۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۸
مشق گرانی در بازار نوشت‌افزار| اقتصادی کتاب فروشی‌ها ورق نمی‌خورد
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

مشق گرانی در بازار نوشت‌افزار| اقتصادی کتاب فروشی‌ها ورق نمی‌خورد

مشهد- با نزدیک شدن به ماه مهر جنب‌وجوش در بازار نوشت‌افزار ملموس‌تر شده است و اگر تا سال گذشته سایه بیماری کرونا بازار را به رکود کشیده بود امسال سایه گرانی بر این بازار سنگینی می‌کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: تعطیلی مدارس تنها فرآیند آموزش دانش‌آموزان را با اختلال روبه‌رو نکرد، بسیاری از کسب‌وکارهای این حوزه به‌ویژه نوشت‌افزارها نیز با چالش‌های متعددی در بازار خود روبه‌رو شدند. تعطیلی مدارس، سهم بزرگی از فروش نوشت‌افزار را کاهش داد.

حالا در آستانه فرارسیدن مهرماه بازار نوشت‌افزار کمی پرتحرک‌تر از همیشه است و به قول فعالان این صنف خانواده‌های بیشتری برای خرید و پرس و جوی قیمت‌ها به آن‌ها سر می‌زنند.

به گزارش خبرنگار بازار اگرچه تعداد مشتری‌ها بیشتر شده و امسال به‌واسطه بازگشایی کامل مدارس بازار خوبی پیش‌بینی می‌شود اما واقعیت این است که گرانی سایه انداخته بر بازار از طرفی احتمال کاهش خرید را بیشتر می‌کند.

گرانی ملزومات مدرسه

برای وضعیت ملزومات دانش آموزان سرکشی خود را از خیابان وحید مشهد و مرکز تولیدی‌های کیف و کوله‌پشتی‌های مدرسه‌ای آغاز می‌کنیم.

در این خیابان بنا بر اظهارات بسیاری از شهروندان کیف‌ها و کوله‌پشتی‌های مرغوبی که تا سال گذشته باقیمت ۲۵۰هزار تومان می‌توانستید خریداری کنید حالا به نرخ‌هایشان به نیم میلیون تومان رسیده است و اجناس باکیفیت کمتر از ۴۰۰ هزار تومان به مشتریان و خانواده‌ها رخ نشان نمی‌دهند.

مشق گرانی در بازار نوشت‌افزار| اقتصادی کتاب فروشی‌ها ورق نمی‌خورد

به گزارش خبرنگار بازار اگرچه این بازار با ازدحام خریداران مواجه است اما بسیاری از فروشندگان بخشی از اقبال این شلوغی را ناشی از خرید کوله‌پشتی توسط زائران اربعین می‌دانند و می‌گویند تا چند سال پیش در چنین روزهایی این خیابان مملو از خانواده‌های متقاضی خرید برای اول مهر بود.

حسین به ما می‌گوید: در حال حاضر هم مشتری برای خرید کیف مدرسه زیاد داریم اما بیش از نیمی از خانواده‌ها پس از شنیدن قیمت‌ها لبخند زده و مغازه را ترک می‌کنند.

برای بررسی سایر اقلام موردنیاز دانش آموزان سری هم به نوشت‌افزارهای سطح شهر می‌زنیم.

ابراهیم جنیدی یکی از فروشندگان نوشت افزار به ما می‌گوید: هنوز کتاب‌های درسی توزیع نشده است و ما امیدواریم با توزیع کتاب‌ها و مراجعه خانواده‌ها برای منگنه کوبی بازار رونق بیشتری بگیرد.

به گزارش بازار دفترهای صدبرگ سیمی در بازار که تا سال گذشته ۱۵هزار تومان و دفترچه صدبرگ جلدسخت هم ۲۰هزار تومان قابل خریداری بود اما امسال دو تا سه برابر شده است و باید از ۲۵ تا ۳۸ هزار تومان بابت آن پول پرداخت و انواع خودکار که از ۲هزار تومان شروع می‌شد حالا قیمت‌های دو برابری پیداکرده است.

در همین راستا با سید جواد سید عباسیان رئیس اتحادیه صنف فروشندگان کتاب، نوشت‌افزار و صحاف مشهد پیرامون وضعیت و مشکلات این صنف به گفت‌وگو نشستیم که ماحصل آن را در ذیل می‌خوانید.

* چند واحد صنفی در مشهد فعالیت دارند؟

از تعداد یک هزار و ۱۰۰ واحد صنفی عضو دارای جواز کسب این اتحادیه تعداد ۹۰ واحد صحاف، ۲۶۰ واحد کتابفروش و باقی آنها فروشنده نوشت افزار هستند.

* وضعیت اتحادیه نوشت‌افزار از مهرماه سال گذشته تاکنون چگونه است و چقدر ریزش مشتری داشتید؟

به علت شیوع کرونا در طی دو سال گذشته و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها صنف ما هم عملاً تعطیل بوده و اتحادیه و اعضای صنفی ما حال‌وروز خوبی نداشتند.

این بازار حدود سه سال است که تقریباً با وضعیت دشواری روبه‌رو است و حتی قبل از کرونا هم فعالان این صنف ناراضی بودند که با ورود این ویروس شرایط بیش از قبل دشوار شد.

اگرچه شیوع کرونا اکثر صنوف را به تعطیلی کشاند و برخی به‌کلی ورشکست شدند اما در این میان صنف نوشت‌افزار، کامل به فراموشی سپرده شد و در شمار مشاغل آسیب‌دیده لحاظ نشد.

شیوع کرونا مزید بر تمام علت‌ها شد و علاوه بر تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات، آموزشگاه‌ها و تمامی مکان‌های فرهنگی و علمی و خدماتی که با لوازم مهندسی و نوشت‌افزار سروکار داشتند، صنف نوشت‌افزار و لوازم مهندسی را کاملاً از مدار کسب‌وکار خارج کرد.

مشق گرانی در بازار نوشت‌افزار| اقتصادی کتاب فروشی‌ها ورق نمی‌خورد

تعطیلی واحدهای صنفی فروش لوازم‌التحریر، تعداد زیادی از فعالان این صنف و کارگران مغازه‌ها را بیکار کرد و این در حالی بود که هزینه‌ اجاره مغازه‌ها و دیگر هزینه‌ها کماکان وجود داشت و کسبه در عین نبود درآمد مجبور به پرداخت این هزینه‌ها بودند.

* لوازم‌التحریر نسبت به سال گذشته چقدر افزایش قیمت داشته است؟

با توجه به آزادسازی یارانه طی سال گذشته متأسفانه قیمت لوازم‌التحریر بشدت تحت تأثیر قرارگرفته و بعضی از اقلام ما از نوشت‌افزار تا مرز صد در صد افزایش قیمت پیداکرده است و این گرانی‌ها و ظلم مضاعف آموزش پرورش در دو سال گذشته که برخلاف وظیفه و اصالت قانونی خود کتاب‌های درسی را هم از این صنف گرفته است شدیداً این صنف تحت تأثیر رکود و خرابی بازار قرارگرفته است تا جایی که باعث شده ما حداقل ۲۵ درصد ریزش مصرف‌کننده داشته باشیم که همه‌اش نتیجه بی‌توجهی به این صنف بوده است.

* تولیدات ایرانی و داخلی تا چه میزان نیاز بازار را تأمین می‌کند ؟آیا واردات و یا کالای قاچاق هم به این بازار داریم؟

خوشبختانه طی یک سال اخیر نسبت تولید داخلی به تولید خارجی نوشت افزار در بازار تغییر کرده است به طوری که قبلا ۷۰ درصد نوشت افزارها خارجی و ۳۰ درصد از نوشت افزارها داخلی بود اما اکنون ۳۰ درصد نوشت افزارها خارجی و باقی داخلی است و همین موضوع موجب شده تا قاچاق کالا بشدت کاهش‌ یابد لذا این موضوع با توجه به حمایت از کالای ایرانی بسیار حائز اهمیت است.

* قیمت کاغذ چقدر از سال گذشته تاکنون گران شده است و این افزایش قیمت چه تأثیری بر فروش شما داشته است؟

در مورد کاغذ باید بگویم که از اسفندماه سال ۱۴۰۰ که چیزی حدود ۵ ماه و به میزان ۸۰ درصد افزایش قیمت کاغذ داشتیم و برای حمایت این صنف پیشنهاد می‌کنم دولت از چرخه تولید حمایت کند و در کار بازار به‌طور کل در همه اصناف دولت باید نظارت داشته باشد اما دخالت نداشته باشد.

به دلیل افزایش قیمت دلار و با علم بر اینکه نوشت‌افزار موجود در بازار ۷۰ درصد تولید داخل و ۳۰درصد وارداتی است و مواد اولیه همان ۷۰ درصد نیز به کشور وارد می‌شود، بنابراین قیمت نوشت‌افزار افزایش سرسام‌آوری پیداکرده و این مسئله باعث شده تا فروش لوازم‌التحریر در رکود بیشتری به سر ببرد.

متاسفانه در طی دو سال گذشته با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا و تعطیلی‌های مکرر اصناف و برگزاری کلاس‌های مدارس به‌صورت آنلاین وضعیت بازار کتاب و نوشت‌افزار بسیار نابسامان شد و بسیاری از همکاران ما تا مرز ورشکستگی پیش رفتند.

* آزاد سازی یارانه ها چه تاثیری بر بازار شما داشت؟

آزادسازی یارانه ها روی قیمت نوشت افزار نیز تاثیر گذاشته و قیمت آن طی سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بین ۲۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است.

از زمان حذف یارانه کاغذ، قیمت آن در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۰ درصد افزایش یافته و این مهم باعث شده است تولید و چاپ و فروش کتاب کاهش شدیدی یابد.

معمولا هر ساله بعد از نمایشگاه کتاب تهران و طرح فصلی فروش کتاب در بهار، فروش آن در سطح بازار کاهش می یافت اما امسال این کاهش نسبت به سال گذشته بیشتر بود و این مهم به کاهش تولید و افزایش قیمت کتاب مربوط می شود.

کد خبر: ۱۷۲٬۲۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha