۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
افزایش تولید خودروهای سود ده در ایران خودرو و سایپا| «ریرا» از تکنولوژی جدید بدنه استفاده می کند؟
مدیر عامل شرکت مهندسی «خور» در گفتگو با بازار مطرح کرد

افزایش تولید خودروهای سود ده در ایران خودرو و سایپا| «ریرا» از تکنولوژی جدید بدنه استفاده می کند؟

مقتدری، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن و نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور گفت: خودروسازان تولیدات را متمرکز به محصولات سود ده کرده اند، این موضوع سبب کاهش زیان و افزایش فروش محصولات جدید می شود.

بازار؛ گروه خودرو: ۷۰ درصد قیمت تمام شده یک خودرو را قطعات آن تشکیل می دهد، با در نظر گرفتن افزایش قیمت ارز، مواداولیه و انرژی باید انتظار افزایش بها خودرو را در نیمه دوم سال مشروط بر تایید سازمان ها و وزارت های ذیربط را داشت. هرچند که عدم موافقت با چنین موضوعی مسبوق به سابقه است، اما وزیر صمت به عنوان شخص نخست سیاستگذار صنعتی کشور باید این موضوع را به درستی در هیات دولت انتقال دهد که صنعت و به تبع آن بازار خودرو نیازمند آزاد سازی قیمت است. قرار دادن خودرو در سبد تورمی و خارج کردن محصولات صنایع بالادستی از این سبد، اجحاف در حق مشتریان و تولیدکنندگان است.

با توجه به اینکه قیمت جهانی فولاد افزایش یافته برای بررسی احتمال افزایش قیمت این ماده اولیه در صنعت خودرو با «سیامک مقتدری» عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن و نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور و مدیر عامل شرکت مهندسی «خور» به گفت و گو پرداختیم؛  

در شش ماه دوم سال با در نظر گرفتن موضوع مذکور شما به همراه بالا رفتن نرخ ارز به دلیل عدم دریافت سیگنال مثبت از برجام، پیش بینی می شود قیمت فولاد نیز تغییر کند

* با توجه به فرارسیدن فصول سرد سال و احتمال افزایش بها انرژی و بالا رفتن قیمت جهانی فولاد، به عنوان قطعه سازی که بیشترین مصرف از این ماده اولیه را دارید، در حال حاضر وضعیت شما در این خصوص چگونه است؟

قیمت فولاد در عرضه بورس تغییر چندانی نداشته است، به بیانی بهتر در بورس کالا شاهد افزایش نرخ این محصول نیستیم. اما، در بازار آزاد قیمت فولاد با نوسان نرخ ارز تطبیق پیدا می کند، به صورت کلی اگر شرایط فعلی را مشابه ابتدا امسال در نظر بگیریم، تغییری در وضعیت قیمت فولاد نمی بینیم، هرچند که فولاد از ابتدا سال تاکنون نوسان قیمت را تجربه کرده است.

ولی جهش نرخ نداشته است. در قسمتی از سوال به بالا رفتن بها انرژی اشاره کردید، در شش ماه دوم سال با در نظر گرفتن موضوع مذکور شما به همراه بالا رفتن نرخ ارز به دلیل عدم دریافت سیگنال مثبت از برجام، پیش بینی می شود قیمت فولاد نیز تغییر کند.

افزایش تولید خودروهای سود ده در ایران خودرو و سایپا| «ریرا» از تکنولوژی جدید بدنه استفاده می کند؟

* شما به احتمال رشد قیمت فولاد اشاره داشتید، در صورت تحقق این موضوع خودروسازان قیمت های این ماده اولیه در زنجیره تامین را به روزرسانی خواهند کرد؟

معمولا بخش فراوان فولاد مصرفی قطعه سازان را خودروسازان تامین می کنند، نرخ آن نیز همان قیمت اعلام شده در قرار داده ها است. دراین موضوع شاهد افزایش قیمت برای قطعه سازان حتی با رشد بها فولاد نخواهیم بود.

ولی برخی از تولیدکنندگان فولاد مورد نیاز را خودشان تامین می کنند و معمولا این گونه بوده که در نیمه دوم سال نیز اگر هر ماده اولیه تغییرات قیمتی داشته باشد، تعدیلی در قیمت خودروسازان نیز انجام خواهد شد. هرچند که این موضوع با تاخیر و مقاومت فراوان خودروسازان انجام می شود.  

در نیمه دوم سال نیز اگر هر ماده اولیه تغییرات قیمتی داشته باشد، تعدیلی در قیمت خودروسازان نیز انجام خواهد شد. هرچند که این موضوع با تاخیر و مقاومت فراوان خودروسازان انجام می شود

* شاهد هستیم که گروه صنعتی ایران خودرو محصول جدید خود یعنی ریرا و گروه خودروسازی سایپا محصولات جدید با نام های اطلس و آریا را معرفی کردند، آیا در تولید این محصولات نوع ورق های فولادی تکنولوژی متفاوتی خواهد داشت؟  

گروه خودروسازی سایپا از ورق های موجود برای سایر محصولات در دو خودرو جدید خود استفاده خواهد کرد، تکنولوژی خاصی که تغییراتی در نحوه استفاده ورق ایجاد کرده باشد وجود ندارد.

اما پروژه ریرا محصول جدید گروه صنعتی ایران خودرو در سال ۱۴۰۳ احتمالا راهی بازار خواهد شد، در شرایط فعلی این خودرو در مرحله ساخت قالب و تکوین قطعات است، در خصوص استفاده از تکنولوژی خاص برای این خودرو زمزمه های شنیده می شود، اما در این خصوص اطلاعات فراوانی در دست نیست.  

پروژه ریرا محصول جدید گروه صنعتی ایران خودرو در سال ۱۴۰۳ احتمالا راهی بازار خواهد شد، در شرایط فعلی این خودرو در مرحله ساخت قالب و تکوین قطعات است

* به عنوان پرسش پایانی، وضعیت پرداخت خودروسازان به قطعه سازان چگونه است و کدام یک پرداخت بهتر برای قطعه سازان دارند؟  

وضعیت مساعدی برای پرداخت با توجه به شرایطی که خودروسازان در حال زیان روزافزون هستند، وجود ندارد. اما اینکه کدام خودروساز شرایط پرداخت بهتری دارد، باید گفت تقریبا مثل هم هستند و تفاوتی ندارند. هرچند که خودروسازان تولیدات را متمرکز به محصولات سود ده کرده اند، با  خروج خودروهای پژو۴۰۵ و تیبا از خط تولید و محدودیت تیراژ پژو۲۰۶ سبب بهبود فروش  محصولات جدید خودروسازان و افزایش سود دهی می شود.

کد خبر: ۱۷۸٬۰۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha