۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۹
درآمد ۶ میلیون تومانی برای مالکان نیروگاه پشت‌بامی| تعلل ۷ ماهه وزارت نیرو در اعلام نرخ خرید تضمینی
عضو هیات مدیره انجمن ساتکا مطرح کرد

درآمد ۶ میلیون تومانی برای مالکان نیروگاه پشت‌بامی| تعلل ۷ ماهه وزارت نیرو در اعلام نرخ خرید تضمینی

کریمی عضو هیات مدیره انجمن ساتکا درآمد ماهانه نیروگاه های پشت بامی را ماهانه ۵ تا ۶ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: با وجود گذشت حدود ۷ ماه از سال هنوز نرخ خرید تضمینی برق ابلاغ نشده است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: محمود کریمی عضو هیات مدیره انجمن ساتکا امروز در نشستی خبری با بیان این‌که ۱۴۰ میلیون تومان وام کم‌بهره به متقاضیان این بخش برای احداث یک نیروگاه پنج مگاواتی داده می‌شود، اظهار کرد: قرار بر این بود که وام ۱۲۰ میلیون تومان باشد و مابقی از طریق کمک‌های بلاعوض پرداخت شود. این یک تسهیلات ۲۰ ساله برای مددجویان خواهد بود به همین دلیل پیشنهاد داده‌ایم که از تجهیزات مناسب استفاده شود.

او همچنین با اشاره به میزان استقبال مددجوها از این طرح گفت: با توجه به این‌که وام پرداختی با سود چهار درصد است استقبال از این طرح مناسب بوده اما پیشتر لازم است تا زیرساخت‌های اجرای طرح فراهم شود چرا که به دلیل واردات ۸۰ درصد تجهیزات، ساخت پنل ممکن است قیمت با تغییراتی روبه‌رو باشد.

به گفته کریمی، تاکنون ۴۰۰۰ نیروگاه نصب شده و اقساطی که برای بازپرداخت این وام در نظر گرفته شده هفت ساله است.

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر ایران با بیان این‌که دو مسیر اصلی برای توسعه تجدیدپذیرها در نظر گرفته شده که یکی از آنها ماده ۶۱ قانون اصلاح سوخت و دیگری ماده ۱۲ است، افزود: در ماده ۶۱ به صورت قرارداد تضمینی و طولانی مدت و براساس یک نرخ پایه انعقاد صورت می‌گیرد.

او همچنین به راهکار جدید دولت سیزدهم در استفاده از ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: طبق این روش مقرر است اصل سرمایه‌گذار پس از ۶ سال برگشت شده و نیروگاه نیز پس از آن به خود سرمایه‌گذار واگذار شود.

عضو هیات مدیره انجمن ساتکا افزود: نوسان نرخ ارز سبب می‌شود این راهکار کارایی لازم را نداشته باشد و دولت باید در این زمینه فکری اساسی ارائه کند.

کریمی ادامه داد: همین نوسان نرخ ارز سبب شده از نظر فعالان خصوصی موضوع چندان جذاب نباشد و بیشتر شرکت‌هایی که مراجعه کرده‌اند خصولتی هستند.

نرخ خرید تضمینی، غیر جذاب برای بخش خصوصی

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر ایران با بیان این‌که هرچند قرارداد ماده ۱۲ مزیت‌هایی دارد اما در برخی مواقع حداکثر نرخی که اعلام می‌شود برای بخش خصوصی جذابیت ندارد و عمدتا خصولتی‌ها وارد این حوزه می‌شوند، اظهار کرد: هر سال نرخ خرید تضمینی توسط وزارت نیرو اعلام می شود اما اکنون باوجود گذشت حدود ۷ ماه از سال هنوز این نرخ اعلام نشده و زمانی که اعلام می‌شود به دلیل وقفه زمانی باز هم صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

با وجود گذشت حدود ۷ ماه از سال هنوز نرخ خرید تضمینی برق اعلام نشده است. با توجه به این حجم از تاخیر نرخ اعلامی دیگر صرفه و توجیه اقتصادی ندارد

او با اشاره به مزیت‌های انرژی‌های خورشیدی در دنیا گفت: یکی از دلایل اصلی برای توسعه تجدیدپذیرها بحث پدافند غیرعامل است. اگر یک نیروگاه بزرگ از مدار خارج شود تهدیدی برای شبکه به حساب می‌آید این در حالی است که نیروگاه‌های خورشیدی به صورت کوچک مقیاس در کل کشور پخش می‌شوند و این موضوع به ایمنی شبکه کمک می‌کند.

کریمی ادامه داد: موضوع دیگر تولید در محل مصرف است که هزینه‌های انتقال را کاهش می‌دهد. همچنین از این نیروگاه‌ها به منظور تعادل شبکه نیز استفاده می‌شود اما متاسفانه در کشور ما آن طور که باید به این بخش توجهی نشده است.

جذابیت نیروگاه های کیلوواتی در دنیا

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر ایران با بیان این‌که در ترکیه ۹۴ درصد نیروگاه‌های احداث شده زیر یک مگاوات و در آلمان ۶۷ درصد زیر ۵۰۰ کیلووات و در استرالیا ۷۰ درصد زیر ۱۰۰ کیلووات است اظهار کرد: در ایران ۹۰ درصد نیروگاه‌های نصب شده بالای یک مگاوات و ۱۰ درصد زیر یک مگاوات است.

در ترکیه ۹۴ درصد نیروگاه‌های احداث شده زیر یک مگاوات و در آلمان ۶۷ درصد زیر ۵۰۰ کیلووات و در استرالیا ۷۰ درصد زیر ۱۰۰ کیلووات است اما در ایران ۹۰ درصد نیروگاه‌های نصب شده بالای یک مگاوات و ۱۰ درصد زیر یک مگاوات است

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان و تامین‌کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر ایران گفت: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی شش هزار میلیارد تومان وام کم بهره به افراد تحت پوشش کمیته امداد، هلال احمر و افراد کم درآمد برای ساخت نیروگاه پشت‌بامی داده می‌شود که درآمد ماهانه آن‌ها از این محل به طور میانگین بین پنج تا شش میلیون تومان تخمین زده می‌شود.

کد خبر: ۱۸۱٬۲۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha