۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
جنوب غرب ایران در انتظار خط آبی «آبادان-بندر سیبه عراق»| خون تازه در رگ‌های صادرات جاری می‌شود؟
بازار گزارش می‌دهد؛

جنوب غرب ایران در انتظار خط آبی «آبادان-بندر سیبه عراق»| خون تازه در رگ‌های صادرات جاری می‌شود؟

آبادان- افتتاح خط آبی شهر آبادان به بندر سیبه عراق سبب توسعه اقتصاد و صنعت گردشگری جنوب غرب ایران شده و خون تازه ای در فرآیند صادرات ایران به عراق تزریق می کند.

محمود نواصر؛ بازار: شهر آبادان از گذشته شهری با ماهیت اقتصادی بوده است و به واسطه ورود صنایع نفتی از جمله پالایشگاه به دروازه ورود مدرنیته نیز شهرت یافته است.

آبادان در ۵۳ کیلومتری خلیج فارس است و یکی از نقاط قوت این شهر وجود سه راه مواصلاتی هوایی، جاده ای و دریایی است که نقش مهمی در توسعه اقتصادی این شهر دارد.

این شهر با کشورهای عراق و کویت همسایه است و یک ظرفیت ویژه برای مبادلات تجاری و گردشگری با این دو کشور دارد به همین دلیل ضرورت دارد بر روی توسعه راه های مواصلاتی بیشتر برنامه ریزی شود.

یکی از بنادر مهم عراق که متاسفانه راهی بین آن و آبادان قرار ندارد، بندر سیبه در استان بصره است. بصره که در حال حاضر پایتخت اقتصادی عراق است فرصتی ویژه برای ایران تلقی می‌شود

یکی از بنادر مهم عراق که متاسفانه راهی بین آن و آبادان قرار ندارد، بندر سیبه در استان بصره است. بصره که در حال حاضر پایتخت اقتصادی عراق است فرصتی ویژه برای ایران تلقی می‌شود.

وجود خط آبی بین شهر آبادان با بندر سیبه بصره عراق یکی از مطالبات جدی فعالان اقتصادی و گردشگری است.

کمک به صادرات و صنعت گردشگری

سید محمد مولوی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: با پیگیری‌هایی که در سطح کلان انجام دادیم خط آبی آبادان به بندر سیبه بصره عراق راه‌اندازی می‌شود.

کمک به صادرات و فعالیت‌های بازرگانی، توسعه گردشگری آبی، درمانی و آموزشی، رونق کسب و کار، ارتقای امنیت مرز و همچنین افزایش اشتغالزایی و سرمایه‌گذاری بخشی از مزیت‌های این طرح مهم اقتصادی است

وی افزود: کمک به صادرات و فعالیت‌های بازرگانی، توسعه گردشگری آبی، درمانی و آموزشی، رونق کسب و کار، ارتقای امنیت مرز و همچنین افزایش اشتغالزایی و سرمایه‌گذاری بخشی از مزیت‌های این طرح مهم اقتصادی است.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی فاصله هفت دقیقه‌ای آبادان تا سیبه را مهم برشمرد و گفت: به طور حتم این امر سبب متعادل‌تر شدن مرز تجاری شلمچه و ارتقای سطح آبی می‌شود.

مولوی تاکید کرد: خط آبی آبادان-سیبه یک فرصت برای راه‌اندازی تاکسی آبی نیز تلقی می‌شود و می‌توان از این طریق مسافر جا به جا کرد.

جنوب غرب ایران در انتظار خط آبی «آبادان-بندر سیبه عراق»| خون تازه در رگ های صادرات جاری می شود؟

لزوم توجه به دیپلماسی اقتصادی

اسدالله کردزنگنه، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: افتتاح خط آبی آبادان به سیبه عراق همواره از مطالبات فعالان اقتصادی آبادان است.

وی افزود: وقتی مسافت برای صادرات کوتاه شود قطعا با استقبال بیشتری از سوی فعالان اقتصادی همراه می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان ادامه داد: باید شرایط و بستر لازم از طریق زیرساخت‌های مناسب برای توسعه صادرات از شهرستان آبادان ایجاد شود.

وزارت امور خارجه نقش مهمی در ارتباطات دارد و امیدوارم دیپلماسی اقتصادی از طریق آبادان-سیبه سریعتر محقق شود تا شاهد افزایش صادرات باشیم

کردزنگنه تاکید کرد: وزارت امور خارجه نقش مهمی در ارتباطات دارد و امیدوارم دیپلماسی اقتصادی از طریق آبادان-سیبه سریعتر محقق شود تا شاهد افزایش صادرات باشیم.

جنوب غرب ایران در انتظار خط آبی «آبادان-بندر سیبه عراق»| خون تازه در رگ های صادرات جاری می شود؟

رونق گردشگری آبی
سیدشمس‌الدین نوربخش ‌غفاری، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آبادان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: شهر آبادان در حال حاضر راه‌های ارتباطی و زیرساختی بسیاری دارد اما همیشه راه‌های ارتباطی آبی، ویژگی‌هایی همچون عواید اقتصادی حاصل از حمل و نقل بار و مسافر دارد.

وی توضیح داد: جاذبه بصری استفاده از وسایل متنوع حمل و نقل آبی مانند شناورهای بزرگ و کوچک تا نمونه‌های خاص مثل قایق‌های بادبانی یا تندرو و به ویژه جاذبه گردشگری آبی آن بر کسی پوشیده نیست.

رونق گردشگری آبی آبادان در رودخانه اروندرود باتوجه زیرساخت‌های موجود و ارتباطات حسنه فی مابین جمهوری اسلامی ایران و کشور عراق می‌تواند فرصتی ارزنده برای حوزه گردشگری آبی منطقه باشد

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آبادان با اشاره به افتتاح خط آبی شهر آبادان به بندر سیبه عراق افزود: رونق گردشگری آبی آبادان در رودخانه اروندرود با توجه زیرساخت‌های موجود و ارتباطات حسنه فی مابین جمهوری اسلامی ایران و عراق می‌تواند فرصتی ارزنده برای حوزه گردشگری آبی منطقه باشد.

پیامدهای مثبت برای شهرک‌های صنعتی

هادی مقدم، یک فعال اقتصادی در حوزه تولید مواد غذایی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: برخی کشورها در حال افزایش صادرات به عراق هستند و این موضوع سبب می شود در طولانی مدت بازار صادراتی را از دست بدهیم.

وی ایجاد پایگاه صادراتی در بصره عراق را مهم برشمرد و افزود: در حال حاضر شهرک‌های صنعتی شهرهای آبادان و خرمشهر فعال هستند و به هر اندازه در راستای توسعه تجاری و صادراتی زیرساخت مناسب فراهم شود، قطعا اقدامی ارزنده است.

شهرک‌های صنعتی شهرهای آبادان و خرمشهر در زمینه پتروشیمی، مواد شیمایی، مواد غذایی و ... پیشرفت‌های زیادی کرده‌اند و ضرورت دارد در زمینه تسهیل صادرات به آنها کمک شود

این فعال اقتصادی در حوزه تولید مواد غذایی ادامه داد: شهرک‌های صنعتی شهرهای آبادان و خرمشهر در زمینه پتروشیمی، مواد شیمایی، مواد غذایی و ... پیشرفت‌های زیادی کرده‌اند و ضرورت دارد در زمینه تسهیل صادرات به آنها کمک شود.

مقدم تاکید کرد: به طور حتم راه‌اندازی خط آبی شهر آبادان به بندر سیبه عراق برای صادرات تولیدات شهرک‌های صنعتی شهرهای آبادان و خرمشهر پیامدهای مثبت به دنبال دارد.

تقویت زیرساخت‌ها و بهره‌گیری از قابلیت‌های ایجاد شده در بندر آبادان با هدف تسریع در امر صادرات و توسعه گردشگری سبب بهبود شرایط اقتصادی در این منطقه می‌شود.

رقابت تجاری در عراق به ویژه استان بصره با سرعت در حال شکل‌گیری است و لازم است از سوی دولت ترتیبی اتخاذ شود تا شرایط برای حضور پُررنگ‌تر فعالان اقتصادی در بازار عراق بهتر شود.

به طور حتم افتتاح خط آبی شهر آبادان به بندر سیبه عراق و فاصله هفت دقیقه‌ای سبب تزریق خون تازه در فرآیند صادرات ایران به عراق می‌شود.

کد خبر: ۱۸۰٬۸۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha