۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
۴ مزیت اصلی اقتصادی در استان سمنان| روایت اضلاع مثلث مانع تراشی
بازار گزارش می‌دهد؛

۴ مزیت اصلی اقتصادی در استان سمنان| روایت اضلاع مثلث مانع تراشی

سمنان- صنعت و معادن فلزی درکنار کشاورزی و دامپروری، تولیدات روستایی و گردشگری چهار مزیت اصلی اقتصادی استان سمنان هستند اما این مربع پرقدرت با مثلث بروکراسی، فقدان برنامه‌ریزی و جذب سرمایه در نزاع است.

بازار، گروه استان‌ها: رسانه تحلیل بازار در فصل جدید فعالیت‌های رسانه‌ای خود قصد دارد به صورت حرفه‌ای به مقوله مزیت‌های اقتصادی استان سمنان ورود داشته باشد. مزیت‌هایی که هر کدام‌شان ستون‌های اصلی اقتصاد استان محسوب می‌شوند لذا در سلسله گزارش‌هایی از این پس به مزیت‌های اقتصادی و قابل سرمایه‌گذاری استان سمنان پرداخته و آنان را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

به سان غالب تولیدات رسانه‌ای، می‌بایست نخستین گزارش را به معرفی و شناسایی مزیت‌های غالب اقتصادی استان سمنان اختصاص داد و در گزارش‌های بعدی یکی یکی آنها را شکافت و در دل آنها جلو رفت تا موانع و مشکلات و همچنین اقدامات خوبی که در زمینه تقویت این مزیت‌ها، صورت گرفته، بیان شوند.

جغرافیا مادر مزیت‌های اقتصادی استان سمنان

پیش از هر چیزی باید گفت در استان سمنان جغرافیا، مادر مزیت های اقتصادی است در واقع سمنان به دلیل قرارگرفتن در مسیر تهران- مشهد و حرم تا حرم و همچنین قرار گیری در کریدور شمال به جنوب بیا به عبارت دیگر کوهپایه جنوبی البرز و شمال دشت کویر، دارای مزیت های بسیاری در بخش های اقتصادی است که بیان همه آنان نیازمند تدوین یک یا چند جلد کتاب است.

مزیت‌های استان سمنان می‌تواند در بخش های گردشگری، معدن، کشاورزی و دام پروری، صنایع دستی و ... به واسطه شرایط خاص جغرافیایی و همچنین صنعت، صنایع دانش بنیان، قطعه سازی و خودروسازی و ... بر حسب نزدیکی به تهران و واحد های صنعتی شرق پایتخت تعریف شود اما به هر روی برای بررسی مزیت ها ناچار به انتخاب چهار مورد اصلی تر و غالب هستیم و البته این به آن معنی نیست که مزیت های دیگری در استان سمنان وجود ندارد.

سپس قصد داریم در ادامه به موانع سرمایه‌گذاری و تولید در بخش‌های مزیت‌دار اقتصادی استان سمنان بپردازیم که البته آنها هم، خودشان بیان گسترده‌ای می طلبد از بروکراسی اداری تا بی‌برنامگی از سوی دولت ها، عدم استفاده از ظرفیت های بومی، فقدان تیم های مزیت‌یاب و سرمایه پذیر، فقدان هیئت‌های رایزن اقتصادی برای جذب سرمایه‌گذاران، عدم احصای مزیت‌های روستایی، بانک‌ها و بنگاه داری‌شان و ... همگی نفس تولید و اقتصاد استان را گرفته‌اند اما در این بخش هم ناگزیر هستیم که به سه مورد اصلی‌تر اشاره کنیم تا در اندازه وسع یک رسانه بتوانیم به انان بپردازیم لذا بروکراسی، فقدان برنامه‌ریزی و در نهایت عدم توانایی جذب سرمایه‌گذاری را انتخاب کرده‌ایم.

۴ مزیت اصلی اقتصادی در استان سمنان | روایت اضلاع مثلث مانع تراشی

کشاورزی و دامداری

محمد حسن رضوانی کارشناس کشاورزی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه کشاورزی با رویکرد گلخانه و کشت های کم آب‌بر مانند پسته، گیاهان دارویی و ... همچنین دامپروری با تاکید بر دام بومی سنگسری (مهدی‌شهر) که از مصوبات سفر رئیس جمهور برای استان سمنان است، مزیت‌های اصلی این استان هستند. اما باید در نظر داشت که بعد از یک سال از سفر رئیسی به استان هنوز طرح قطب دامپروری سنگسر در مرحله مطالعات است!

رضوانی با بیان اینکه دولت رسالت تسهیل‌گری برای تقویت این مزیت‌های اقتصادی را بر عهده دارد اما متاسفانه طی سال های اخیر نتوانسته‌ایم آنطور که باید و شاید به این مزیت ها بپردازیم، بیان کرد: گردش مالی محصول پسته در شهرستان دامغان طی دو سال اخیر روی هم شش هزار میلیارد تومان بوده که نشان می دهد این استان دارای ظرفیت های عظیم برای تولید این نوع محصولات است اما شرایط برای فرآوری این محصول و ایجاد ارزش افزوده همچنان نیازمند تقویت است.

کشاورزی با رویکرد گلخانه و کشت های کم آب‌بر مانند پسته، گیاهان دارویی و ... همچنین دامپروری با تاکید بر دام بومی سنگسری مزیت استان سمنان است

وی با بیان اینکه در زمینه دام پروری نیز دولت نتوانسته آنطور که باید و شاید تسهیل گری کند، افزود: ما امروز با مشکل عدیده بازار فروش محصولات دامی روبرو هستیم از سوی دیگر مقررات سفت و سخت بهداشت باعث شده تا دامپروران استان نتواننند محصولات تولیدی لبنی خود را به راحتی در بازارهای استان و تهران و ... بفروشند که این خود یک معضل بزرگ محسوب می شود.

۴ مزیت اصلی اقتصادی در استان سمنان | روایت اضلاع مثلث مانع تراشی

معادن فلزی و صنعت

کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه بیش از دو هزار و واحد صنعتی دارای مجوز و ۶۴۰ معدن در استان وجود دارد که عمده مزیت های استان در بخش صنعت قطعه سازی، خودروسازی، داروهای دامی، شوینده ها و ترانسفورماتور و ... است و در بخش معدنی می توان به مس، بوکسیت، کرومیت، آهن و ... اشاره کرد همچنین بخش صنعت در استان ۴۵ هزار شغل دارد که در قیاس با نیروی کار تقریباً ۴۰۰ هزار نفری استان رقم قابل ملاحظه ای است، گفت: مشکل اینجا است که ما هنوز نتوانسته ایم موانع تولید را به درستی برطرف کنیم.

دولت رسالت تسهیل‌گری برای تقویت این مزیت‌های اقتصادی را بر عهده دارد

رضا فرهادی با اشاره به اینکه استان سمنان در دارو سازی دامی و اتوبوس سازی و ... برند است اما بزرگترین بدهکاران مثلا به صنعت قطعه‌سازی استان همین دو خودروساز دولتی هستند و میزان بدهی‌شان سبب شده تا حتی این کارخانه‌ها رو به ورشکستگی بروند و در صورتی که این اتفاق رخ دهد بسیاری از جوانان استان سمنان بیکار می‌شوند، ابراز کرد: نگاه‌مان به صنعت و معدن بعضاً تک بعدی بوده و نتوانسته‌ایم حتی صنایع و معادن شاخص را نیز تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه چه در دو دولت روحانی که مقوله رونق تولید و رفع موانع بیش از گذشته در دستور کار قرار گرفت و چه در یک سال اخیر در دولت سیزدهم، شاهد هستیم که عمده رفع موانع تولید ما در استان به وام دادن واحدهای صنعتی و معدنی محدود شده است، بیان کرد: مشکل اینجا است که این نگاه تک بعدی نتوانسته مشکل تولید را حل کند چرا که بسیاری موانع تولید هستند که با وام جبران نمی شوند برای مثال بازار فروش یا مسائل کارگری و ... را نمی توان به تسهیلات برطرف کرد.

برنامه‌ریزی نیاز اصلی استان سمنان

تاکنون چهار مزیت اصلی اقتصادی استان سمنان را بیان کردیم و اعلام داشتیم که اینها تنها مزیت‌های استان نیستند اما شاید بتوان آنها را شاخص تر از بقیه دانست و سپس در گفتگو با کارشناسان به دو مورد از چهار مزیت اصلی استان یعنی کشاورزی و دامپروری و همچنین صنعت و معدن پرداختیم. اما همانطور که در گزارش‌های آتی نیز خواهیم گفت، برنامه‌ریزی مبتنی بر مزیت‌سنجی منطقه‌ای در استان سمنان یکی از حلقه‌های مفقوده اقتصاد این منطقه محسوب می‌شود. اقتصادی که علی‌رغم داشته های فراوان، نتوانسته آنطور که باید و شاید در کشور، معرفی شود.

در بخش دوم گزارش به دو مورد دیگر یعنی اقتصاد روستایی و همچنین گردشگری خواهیم پرداخت دو مزیتی که کمتر از دو مزیت نخست صنعتی صنعت معدن و همچنین کشاورزی و دامپروری به آنها پرداخته شده علی‌رغم اینکه در ادامه در خواهیم یافت که اتفاقاً این دو مزیت‌های اصلی استان در سال های آتی هستند چرا که خشکسالی از یک سو و همچنین مشکلات تولید و تحریم‌ها از سوی دیگر، صنعت و کشاورزی ما را دست خوش تغییرات بسیاری کرده است.

کد خبر: ۱۸۰٬۹۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha