۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱
افزایش ۲برابری تولید زیتون و آزادسازی مشروط صادرات روغن| مدرن شدن کشاورزی نیاز به عرصه های بزرگ دارد
بازار گزارش می دهد:

افزایش ۲برابری تولید زیتون و آزادسازی مشروط صادرات روغن| مدرن شدن کشاورزی نیاز به عرصه های بزرگ دارد

در شرایطی که به گفته فائو ایران هجدهمین تولید کننده زیتون دنیا است، مجری طرح زیتون کشور با اعلام ۲برابر شدن تولید زیتون می گوید عواملی مانند بهره گیری از دانش فنی و اقلیم در این افزایش دخیل بوده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: میوه زیتون از جمله محصولاتی است که عمدتا یا برای تولید کنسرو زیتون و یا برای روغن کشی و تولید روغن زیتون مورد استفاده قرار می گیرد. با این وجود پرورش آن شرایط خاصی دارد و برخی کشورها همچون ایران شرایط کشت آن را دارا می باشند.

جایگاه هجدهم ایران در تولید میوه زیتون

در واقع بر اساس گزارشات سازمان فائو، در سال زراعی ۲۰۲۱ کشور اسپانیا بیش از ۸ میلیون تن میوه زیتون تولید کرده و به این ترتیب بزرگترین تولید کننده این محصول در جهان محسوب می شود. از سوی دیگر ایتالیا نیز با تولیدی بیش از ۲میلیون و ۲۰۰هزار تن دومین تولید کننده زیتون است و پس از آن نیز کشور تونس با رقم زدن تولیدی بالغ بر ۲میلیون تن در جایگاه سوم قرار دارد.

سازمان فائو همچنین می گوید: در مدت نامبرده کشورهای مراکش، ترکیه، الجزایر، مصر، سوریه، پرتغال، آرژانتین، عربستان، پرو، اردن، لیبی و لبنان نیز در جایگاه های بعدی قرار دارند. این در شرایطی است که فائو می گوید: ایران نیز با تولید ۱۰۸هزار تن میوه زیتون هجدهمین تولید کننده میوه زیتون است.

بر اساس این گزارش، در حالی که اخیرا برداشت زیتون در کشور به اتمام رسیده، طی روزهای آتی برداشت زیتون روغنی نیز آغاز می گردد. با این تفاوت که زیتون روغنی با هدف روغن کشی و تولید روغن زیتون برداشت می شود و مصرف کنسروی ندارد.

استفاده از دانش فنی و مساعد بودن شرایط اقلیمی کشور افزایش ۲ برابری تولید زیتون را رقم زد

جواد میرعرب مجری طرح زیتون وزارت کشاورزی در خصوص وضعیت تولید سال جاری به خبرنگار بازار گفت: امسال تولید بسیار خوب بوده و نسبت به سال گذشته تقریبا تولید ۲ برابر شده است.

میرعرب با بیان اینکه سال گذشته ۱۰۰هزار تن تولید داشتیم، افزود: این در شرایطی است که دو سال بود محصول نداشتیم و خوشبختانه امسال عملکرد از پیش بینی های ما بیشتر است.

وی همچنین در خصوص عوامل موثر بر افزایش تولید زیتون کشور نیز اظهار داشت: بخشی از این افزایش تولید به فضای باغداری ما برمیگردد که آرام آرام به سمت استفاده از دانش فنی می رود؛ یعنی باغداران به این نتیجه رسیده اند که وقتی از توصیه های کودی خوب که همان کلیه عملیات باغداری است، استفاده می کنند شرایط تولید شرایط پایداری می شود.

میر غرب افزود: از سوی دیگر در سالهایی که محصول کم بوده و قیمتها بالا بود، درآمد کشاورزان خوب بوده و لذا درآمد حاصل شده را صرف باغداری کرده اند. این در شرایطی است که اقلیم هم کمک کننده بوده است و بار زیتون امسال بسیار خوب بوده است.

وارد شدن اولین کمباین برداشت مکانیزه زیتون به باغات کشور

بر اساس این گزارش، در کشورهای توسعه یافته غالبا باغات زیتون مجهز به نوین ترین تجهیزات به خصوص در رابطه با برداشت محصول شده است و این روزها خبرها حاکی از وارد شدن یکی از این تجهیزات به باغات زیتون کشور است.

مجری طرح زیتون کشور در این خصوص گفت: اولین کمباین برداشت مکانیزه زیتون که ساخت اسپانیا است وارد شده است و در مدار تولید قرار گرفته است.

وی افزود: این کمباین برداشت مکانیزه زیتون کیفیت، زمان و هزینه های برداشت را بهبود می بخشد به خصوص اینکه الان یکی از عمده ترین هزینه ها هزینه های برداشت است.

استفاده از سطوح بالای مکانیزاسیون در کشاورزی نیاز به عرصه های بزرگ و یکپارچه دارد اما کشاورزی ایران به اصطلاح کشاورزی خُرد است و استفاده از مکانیزاسیون را دشوار کرده است

با این وجود یکی از اساسی ترین مشکلات باغات و مزارع کشور، عدم ورود تجهیزات نوین است که باعث می شود از یکسو ضایعات در بخش بالا برود و از سوی دیگر موجب می شود عملکرد در واحد سطح پایین باشد. این در شرایطی است که به گفته کارشناسان عوامل بسیاری در عدم مجهز شدن کشاورزی به تجهیزات و ماشین آلات روز دنیا دخیل است.

میرعرب همچنین در پاسخ به این سوال که چرا در حوزه وارد شدن تجهیزات نوین سرمایه گذاری نشده است، می گوید: دلایل مختلفی دخیل است، از جمله اینکه چون کشاورزی ما کشاورزی خرد است بحث مکانیزاسیون با چالش مواجه است.

وی ادامه داد: در واقع مکانیزاسیون نیاز به وسعت دارد و لذا این وسعت و یکپارچگی چون اتفاق نیفتاد عملا استفاده از سطوح بالای مکانیزاسیون در بخش کشاورزی کمتر اتفاق افتاده است.

میرعرب ادامه داد: به عنوان مثال کمباین برداشت مکانیزه نامبرده در یک مزرعه ۳۶۰ هکتاری به کار گرفته شده است اما ما از این نوع مزارع بسیار کم داریم که یکنواختی تولید از لحاظ ارقام، شرایط تولید در زمین و عرصه یکنواخت داشته باشد چون به اصطلاح باغات خُرد هستند.

وی تصریح کرد: به همین دلیل مکانیزاسیون نمی تواند در مزارع کوچک هزینه های خود را سرشکن کند و لذا مدرن شدن کشاورزی نیاز به عرصه های بزرگ دارد.

آزاد سازی صادرات روغن زیتون به شرط خرید زیتون داخل

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی همچنین در خصوص برنامه ریزی های صورت گرفته برای بازارسازی برای حجم زیتون تولیدی در سال جاری گفت: در ابتدا باید بدانید که مصرف سالانه روغن زیتون ما کم است؛ یعنی سرانه مصرف ما بین ۱۳۰ تا ۱۸۰ گرم است در صورتی که سرانه مصرف روغن کشور به طور کلی بین ۱۵ تا ۱۷ کیلوگرم است و این نسبت به نسبت کل بسیار کم است.

وی با بیان اینکه مصرف سرانه روغن زیتون در کشورهای اروپایی ۴۵۰ گرم است، افزود: لذا رساندن ۱۸۰ گرم مصرف سرانه کشور به ۴۵۰ گرم مستلزم این است که معرفی محصول خوبی داشته باشیم و مصرف را بالا ببریم.

میرعرب ادامه داد: علاوه بر این با توجه به حجم تولید امسال شرایط صادرات را هم در نظر گرفته ایم؛ به این معنا که به کسانی که بیایند در بحث خرید میوه زیتون روغنی از باغداران اقدام کنند مجوز صادرات هم می دهیم.

وی خاطر نشان کرد: همانطور که می دانید صادرات کنسرو زیتون از قبل آزاد بوده است اما صادرات روغن در کشور ممنوع بوده است. با این وجود با توجه به مصوبه ای که در شورای اقتصاد داشتیم مجوز صادرات را منوط به خرید داخلی کردیم که آزاد باشد.

کد خبر: ۱۸۱٬۱۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha