۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷
صادرات دنباله دار نیاز صنایع تولیدی| دولت چاره‌ای بیندیشد
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

صادرات دنباله دار نیاز صنایع تولیدی| دولت چاره‌ای بیندیشد

گرگان- فعالان اقتصادی معتقدند نبود مولفه هایی نظیر نبود زیرساخت مسیر حمل یا لجستیک، امنیت صادراتی و وجود تعرفه عوارض سنگین سد راه تولید و توسعه صادرات برای کشور شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: طبق نظر کارشناسان صادرات، ابزاری مهم برای تحریک رشد اقتصاد در یک کشور است و این بدان معناست که از صادرات می‌توان برای بهبود شرایط رکود اقتصادی نیز استفاده کرد. منطق پشت این امر ساده است چراکه در دوران رکود اقتصادی، احساسات منفی در کل اقتصاد وجود دارد. کارخانه‌ها و دفاتر پرداخت دستمزد را متوقف می‌کنند در نتیجه، مصرف‌کنندگان شروع به تعویق انداختن خریدهای خود می‌کنند. نتیجه این است که یک چرخه معیوب ایجاد و تولید متوقف می‌شود.

اهمیت صادرات غیرنفتی و نقش آن در رشد و توسعه اقتصادی کشورها همواره به عنوان یکی از مباحث مهم مطرح است چرا که گذشته از ارز آوری صادرات، بخش ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم این حوزه را نمی توان نادیده گرفت بنابراین اینگونه به نظر می رسد که با تاکید بر تولیدات باکیفیت در حوزه کشاورزی می توان صادرات را رونق بخشید.

در کنار این مباحث برخی کارشناسان معتقد هستند امنیت صادراتی و استمرار داد و ستد با بازار جهانی یکی از مواردی است که باید مسئولان کشوری به آن توجه کنند، به باور این صاحب نظران بهتر است امور مربوط به صادرات به بخش خصوصی و تشکل‌ها و نهادهای مربوطه واگذار شود. این موضوعی است که «امیر عابدی» رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران وقزاقستان که پیشتر نائب رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران بوده آن را تائید می کند و می گوید:تداوم صادرات راه تولید سفارشی و قراردادی را تضمین می کند. در این مصاحبه مشروح گفتگو با این فعال اقتصادی را می خوانید:

* نقش دیپلماسی دولت در بهبود روند صادرات باید چگونه باشد؟

به واسطه زیرساخت های قدیمی واردات در کشورما که از سال‌های پیش وجود دارد، واردات بسیار راحت‌تر از صادرات است مساله ای که بارها تجار و بازرگانان آن را مطرح کردند که اگر محصولی را می‌خواهند صادر کنند، از هفت‌خوان رستم باید بگذرند، اما واردات بدون دردسر است.

امنیت صادراتی و استمرار داد و ستد با بازار جهانی یکی از مواردی است که باید مسئولان کشوری به آن توجه کنند

این در حالی است که مهم‌ترین موضوع در تداوم صادرات، امنیت صادراتی است که حاصل رشد تولید است. بنابراین تقاضا از سیاستگذاران در بخش صادرات این است که امور مربوط به صادرات را به بخش خصوصی و تشکل‌ها و نهادهای مربوطه واگذار کنند تا دخالت دولت‌ها در این بخش به کمترین حد خود برسد چراکه صادرات دنباله‌دار موجب جلب اعتماد خریداران کالاهای تولیدی در بازارهای جهانی می‌شود و اگر به هر دلیلی صادرات ناگهان متوقف شود اعتماد خریدار هم به‌راحتی از دست می‌رود نکته دیگر اینکه تداوم صادرات را می‌توان از راه تولید سفارشی و قراردادی تضمین کرد.

* تفاوت صنعت و کشاوری در رشد اقتصادی کشورچیست؟

در حوزه صنعت برای تولید در بسیاری از موارد اعم از تهیه مواد اولیه، تکنولوژی و دانش فنی به کشورهای دیگر وابسته ایم و این در حالی است که در بخش کشاورزی بیش از ۹۰ درصد عوامل موثر بر این حوزه درون کشور وجود دارد که با مدیریت بهره وری و ایجاد زنجیره تامین به افزایش و توسعه صادرات این بخش کمک می کند اما لازمه این عملیات طرح آمایش در حوزه اقتصاد کشاورزی است تا بتوانیم تمامی محصولات خودرا در حوزه زراعت، باغی و گلخانه ای به جهان عرضه کنیم.

سرمایه گذاری و انباشت سرمایه ناشی از آن کلید رشد اقتصادی هر کشور به شمار می آید. سرمایه گذاری در اغلب کشورها، بویژه در کشورهای درحال توسعه، توسط بخش خصوصی و دولتی انجام می گیرد.سرمایه گذاری بخش خصوصی نه تنها به عنوان جزئی از تقاضای کل بلکه مهمتر از آن، منبع رشد و فرصتهای شغلی در آینده است.

* نوسانات بازار و قیمت ارز چه تاثیری بر صادرات حوزه کشاورزی دارد؟

به طور معمول نوسانات قیمت ارز مانعی برای تصمیم گیری بخش خصوصی است به همین خاطر نیاز است که ارز تک نرخی شود تا شرایط برای صادرکننده مطمئن باشد. زیرا زمانی صادرکننده می تواند با کشورهای خارجی تجارت کند که بازار ارز دارای ثبات باشد. براین اساس انتظار است تا شرایط را برای صادرات تسهیل و نگرانی ها و ممنوعیت های این بخش برداشته شود تا محصولات ایرانی در بازار جهانی جایگاه واقعی خود را پیدا کنند.

سرمایه گذاری و انباشت سرمایه ناشی از آن کلید رشد اقتصادی هر کشور به شمار می آید

بخش‌خصوصی در زمان تحریم نشان داد که توان بالایی در بازاریابی و صادرات دارد و این بخش توانسته برای کشور ارز تامین کند؛ بنابراین اعتماد به بخش‌خصوصی برای توسعه صادراتی لازم است. از سوی دیگر افزایش رایزن‌های صادراتی در کشورهای دیگر به رشد صادرات و بازاریابی جهانی کمک می‌کند.

* جایگاه محصولات کشاورزی ایران در بازارهای جهانی به چه صورت است؟

محصولاتی مانند زعفران خشک، خرما، پسته و چند نمونه دیگر در بازار جهانی دارای ارزش اقتصادی بالایی هستند و سبب ارز آوری برای کشور می شوند این در حالی است که بسیاری از محصولات کشاورزی ایران از نظر کیفیت مناسب برای عرضه در بازارهای خارجی هستند و ایران در تولید این فرآورده ها رتبه قابل توجهی در جهان دارد.

بسیاری از این محصولات در سراسر جهان بازار مصرف دارند و می توانند سبب رشد اقتصادی ایران شوند اما نیاز به سرمایه گذاری مناسب دارند تا جایگاه خود را در بازارهای منطقه ای به فضای بین المللی ارتقا دهند.در حوزه محصولات باغی مانند مرکبات ظرفیت بسیار خوبی داریم که نیاز است تا با شبکه سازی و تامین زنجیره به بازارهای خارجی راه یابیم که در این راستا دولت باید خدمات و پشتیبانی لازم را در اختیار کشاورزان قراردهد.

کد خبر: ۱۸۰٬۳۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha