۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
راهنمایان گردشگری مجاز بیکار شدند| غیرمجازها همچنان بر سرکار
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

راهنمایان گردشگری مجاز بیکار شدند| غیرمجازها همچنان بر سرکار

مشهد- یکی از عناصر تأثیرگذار در صنعت گردشگری راهنمایان سفر هستند که در دوران کرونا بیشترین آسیب را به لحاظ اقتصادی و اجتماعی متحمل شدند.

بازار؛ گروه استان ها: وجود بارگاه منور رضوی به‌عنوان گل سرسبد جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری در مشهد شناخته می‌شود که جذب مسلمانان و شیعیان جهان به این قبله موجب تحول شگرف در عرصه گردشگری این کلان‌شهر است.

استان خراسان رضوی تا قبل از شیوع بیماری کووید ۱۹ که دچار چالش عمده و افت بی‌سابقه ورود گردشگران داخلی و خارجی بشود سالانه میزبان بیش از ۳۵ میلیون گردشگر داخلی و خارجی بود لذا اولین آسیبی که به صنعت گردشگری ایران و به ویژه شهر مقدس مشهد در شرایط کرونا وارد شد با لغو تورها بود که به‌طور طبیعی اولین کسانی که در این ماجرا آسیب دیدند راهنمایان گردشگری بودند.

متأسفانه راهنمایان گردشگری ضمانت شغلی ندارند و اساساً فعالیتشان به‌عنوان شغل شناخته نمی‌شود بنابراین نمی‌توانند از فواید قانونی شغل‌ها مثل بیمه بهره‌مند شوند و لذا فردی که امرار و معاشش فقط از راه تور است منبع درآمدش در زمان شیوع کرونا را ازدست‌داده و بسیار آسیب‌پذیر می‌شود و این مشکلی است که صد ها راهنمای تور را در این استان به بیکاری کشاند.

بیکاری راهنمایان گردشگری

حسین یکی از صدها راهنمای گردشگری در خراسان رضوی است که بیش از دو سال از کار بیکار شده است و در گفت‌وگو با بازار اظهار می کند: شیوع بیماری کووید ۱۹و لغو تورهای گردشگری داخلی و خارجی و سفرهای نوروزی مردم و درنهایت تعطیلی تمامی واحدهای اقامتی، پروازها، قطارها و نیز دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی موجب شد تا اشتغال نه‌تنها ما بلکه ده‌ها هزار نفر در صنعت گردشگری خراسان رضوی در معرض تهدید جدی بیکاری قرار گیرد.

وی بزرگ‌ترین مشکلی که راهنمایان گردشگری تا قبل از کرونا نیز با آن درگیر بودند را نبود بیمه و از همه مهم‌تر به رسمیت نشناختن حرفه آن‌ها به‌عنوان یک شغل ثابت می‌داند.

راهنمایان گردشگری مجاز بیکار شدند| غیرمجازها همچنان بر سرکار

این لید تورهای داخلی به ما می‌گوید: اساساً راهنمای گردشگری به‌عنوان یک شغل محسوب نمی‌شود که مسائل بیمه آن بخواهد حل شود.

وی با تأکید بر این موضوع که هیچ چشم‌انداز روشنی پیش روی راهنمایان گردشگری ایران نیست می‌گوید: شما تصور کنید بعد از کرونا یک اتفاق طبیعی یا سیاسی در کشور رخ بدهد دوباره راهنمایان گردشگری بیکار می شوند و لذا بر این اساس نمی توان زندگی خود را بر پایه این شغل بنا کنیم.

این راهنمای گردشگری با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از دانشجویان عراقی و یا عرب زبان های ایرانی به عنوان راهنمای گردشگری وارد بازار کار شده اند اظهار می کند: طبیعی است که این افراد به دلیل عدم آموزش و نداشتن پروانه فعالیت زیر نظر هیچ دستگاهی نیستند و این مشکلاتی که برای توریست ها پیش می آید و مبالغ هنگفتی که از آن ها اخذ می شود به دلیل به رسمیت نشناختن این حرفه و افرادی مثل ماست که تاکنون هیچ شخصی خبری از ما نگرفته است که پس از بیکار شدن چه به سرمان آمد؟

وی اذعان می کند: عدم ثبات شغلی، نبود درآمدی که بتوانند زندگی خود و خانواده‌شان را بگردانند مهم ترین نگرانی های ذهنی‌ای هستند که راهنمایان گردشگری دارند که هنوز حل نشده است.

تهدید صنعت گردشگری

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری خراسان در گفت و گو با بازار در پاسخ به این سوال که تا قبل از کرونا چند راهنمای گردشگری در استان فعالیت داشتند اظهار می کند: ما تا قبل از کرونا حدود ۴۲۰ راهنما در خراسان رضوی داشتیم که با وجود کرونا و یکسری مسائل دیگر تعدادی از این افراد از این کار انصراف دادند که در حال حاضر مشغول جمع اوری آمار تعداد دقیق راهنمایان فعال در این زمینه هستیم

توحید فروزان فر در پاسخ به سوال دیگر ما مبنی بر این که راهنمایان غیر مجاز چه آسیبی به صنعت گردشگری وارد می کنند ابرازمی کند: همان کاری که یک پزشک غیر مجاز یا یک مهندس غیر مجاز می تواند برای شغلش تهدید محسوب شود راهنمای گردشگر غیر مجاز هم به همین منوال می تواند برای صنعت گردشگری تهدید محسوب شود لذا در این زمینه سازمان میراث فرهنگی سعی دارد از برگزاری تورهایی که راهنمایان غیر مجاز دارد جلوگیری کند.

وی اذعان می کند: برخی از آژانس های مسافرتی تمایل به استفاده از راهنمایان گردشگری را دارند بخصوص آژانس هایی که در تورهای ورود به کشور فعالیت دارند موظف به استفاده از راهنمایان کارت دار و مورد قبول میراث فرهنگی هستند.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری خراسان به ما می گوید: متاسفانه از این شغل آن چنان که باید مورد حمایت قرار نگرفته است و به همین دلیل دچار مشکلات زیادی است مثلا در زمان کرونا هیچ حمایتی از این شغل نشد و از آن جایی که اکثر این راهنمایان در جایی استخدام نیستند چون نتوانستند درامدی داشته باشند از شغل خود انصراف دادند.

راهنمایان گردشگری مجاز بیکار شدند| غیرمجازها همچنان بر سرکار

وی در خصوص راهکار برای برون رفت از این مشکلات نیز می گوید: ما می توانیم با کار فرهنگی و تبلیغ می توانیم مردم را نسبت به استفاده از تورهای مجاز و آژانس های مسافرتی که بند ب و مجوز برگزاری تور و امکان استفاده از راهنمایان دارای کارت دارند تشویق کنیم و در این راه رسانه می توانند بیشتر همراهی را با ما داشته باشند

فروزان فر یادآور می شود: این اقدام کار زمان بری است و در این راه میراث فرهنگی و کانون راهنمایان گردشگری دارند فعالیت می کنند که در این راه و برای دست یافتن به نتیجه بهتر از کمک رسانه ها هم استفاده خواهیم کرد.

ساماندهی راهنمایان گردشگری سلامت

بر اساس آمارهای منتشره سالانه حدود نیم میلیون نفر گردشگر سلامت در ایران تحت درمان قرار می‌گیرند که در این میان خراسان رضوی با جاذبه‌ها و ظرفیت‌های مختلف در جذب گردشگر سلامت در کشور پیشگام است و بر این اساس مشهد دومین مقصد گردشگران سلامت پس از تهران شناخته شده است.

فعالیت بی‌ضابطه و صرفا سودجویانه دلالان و واسطه‌ها در جذب، معرفی و انتقال بیماران به مراکز درمانی ایران و اخاذی هایی که گاه در این روند صورت می‌گیرند یکی از مهمترین چالش های حوزه صنعت گردشگری سلامت در شهر مشهد به شمار می‌رود.

رییس جامعه گردشگری سلامت ایران نیز در گفت و گو با بازار با اشاره به این موضوع که ساماندهی مترجمان و راهنمایان گردشگری سلامت یکی از دغدغه‌های حوزه گردشگری در کشور و به ویژه مشهد مقدس است اظهار کرد: در همین راستا نسبت به راه اندازی و اجرای طرح ساماندهی مترجمان و راهنمایان گردشگری سلامت در این مشهد برای نخستین بار در کشور اقدام شد.

حسین نیکونام افزود: این طرح براساس مصوبه کمیته گردشگری سلامت استان با همکاری مستقیم انجمن حرفه‌ای گردشگری سلامت و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اداره اماکن عمومی نیروی انتظامی و حمایت معاونت پیشگیری از جرایم دادگستری این استان به صورت آزمایشی در مشهد به اجرا درآمد.

وی ادامه داد: هدف از اجرای این طرح، ساماندهی مترجمان و راهنمایان گردشگری، آموزش موارد مهم و کاربردی به آنان و جلوگیری از فعالیت دلالان سودجو در این زمینه به استناد ماده هفت قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی است.

وی گفت: به همین منظور علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی و یا سایت انجمن گردشگری سلامت خراسان رضوی به صورت آنلاین ثبت نام کنند.

کد خبر: ۱۷۳٬۳۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha