۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۸
لنت‌های داخلی در انبار، لنت‌های وارداتی در بازار
رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان عنوان کرد

لنت‌های داخلی در انبار، لنت‌های وارداتی در بازار

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان گفت: انبارهای تولیدکنندگان لنت، مملو از تولیدات داخلی است و نیاز به هیچگونه واردات لنت به کشور نیست.

به گزارش بازار، محمدرضا نجفی منش گفت: در حال حاضر، ظرفیت تولید ۱۰۴ هزار تن لنت در کشور وجود دارد و نیاز کشور به انواع لنت نیز سالانه حدود ۷۰ هزار تن برآورد می‌شود؛ بنابراین، تولیدکنندگان داخلی مازاد بر نیاز کشور توانایی تولید دارند و همیشه کالا در انبارهای آن‌ها موجود است.

وی با بیان اینکه لنت‌های تولید داخل از نظر استاندارد و کیفیت هیچ مشکلی ندارند، گفت: بنابر اعلام سازمان استاندارد ۶۴ واحد تولید لنت مجوزهای استانداردها را اخذ کرده اند و می‌توانند تامین کننده لنت موردنیاز کشور باشند که تولیدات آن‌ها از نظر شاخص‌های استاندارد هیچ مشکلی ندارد و ظرفیت تولید کامل دارند.

نجفی منش با اشاره به اشاره به توانایی بالای شرکت‌های داخلی در تولید انواع لنت افزود: برخی شرکت‌های تولیدی، حتی برای خودروهایی که تنها یک نمونه از آن‌ها در کشور موجود است، لنت تولید می‌کند و این نشان می‌دهد که قابلیت تولید و تامین انواع لنت برای خودروهای داخلی و وارداتی در داخل کشور وجود دارد.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی با اشاره به واردات لنت ترمز به کشور و رد برخی ادعاها مبنی بر اینکه توانایی تولید لنت برخی خودروها در کشور وجود ندارد، گفت: افرادی که فکر می‌کنند امکان تولید لنت برای برخی خودروها در کشور وجود ندارد درک درستی از ظرفیت تولید در این صنعت ندارند و تا به حال این اتفاق نیفتاده که لنتی برای یک خودرو درخواست شود و شرکت‌های تولیدی آن را نداشته باشند.

وی با اشاره به در دسترس بودن توان تولید لنت کشور در سامانه توانیران اضافه کرد: توانایی تولید شرکت‌های داخلی در سامانه توانیران ثبت شده، در حالی که هیچ درخواستی از میزان نیاز کشور به انواع لنت در این سامانه به ثبت نرسیده است؛ بنابراین، نمی‌توان تامین نیاز بازار را بهانه واردات لنت دانست، بلکه صرفاٌ به دلیل سود سرشاری است که واردکنندگان را منتفع می‌کند.

نجفی منش با اشاره به اینکه در حال حاضر، واردات لنت از طریق ادارات صمت استانی انجام می‌گیرد، گفت: پیش از این ثبت سفارش برای واردات لنت از طریق وزارتخانه انجام میشد، اما چند سالی که آن را در کارتابل فنی قرار داده اند که دلیل آن هم معلوم نیست.

وی افزود: این اتفاق باعث شده که واردات لنت کنترل شده نباشد و مشخص نیست مسئولی که تشخیص داده واردات باید انجام شود، کیست.

نجفی منش با انتقاد از ضعف نظارت در وزارت صمت، به نامه نگاری‌های متعدد از سوی انجمن لنت و انجمن قطعه سازان با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای جلوگیری و کنترل واردات اشاره کرد و گفت: چطور ممکن است که وزارتخانه با کد شناسه کالا و کد رهگیری تولید و ورود و خروج کالا را کنترل می‌کند، اما نمی‌تواند واردات کالاهایی را که مشابه ساخت آن‌ها به اندازه کافی در کشور وجود دارد را کنترل کند.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی با اشاره به سیاست‌های متناقض حمایت از تولید در کشور گفت: همه واحدهای تولیدی به امید بازار فروش داخلی و حمایت از تولید راه اندازی شده اند و در این راستا، شرکت‌های دانش بنیان را نیز تشویق کرده ایم که به سمت تولید و تامین کالا برای بازار داخلی گام بردارند، با این حال اجازه واردات به همان کالایی را می‌دهیم که از تولید آن حمایت کرده ایم؛ این سیاست‌های متناقض باعث شده تا انبارهای تولیدکنندگان مملو از کالای تولی داخل و بازار نیز از کالای وارداتی اشباع شود.

کد خبر: ۱۷۶٬۸۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha