه‌اندازی خط آبی آبادان-سیبه بصره عراق اظهار کرد: در خصوص راه آهن شلمچه-بصره از سوی ایران کارهای لازم از جاهای ضروری آغاز شده و مذاکراتی را با وزیر راه و شهرسازی خواهیم داشت تا با تملک املاکی که باید در طرف عراقی داشته باشیم، این پروژه زودتر به اتمام برسد.

وی در ادامه با اشاره به مطالبه فعالان اقتصادی و گردشگری برای راه‌اندازی نمایندگی وزارت امور خارجه در منطقه آزاد اروند، افزود: برنامه‌هایی در این زمینه وجود دارد اما باید یک توافقنامه‌ای با استانداری خوزستان امضا شود. روز گذشته در جلسه‌ای که با استاندار خوزستان داشتیم، تاکید شده پس از امضا رسیدن این توافقنامه اهواز باید یکسری امکاناتی را به منطقه آزاد اروند بدهد تا بعد از وزارت امور خارجه نماینده خود را به منطقه آزاد اروند ارسال کند.

راه‌اندازی نمایندگی وزارت امور خارجه در منطقه آزاد اروند می‌تواند بسیار مفید باشد به ویژه آنکه تردد زیاد است؛ اگر روادید بخواهند به عراق بروند و عراقی‌ها بخواهند به تهران بیایند باید اول مدارکشان به تأیید برسد که برای این کار حدود ۶ میلیون تومان باید هزینه شود ولی در منطقه آزاد اروند با مبلغ کمی مدارک به تأیید می‌رسد

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه توضیح داد: راه‌اندازی نمایندگی وزارت امور خارجه در منطقه آزاد اروند می‌تواند بسیار مفید باشد به ویژه آنکه تردد زیاد است؛ اگر روادید بخواهند به عراق بروند و عراقی‌ها بخواهند به تهران بیایند باید اول مدارکشان به تأیید برسد که برای این کار حدود ۶ میلیون تومان باید هزینه شود ولی در منطقه آزاد اروند با مبلغ کمی مدارک به تأیید می‌رسد.

صفری از برداشته شدن روادید میان ایران و عراق خبر داد و افزود: برای تجار و بازرگانان نیز ضرورت ندارد که مدارک آنها برای تأیید به مرکز استان خوزستان ارجاع داده شود بلکه می‌توان در منطقه آزاد اروند آنها را تأیید کرد.

وی با اشاره به بازدید از بندر آبادان و مجاورت بندر عراق توضیح داد: برای حضور در بنادر عراقی تقریباً با کشتی‌های تندرو ۷ دقیقه طول کشید تا برسیم یعنی زمان، زمان بسیار خوب و مناسبی است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه به سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استان بصره عراق نیز گفته شده تا هفته آینده یک جلسه‌ای در عراق برگزار شود، افزود: سوخت‌ها و تعرفه‌های سوختی که ایران برای انواع کشتی‌ها و قایق‌ها ارائه می‌دهد، قابل رقابت است.

با بخش خصوصی رایزنی شده تا هر چه سریعتر خط آبی آبادان-سیبه بصره عراق با کشتی‌های کوچک و قایق و سپس با کشتی‌های بزرگ راه‌اندازی شود

صفری تاکید کرد: با بخش خصوصی رایزنی شده تا هر چه سریعتر خط آبی آبادان-سیبه بصره عراق با کشتی‌های کوچک و قایق و سپس با کشتی‌های بزرگ راه‌اندازی شود.

رونق کسب و کارهای آبی
قطعا با راه‌اندازی خط آبی بندر آبادان-سیبه بصره عراق شاهد رونق کسب و کارهای مرتبط با حوزه گردشگری خواهیم بود.

فعالان اقتصادی چشم انتظار هستند تا هر چه سریعتر این مسیر جدید آبی که سبب توسعه صادرات و گردشگری می‌شود وارد مرحله عملیاتی شود.ابزارک تصویر

کد خبر: ۱۸۳٬۰۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha