۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۸
نرخ شاخص های تورمی در خراسان جنوبی
بازار بررسی کرد؛

نرخ شاخص های تورمی در خراسان جنوبی

بیرجند- نرخ دو شاخص تورمی در خراسان جنوبی باز هم بالاتر از میانگین کشوری ثبت شد.

بازار، گروه استان ها: آخرین تغییرات شاخص های تورمی کشور از سوی مرکز آمار ایران منتشر و بر اساس این آمار نرخ دو شاخص بالاتر از میانگین کشوری به ثبت رسید.

با بررسی جداول شاخص قیمت مصرف کننده به تفکیک استان ها در تیر و مرداد ماه که از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده نرخ تورم ماهانه، نقطه ای و ۱۲ ماهه در خراسان جنوبی در مرداد ۱۴۰۱ به ترتیب ۲.۱ ۵۱.۷ و۴۲.۲ درصد بود، با توجه به این که میانگین کشوری این شاخص ها هم به ترتیب ۲، ۵۲.۲ و ۴۱.۵ درصد اعلام شده، نرخ دو شاخص تورمی در این استان از میانگین کشوری آن بالاتر است.

همچنین نرخ تورم ماهانه نقطه به نقطه و ۱۲ ماهه در خراسان جنوبی در تیر ۱۴۰۱ به ترتیب ۴.۵، ۵۲.۷و ۴۱.۵ درصد بود؛ این یعنی، در مقایسه دو ماه تیر و مرداد، شاهد کاهش نرخ تورم ماهانه و نقطه ای و افزایش نرخ تورم ۱۲ ماهه در این استان هستیم.

نرخ تورم ماهانه، نقطه ای و ۱۲ ماهه در تهران در ماهی که گذشت به ترتیب ۲.۴، ۴۸.۸ و ۳۹.۷ درصد بود در حالی که نرخ تورم ماهانه در خراسان جنوبی از تهران کمتر شده، اما نرخ تورم نقطه ای و ۱۲ ماهه این استان از پایتخت بیشتر است.

بر اساس آن چه در درگاه ملی آمار ارائه شده، خراسان جنوبی در ماه گذشته، هجدهمین استان دارای بیشترین نرخ تورم ۱۲ ماهه بود که جایگاهش نسبت به ماه قبل از آن، تغییری نکرده است.

استان های دارای بیشترین و کمترین نرخ تورم

در مرداد ١٤٠١ شاخص کل قیمت مصرف کننده برای خانوارهای کشور (١٠٠=١٣٩٥) به عدد۵۱۴.۲ رسید که نسبت به ماه قبل از آن ٢ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در این ماه، بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان‌ مرکزی با ۳.۵ و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان آذربایجان غربی با ۰.۶ درصد است.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ۵۲.۲ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان ‌های آذربایجان غربی، اردبیل و کرمان (۶۰.۳ درصد) و کمترین آن مربوط به استان خوزستان (۴۵.۸ درصد) است.

نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به مرداد ١٤٠١ برای خانوارهای کشور به عدد ۴۱.۵ درصد رسید.

بیشترین نرخ تورم ۱۲ ماهه مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد (۴۷.۸ درصد) و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان (۳۶.۶ درصد) است.

کد خبر: ۱۷۴٬۸۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha