۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۵
طرح پژوهشی ماهی سیباس اتاق بازرگانی آبادان در ایستگاه پایانی| آبزی‌پروری مسیر جدید اشتغال
بازار گزارش می‌دهد؛

طرح پژوهشی ماهی سیباس اتاق بازرگانی آبادان در ایستگاه پایانی| آبزی‌پروری مسیر جدید اشتغال

آبادان- طرح‌های پژوهشی ماهی سیباس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان به بهره‌برداری رسیدند.

محمود نواصر؛ بازار: آبزی‌پروری در مناطقی که کشاورزی با تهدید مواجه بوده، توانسته به عنوان اشتغال جایگزین، برای حفظ معیشت و تثبیت جمعیت روستایی ایفای نقش کند.

آبزی پروری در مناطقی که کشاورزی با تهدید مواجه بوده، توانسته به عنوان اشتغال جایگزین، برای حفظ معیشت و تثبیت جمعیت روستایی ایفای نقش کند.

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان از طریق اجرای مزارع پژوهشی در زمینه پرورش ماهی سیباس گام برداشت و پس از ماه‌ها تلاش توانست این طرح‌های مهم را به بهره‌برداری برساند.

آینده روشن خوزستان در حوزه آبزی‌پروری

سیدحسین حسینی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات صبح جمعه در آئین برداشت ماهی سی باس از ۳ مزرعه پژوهشی آبادان که در سینما مهر برگزار شد، اظهار کرد: آبادان پتانسیل زیادی در زمینه شیلات دارد.

وی با تاکید بر اینکه موضوع امنیت پایدار و خود اتکایی در حوزه غذا یکی از موضوعات مهم کشور با توجه به جمعیت است، افزود: ایران در حالی که با تنش‌های آبی دست و پنجه نرم می‌کند ولی فعالیت‌ها نشان از این است که آبزی پروری برای پیشرفت در حوزه غذایی یک موضوع مهم به شمار می‌رود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران عنوان کرد: خوزستان در حوزه تولید غذا می‌تواند سهم بسیار به سزایی داشته باشد و این امر فرصتی برای توسعه شیلات است.

حسینی تاکید کرد: سواحل دریایی ورودخانه‌های مستعد نشان از آینده روشن خوزستان در حوزه آبزی پروری است و طبق شاخص‌های جهانی شرایط لازم برای خوزستان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های خوبی در حوزه تحقیق و پژوهش وجود دارد، افزود: دانش بنیان کردن صنعت در پروژوه‌هایی که همچون شیلات بی شک یک شرایط مناسب برای توسعه است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران اظهار کرد: آبزی پروری در کنار نخیلات یک ظرفیت خوبی برای توسعه و عمرانی منطقه است. بازار شیلات نیرو محرکه تولید است و نیاز داریم تا اطلاعات آبزی پروری این استان به سایر کشور به اشتراک گذاشته شود.

دیپلماسی فعال وزارت جهاد کشاورزی از طریق وزارت صمت و وزارت خارجه سبب شده تا اتفاقات خوبی به ویژه در بازارهای چین و روسیه رخ دهد؛ البته بازار عراق برای ما مهم است و باید با ایجاد کارگروه‌های مرتبط صادرات شیلات به این کشورها تسهیل شود

حسینی افزود: دیپلماسی فعال وزارت جهاد کشاورزی از طریق وزارت صمت و وزارت خارجه سبب شده تا اتفاقات خوبی به ویژه در بازارهای چین و روسیه رخ دهد؛ البته بازار عراق برای ما مهم است و باید با ایجاد کارگروه‌های مرتبط صادرات شیلات به این کشورها تسهیل شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران تصریح کرد: تفکر جهادی در مقاطع مختلف کشور به کمک نظام جمهوری اسلامی ایران آمده و همین تحول در بخش غذا باید پای کار بیاید.

طرح پژوهشی ماهی سیباس اتاق بازرگانی آبادان در ایستگاه پایانی| آبزی‌پروری مسیر جدید اشتغال

درب‌های اتاق بازرگانی آبادان به روی همه باز است

اسدالله کردزنگنه، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان نیز اظهار کرد: استان خوزستان تنها استان کشور بوده که دارای سه اتاق بازرگانی است و باید از فرصت‌های موجود اسفاده شود ولی متاسفانه مطالبه‌گر نیستیم.

وی افزود: یکی از رسالت‌های اتاق بازرگانی، آموزش است و در همه اتاق‌های بازرگانی، آموزش هزینه دارد ولی در اتاق بازرگانی آبادان به صورت رایگان انجام می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان با اشاره به پرورش ماهی سیباس ادامه داد: بسیاری گفتند این طرح در آبادان قابلیت اجرایی ندارد ولی با یک کار مطالعاتی دقیق و برنامه‌ریزی اصولی نتایج مهمی محقق شد.

ماهی سیباس تبعات زیست محیطی ندارد و همه روستاها می‌توانند از این طرح مناسب استفاده کنند

کردزنگنه توضیح داد: ماهی سیباس تبعات زیست محیطی ندارد و همه روستاها می‌توانند از این طرح مناسب استفاده کنند.

وی اشتغال پایدار روستایی را یکی از مولفه‌های امنیت برشمرد و گفت: از نمایندگان آبادان در مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولان انتظار کمک و حمایت داریم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان ادامه داد: درب‌های اتاق بازرگانی آبادان به روی همه باز است و توسعه شهر آبادان در گروی مطالبه‌گری است.

لزوم حرکت به سوی اشتغال پایدار

جلیل مختار، نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: موضوع اشتغال و فرصت شغلی یک فرآیند است که باید از جایی شروع شود چون منتهی به نشان دادن در اقتصاد جامعه خواهد شد.

وی با یادآوری اینکه ابتدایی‌ترین قدم در اشتغال مؤلفه آموزش است، ادامه داد: باید سازمان‌ها از کارآفرینی حمایت کنند؛ حلقه ارتباط و نهایی کارآفرینی منتهی به بازاریابی است.

مختار عنوان کرد: در سالیان گذشته پژوهشکده و مراکز پژوهشی سازمان شیلات سه بار از سوی بنده پیگیری شده ولی اتفاقی رخ نداد؛ بنابراین باید مراکز پژوهشی میان مردم باشند و به آنها کمک کنند که در این راستا اتاق بازرگانی آبادان حمایت کرد و این اتفاق خوب رقم خورد.

نماینده مردم آبادان در مجلس با بیان اینکه مؤلفه‌های توسعه در آبادان مشخص است، توضیح داد: باید به فکر صنعت مولد جایگزین باشیم. در بخش آبزی‌پروری و شیلات، صیادان کمترین درآمد را دارند.

باید با انعقاد تفاهمنامه‌هایی در این زمینه نهادها و سازمان‌هایی همچون ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، بنیاد برکت، بنیاد مستضعفان، کمیته امداد، بهزیستی پای کار بیایند

مختار گفت: باید با انعقاد تفاهمنامه‌هایی در این زمینه نهادها و سازمان‌هایی همچون ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، بنیاد برکت، بنیاد مستضعفان، کمیته امداد، بهزیستی پای کار بیایند.

نماینده مردم آبادان در مجلس تاکید کرد: به یک سری وام‌ها برای احداث کارخانه غذایی در منطقه نیاز است تا بتوان به رونق اشتغال در منطقه کمک کرد.

مختار گفت: شیلات نباید فقط مکانیزم نظارت داشته باشد بلکه ترویج از وظایف آن است.

صادرات مستقیم شیلات به چین

فتح الله ابوعلی، مدیرکل شیلات خوزستان نیز اظهار کرد: در حوزه شیلات مشکلاتی در زمینه تولید وجود دارد که برخی از آنها از ۳۰ سال گذشته بوده و تاکنون ادامه‌دار است؛ البته برخی مربوط به قوانین بازدارنده است.

وی افزود: بعضی از همین قوانین بازدارنده در صورتی که اجرا نشود به عنوان ترک فعل مدیران تلقی می‌شود.

مدیرکل شیلات خوزستان ادامه داد: برخی قوانین و مقررات که بعضی از آنها در حوزه محیط زیست است، مانع توسعه و اشتغال شد.

ابوعلی با اشاره به اینکه در چوئبده شهرستان آبادان اتفاقات خوبی رقم خورده است، تاکید کرد: برای بدهی بانکی جلسه‌ای با بانک عامل برگزار و کارگروهی تشکیل شد؛ همچنین مشکلات بدهکاران بانکی در حال پیگیری است.

مدیرکل شیلات خوزستان گفت: با توجه به تفاهم‌نامه با کشور چین همه باید کمک کنند تا صادرات شیلات به طور مستقیم به این کشور انجام شود.

ابوعلی تاکید کرد: از اتاق بازرگانی آبادان به دلیل حمایت از شیلات تشکر می‌کنم و از سازمان منطقه آزاد اروند درخواست می‌شود که سهم خود را در توسعه شیلات و آبزی‌پروری داشته باشند.

کد خبر: ۱۸۲٬۲۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha