۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴
آغاز بررسی افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیط هواپیما| شورای عالی در محاصره مافیا؟!
«بازار» گزارش می دهد

آغاز بررسی افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیط هواپیما| شورای عالی در محاصره مافیا؟!

گرانی قیمت بلیط هواپیما در حالی این روزها باز هم مورد توجه ایرلاین ها قرار گرفته که این شرکتها اعلام می کنند اگر این روزها آمار تاخیرها بالا رفته است برای این است که ضررده هستیم.

بازار؛ گروه راه و مسکن: با پایان یافتن اربعین حسینی، تکاپوی ایرلاین ها نیز افزایش یافته است تا بلکه افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیط هواپیما را که در شورای عالی هواپیمایی تصویب شده را پیاده و اجرایی کنند.

اوایل شهریور ماه جاری بود که برخی از نمایندگان مجلس با افتخار اعلام کردند که از افزایش قیمت بلیط هواپیما جلوگیری کرده اند. محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه" از افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیت پروازهای داخلی جلوگیری کرده‌ایم" گفته بود: سه ماه است که این کار را متوقف کرده‌ایم. در این بین برخی شرکت‌های هواپیمایی به‌طور غیرمستقیم هواپیماهای خود را زمین‌گیر می‌کنند.
وی در این‌باره توضیح داد: به همین دلیل نیز بلیت پرواز به سختی تهیه می‌شود. در زمان حاضر حدود ۱۱۵ فروند از ناوگان مسافری کشور فعال است. این در حالی است که ناوگان هوایی مسافربری کشور دارای حدود ۴۰۰ فروند هواپیماست.

سه ماه پیش بود که شورای عالی هواپیمایی مصوب کرد قیمت بلیط هواپیما ۳۰ درصد افزایش یابد اما توقف این مصوبه باعث شد تا بحث زمین گیر شدن عمدی هواپیماها از سوی برخی ایرلاین ها مطرح و رسانه ای شود

حدود سه ماه پیش بود که شورای عالی هواپیمایی مصوب کرد قیمت بلیط هواپیما ۳۰ درصد افزایش یابد اما توقف این مصوبه باعث شد تا بحث زمین گیر شدن عمدی هواپیماها از سوی برخی ایرلاین ها مطرح و رسانه ای شود.
سوالی که مطرح است این است که گروکشی ایرلاین ها با زمین گیر کردن هواپیماها چه دلیلی می تواند داشته باشد؟ آیا زمین گیر کردن عمدی هواپیماها چیزی جز رفتن به سمت گران کردن قیمت بلیط است؟ این اقدام موجب این خواهد شد که بلیط پرواز به سختی تهیه شود و همین موضوع می تواند موجبات کاهش عرضه و افزایش تقاضا و در نهایت نارضایتی متقاضیان پرواز و گرانی بلیط ها شود.

آغاز بررسی افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیط هواپیما| شورای عالی هواپیمایی در محاصره مافیا

رضایی کوچی در پاسخ به این پرسش که مجلس تا چه زمانی می‌تواند در برابر افزایش قیمت بلیط پروازها مقاومت کند گفته بود که این افزایش ۳۰ درصدی در شورای عالی هواپیمایی تصویب شده و ایرلاین‌ها در انتظار ابلاغ آن هستند.

اما ناراضی بودن ایرلاین ها درباره قیمت اعلام شده سفر اربعین را می توان تازه ترین شاهکار وزارت راه و شهرسازی برشمرد. چرا که ایرلاین ها معتقد بودند که اعلام نرخ بلیط ۶ میلیون تومانی برای پروازهای اربعین بدون هماهنگی با ایرلاین‌ها و فعالان صنعت هوانوردی صورت گرفته بود.

با اتمام پروازهای اربعین و طبق وعده ای که ایرلاین ها از وزارت راه و شهرسازی گرفته اند بحث افزایش قیمت بلیط هواپیما مطرح و این روزها در حال بررسی آن و ابلاغ هر چه زودتر آن به شرکت های هواپیمایی هستند

حال با اتمام پروازهای اربعین و طبق وعده ای که ایرلاین ها از وزارت راه و شهرسازی گرفته اند بحث افزایش قیمت بلیط هواپیما مطرح و این روزها در حال بررسی آن و ابلاغ هر چه زودتر آن به شرکت های هواپیمایی هستند.

انجمن شرکتهای هواپیمایی اعلام می کند که تصمیمی که بابت تعیین قیمت بلیط اربعین هواپیما گرفته شد بدون توجه به سوابق آن در سال‌های گذشته بود؛ چرا که سابق بر این براساس توافقی که با سازمان هواپیمایی کشوری داشتیم نرخ را تعیین می‌کردیم و امسال هم این آمادگی در ایرلاین‌ها وجود داشت اما وزیر راه و شهرسازی بدون هماهنگی ما و مشورت با فعالان این صنعت نرخ شش میلیون تومانی را بابت پروازهای اربعین اعلام کرد.

آغاز بررسی افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیط هواپیما| شورای عالی هواپیمایی در محاصره مافیا

اسعدی سامانی می گوید: حداقل در ایام اربعین باید ۳۰۰ پرواز انجام شود که برای حدود ۱۸۰ پرواز باید هزینه رویالیتی به فرودگاه نجف پرداخت شود که اینها هزینه‌های اضافی است که بر دوش ایرلاین‌ها تحمیل می‌شود. در واقع باید گفت که شرکت‌های هواپیمایی در پروازهای اربعین به دنبال سود نیستند و همه می‌خواهند حداکثر توان را به کار گیرند تا زائران راحت‌ترین پرواز را تجربه کنند اما قبل از اعلام نرخ پروازهای اربعین باید با ایرلاین‌ها هماهنگی‌های لازم صورت می‌گرفت.
اما به هر صورت بعد از اتمام پروازهای اربعین، سازمان هواپیمایی کشوری همچنان هر گونه افزایش قیمت بلیط هواپیما را انکار می کند اما ظاهرا این بار افزایش قیمت ها جدی است و این اقدام معامله و توافقی است که با ایرلاین ها بعد از اتمام پروازهای اربعین صورت گرفته است.

بسیاری از مشکلاتی که شرکت‌های هواپیمایی در بخش کمبود ناوگان دارند، به دلیل نرخ گذاری دستوری بلیط پروازهای داخلی است که نمی‌توانند با درآمدهایی که کسب می‌کنند، اقدام به تعمیر یا نوسازی ناوگان کنند

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به مشکلات نرخ گذاری دستوری برای بلیت پروازهای داخلی اظهار کرد: بسیاری از مشکلاتی که شرکت‌های هواپیمایی در بخش کمبود ناوگان دارند، به دلیل نرخ گذاری دستوری بلیط پروازهای داخلی است که نمی‌توانند با درآمدهایی که کسب می‌کنند، اقدام به تعمیر یا نوسازی ناوگان کنند.
سامانی با اشاره به اینکه چگونه وزارت راه و شهرسازی، ایرلاین‌ها را ملزم به رعایت سقف قیمتی تعیین شده بلیت می‌کند اما نمی‌تواند برای خدمات سی آی پی فرودگاه حضرت امام سقف نرخ تعیین کند؟ معتقد است : در حال حاضر سی آی پی فرودگاه امام خمینی از هر مسافر برای یک لِگ پروازی (پرواز رفت یا برگشت به تنهایی) جهت خدماتی که برای عبور از ترمینال خدمات ویژه اخذ می‌کند، ۲ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان و برای مجموع دو پرواز رفت و برگشت به ازای هر مسافر بیش از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. این خدمات در صورتی که مسافر نیاز به ویلچر داشته باشد، به نفری ۶ میلیون تومان می‌رسد.

آغاز بررسی افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیط هواپیما| شورای عالی هواپیمایی در محاصره مافیا

محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اوایل شهریور ماه جاری در گفتگو با یکی از رسانه ها با بیان اینکه دی ماه سال گذشته ۱۵ درصد قیمت بلیط را کاهش دادیم و در سایت ایرلاین‌ها آنرا همچنان کنترل می‌کنیم گفته بود که شرکت‌های هواپیمایی با توجه به تمام اتفاقات روی داده در حوزه‌های مختلف و افزایش قیمت‌ها که در صنعت هوانوردی وجود دارد، درخواست افزایش قیمت بلیط هواپیما را داشته‌اند.

دی ماه سال گذشته ۱۵ درصد قیمت بلیط را کاهش دادیم و در سایت ایرلاین‌ها آنرا همچنان کنترل می‌کنیم گفته بود که شرکت‌های هواپیمایی با توجه به تمام اتفاقات روی داده در حوزه‌های مختلف و افزایش قیمت‌ها که در صنعت هوانوردی وجود دارد، درخواست افزایش قیمت بلیط هواپیما را داشته‌اند

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری یادآور شده بود که این درخواست در شورای عالی هواپیمایی مطرح شده که در صورت نهایی شدن آنرا اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

محمدی بخش در پاسخ به این پرسش که افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیط هواپیما را تایید می‌کنید، گفته بود که این عدد را تایید نمی‌کنیم.

اما آنطور که جلسات سال های قبل و بررسی های نرخ گذاری بلیط هواپیما نشان می دهد مافیایی که سالهاست شکل گرفته و همواره بر دولتی ها پیروز بوده اند افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیط هواپیما دور از ذهن نیست!

اسماعیل حسین زهی عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه هواپیمای جمهوری اسلامی، متعلق به همه مردم بوده و انتظار داریم وزارت راه و شهرسازی در خصوص انتخاب مدیر عامل ایرلاین‌های دولتی دقت لازم را داشته باشد می گوید: از این رو کمیسیون عمران حتما جلسه‌ای در این خصوص برگزار خواهد کرد تا علت تاخیر های طولانی شرکت هواپیمایی ایران ایر مورد بررسی قرار گرفته تا دیگر شاهد چنین تاخیرها و بی نظمی هایی نباشیم.
اما ایرلاین های خصوصی نیز پا را فراتر گذاشته و اعلام می کنند که این روزها اگر آمار تاخیرها بالا رفته است برای این است که ضررده هستیم. این مطلب به خوبی نشان می دهد گروکشی بهترین حربه برای بالا بردن قیمت بلیط هواپیما خواهد بود!

کد خبر: ۱۷۶٬۰۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha