۲۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
لبخند نوبرانه های باغی به بازارهای جهان| از جالیز تا اوراسیا
بازار گزارش می‌دهد؛

لبخند نوبرانه های باغی به بازارهای جهان| از جالیز تا اوراسیا

ساری- شناسنامه دار شدن باغات مازندران روزنه ای جدید فراروی توسعه صادرات محصولات کشاورزی باغی و جالیزی به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و چین را گشوده است.

بازار؛ گروه استان ها: سالانه ۷.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی شامل دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن مرکبات و ۱۸۰ هزار تن از بهترین نوبرانه های باغات در مازندران تولید می شود که در سال های گذشته کمتر از ۱۰ درصد آن روانه بازارهای خارجی شده است.

از سوی دیگر ثبت نشدن فرایندهای تولید و شناسنامه دار نبودن باغات و صدور محصولات غیرکفی و برگشت محموله های صادراتی، فرایند تجارت این محصولات را در استان های شمالی و مازندران با خلل روبرو کرده بود.

با آن که هنوز فصل برداشت مرکبات و کیوی در شمال و مازندران آغاز نشد اما از چندماه قبل رایزنی هایی برای شناسایی بازارهای جدید صورت گرفت و چین از جمله مقصدهای صادرات نوبرانه های مازندران خواهد بود.

خلیل قلی زاده تولیدکننده و کارآفرین مازندرانی و مدیرعامل پایانه صادراتی روماک گسترر در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به این که در زمینه تولید محصولات کشاورزی در کشور و استان مازندران با توجه به پیشرفت های صورت گرفته در حوزه تجهیزات وضعیت خوبی داریم، افزود: تولیدات خوب کشاورزی منجر به امنیت غذایی در کشور و استان شده است.

وی با اظهار این که در زمینه تنظیم بازار دارای مشکلات جدی هستیم، توسعه صادرات محصولات کشاورزی را نیاز اساسی ذکر کرد و گفت: در حال حاضر ۴.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور صادر می شود و این ناشی از آن است که در زمینه پس از تولید محصول کشاورزی سرمایه گذاری لازم صورت نگرفته است.

حلقه های مفقوده صادرات رفع شود

وی ادامه داد: حلقه مفقوده در حوزه صادرات وجود دارد که باید رفع شود از این رو برای رفع مسائل فرا روی در استان مازندران پایانه صادراتی روماک با ظرفیت بالا طراحی شده است.

لبخند نوبرانه های باغی به بازارهای جهان| از جالیز تا اوراسیا

قلی زاده یادآور شد: بسیاری از محصولات کشاورزی ایران و استان دارای رتبه های برتر جهانی است اما به این که در زمینه صنعتی شدن فرآیند پس از تولید سرمایه گذاری نشد، مدیریت صادرات و تنظیم بازار دچار مشکل است.

این تولیدکننده مازندرانی تصریح کرد: در پایانه روماک مدیریت نگهداری و ذخیره سازی ۹۰ هزار تن محصولات کشاورزی را دارا هستیم و در حال حاضر با توجه به ظرفیت ایجاد شده، بزرگترین قرارداد تجاری را به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار با روسیه امضا کردیم.

وی ادامه داد: با کشورهای عربی نیز قراردادهایی را منعقد کردیم اما برای تامین سرمایه در گردش دارای مشکلاتی هستیم.

در سال جاری برنامه و تقوم زمانی برای برداشت و صادرات محصولات کشاورزی تدوین شد و به نظر می رسد تاجران و کشاورزان شمال و مازندران برای صادرات به کشورهای مقصد دغدغه های کمتری داشته باشند و مشکل برگشت محموله های صادراتی سال های قبل امسال تکرار نشود.

شاهپور علایی مقدم رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در حاشیه سفر به مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: برنامه ریزی های انجام شده در حوزه غذایی صورت گرفته تا کیوی و مرکبات با برنامه و تقویم زمانی مشخص صادر شود و ارزآوری برای کشور داشته باشد.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه سماک اظهار داشت: در بستر این سامانه باید همه اطلاعات تولید در زمینه مرکبات و کیوی در آن ثبت نام شود.

وی با عنوان این که تمامی کشاورزان، سورتینگ داران، بسته بندی کنندگان و تاجران برای صادرات باید اطلاعات مورد نیاز را ثبت کنند، افزود: باید در این بستر ثبت نامه کنند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور یادآور شد: کشورهای مقصد می خواهند بدانند چه اتفاقاتی در زمان تولید رخ داده و از نظر تغذیه گیاهیف آفات و بیماری ها و غیره چه فرایندهایی انجام شدده است.

وی ادامه داد: به همین دلیل محصولاتی می تواند صادرات خوب داشته باشد شناسنامه دار شود و از این رو تمام باغات کیوی تا یکماه آنیده در شمال شناسنامه دار می شوند.

علایی مقدم با اشاره به عقد تفاهمنامه برای صادرات مرکبات به چین اظهار داشت: مسئله صادرات مرکبات به چین رفع شد و این طرح می تواند مزیتی برای استان مازندران در حوزه صادرات باشد.

وی افزود: پیش بینی می شود با اجرای طرح صادرات به چین، میزان صادرات مرکبات کشور و استان مازندران به اتحادیه اوراسیا سه برابر شود.

وی با تاکید براین که طبق پروتکل های کشورهای مقصد باید مرکبات صورت گیرد، رعایت این ضوابط را الزامی دانست و از کشاورزان، بخش خصوصی و تشکل های کشاورزی خواست تا در زمینه صادرات مرکبات و کیوی که مزیت های زیادی برای استان دارد، برنامه ریزی کنند.

طبق پروتکل های کشورهای مقصد باید مرکبات صورت گیرد و رعایت این ضوابط الزامی است و کشاورزان، بخش خصوصی و تشکل های کشاورزی باید در زمینه صادرات مرکبات و کیوی که مزیت های زیادی برای استان دارد، برنامه ریزی کنند

علایی مقدم تصریح کرد: مازندران در تولید مرکبات و کیوی رتبه اول کشور را دارد و لازم است کشاورزان برای صادرات در بستر سامانه سماک ثبت نام کنند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور به راه اندازی سامانه الکترونیکی گواهی بهداشت محصولات کشاورزی خبر داد و گفت: با اجرای این طرح مشکل برگشت و اخطار محصولات را شاهد نخواهیم بود.

لبخند نوبرانه های باغی به بازارهای جهان| از جالیز تا اوراسیا

وی گفت: پیش بینی می شود میزان صادرات محصولات گیاهی و کشاورزی به روسیه در سال جاری پنج برابر شود.

در مازندران علاوه بر کیوی و مرکبات محصولات کشاورزی دیگری نیز صادر می شوند که قابلیت صادرات را دارند اما نبود برنامه مشخص و رعایت نشدن استانداردها، صادرات این محصولات را در حد چمدانی نازل داده است.

تدوین ویژه برنامه صادرات محصولات کشاورزی

حسن عنایتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به این که امکان افزایش ظرفیت تولید محصولات کشاورزی در استان وجود دارد، گفت: این استان با داشتن سه بندر و فرودگاه در توسعه بازرگانی، صادرات و تجارت محصولات کشاورزی نقش برجسته ای دارد.

وی با بیان اینکه بسیاری از محصولات کشاورزی استان قابلیت صادرات دارند، از تدوین برنامه ویژه برای توسعه صادرات این محصولات خبر داد و گفت: با توجه به گستردی و تنوع محصولات و زیادبودن عوامل خسارت زا، نیازمند مراقبت و تدوین برنامه حفاظتی هستیم.

وی با عنوان این که پایانه های صادرات محصولات کشاورزی استان در توسعه تبادل کالا و صادرات محصولات کشاورزی نقش خوبی دارند، گفت: مرکبات و کیوی دو محصول اصلی استان در باغبانی هستند که لازم است در تولید آن استانداردهای سلامت محصول را رعایت کنیم.

برداشت مرکبات به زودی در مازندران آغاز می شود و پس از ضرر هنگفت سال قبل، تجار و کشاورزان درتلاش هستند تا با راهیابی محصولات به بازارهای خارجی و هدف، زیان های وارده را جبران کنند.

کد خبر: ۱۷۵٬۳۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha