۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹
بانک مرکزی موظف به حمایت از موسسات اعتباری در زمینه ایجاد اشتغال شد
با تصویب نمایندگان؛

بانک مرکزی موظف به حمایت از موسسات اعتباری در زمینه ایجاد اشتغال شد

نمایندگان مردم، بانک مرکزی را موظف به حمایت از موسسات اعتباری در زمینه ایجاد اشتغال، توسعه دانش فناوری، گسترش زیرساخت ها و افزایش صادرات از طریق ارائه تسهیلات بلندمدت و خطوط اعتباری کردند.

به گزارش بازار، نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۸ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به گزارش شوردوم کمیسیون اقتصادی در مورد طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران با ماده ۴۷ این طرح با ۱۶۹ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس این گزارش علی اصغر عنابستانی در جریان ارائه پیشنهادی برای اصلاح بند (الف) ماده ۴۷ طرح مذکور گفت: فناوری چیزی غیر از دانش است و دانش محور اصلی توسعه کشورها به شمار می آید، لذا باید به توسعه دانش توجه ویژه کنیم، چرا که فناوری از دانش به وجود می آید و فناوری در گرو دانش است، بنابراین پیشنهاد می کنم در این اصلاح عبارتی قبل از کلمه «فناوری» کلمه «دانش» افزوده شود و به عبارت «توسعه دانش و فناوری» تغییر یابد.

همچنین محمدرضا صباغیان بافقی در اصلاح بند (الف) این ماده خواستار افزوده شدن عبارت «توسعه زیرساخت های تولید مسکن» بعد از عبارت «ایجاد اشتغال» شد و گفت: این اصلاح به این دلیل است که برای توسعه زیرساخت های مسکن نیز بتوانیم از این اعتبار استفاده کنیم، لذا پیشنهاد می کنم مسکن نیز از این امتیاز محروم نماند.

براساس ماده ۴۷ اصلاح شده این طرح؛

الف) بانک مرکزی موظف است به پیشنهاد کمیته سیاست گذاری پولی و ارزی و تصویب هیأت عالی، مؤسسات اعتباری را که در چارچوب اسناد بالادستی توسعه‌ی اقتصادی کشور، در زمینه تأمین مالی طرح‌های توسعه‌ای، فعال‌سازی زنجیره‌های تولید، گسترش زیرساخت‌ها، توسعه دانش و فناوری، ایجاد اشتغال، توسعه زیرساخت های تولید مسکن و افزایش صادرات فعالیت مؤثر داشته‌اند، ‌از طریق ارائه تسهیلات بلندمدت و خطوط اعتباری، مورد حمایت قرار ‌دهد. پی شنهاد اعطای تسهیلات و خطوط اعتباری موضوع این ماده، صرفاً در نشست‌های ویژه سیاست‌گذاری پولی و ارزی، با حضور رئیس کل، وزیر امور اقتصادی و دارائی و رئیس سازمان برنامه و بودجه قابل طرح بوده و تصویب آن مستلزم موافقت دوسوم اعضای هیأت عالی است.

ب) بانک مرکزی می‌تواند علاوه بر اوراق منتشر یا تضمین‌شده توسط دولت یا بانک مرکزی، سایر دارایی‌های مؤسسه اعتباری یا پروژه‌هایی که توسط مؤسسه اعتباری از این محل تأمین مالی می‌شوند را (مشروط به اینکه پروژه قابلیت تقویم و توثیق داشته باشد) –به نسبت پیشرفت پروژه- با تصویب هیأت عالی به‌عنوان وثیقه تسهیلات یا خطوط اعتباری موضوع این ماده قبول کند. هیأت عالی موظف است در هنگام بررسی تقاضای مؤسسه اعتباری، اجزاء (۳) و (۴) گزارش‌ رئیس کل، موضوع بند (ب) ماده (۱۰) این قانون درخصوص عملکرد مؤسسه اعتباری را مدنظر قرار دهد. ‌

پ) نرخ سود تسهیلات و خطوط اعتباری موضوع این ماده به‌پیشنهاد کمیته سیاست گذاری پولی و ارزی و تصویب هیأت عالی، با توجه به اجزاء (۳) و (۴) گزارش‌ رئیس کل، موضوع بند (ب) ماده (۱۰) این قانون درخصوص عملکرد مؤسسه اعتباری، و میزان همسویی مؤسسه اعتباری موردنظر با اهداف و سیاست‌های بانک مرکزی، تعیین می‌شود. ‌

ت) در صورتی‌که شاخص‌های نظارتی و احتیاطی موسسه اعتباری به استناد جزء (۳) گزارش رئیس کل موضوع بند (ب) ماده (۱۰) در حدود قابل قبول قرار داشته باشد، هیأت عالی می‌تواند مؤسسه اعتباری را در خصوص تأمین مالی پروژه‌های مذکور در بند (الف) این ماده، از شمول برخی از دستورالعمل‌های نظارتی یا احتیاطی مستثنی نماید. ‌

کد خبر: ۱۷۱٬۸۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha