۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳
تارا، دنا و شاهین در خیابان های مسکو می تازند| فرصت مناسب برای ایران خودرو و سایپا
بازار از فرصت جدید صنعت خودرو گزارش می دهد

تارا، دنا و شاهین در خیابان های مسکو می تازند| فرصت مناسب برای ایران خودرو و سایپا

حضور گروه صنعتی ایران خودرو و سایپا در نمایشگاه اتوموبیلیتی روسیه شرایط لازم برای عرضه سه محصول تارا، دنا و شاهین را فراهم کرده است، این فرصت می تواند منجربه توسعه بازار صادراتی خودروسازان شود؟

بازار؛ گروه خودرو: وزیر صمت، مدیران عامل ایران خودرو و سایپا و قطعه سازان روز گذشته از نمایشگاه اتوموبیلیتی بازدید و دستاوردهای خود را به نمایش گذاشتند. همزمان با این موضوع خبری در خصوص رونمایی از محصول جدید لادا که همان گرانتا ۲۰۲۳ هست نیز منتشر شد. لاداگرانتا ۲۰۲۳ همان خودرو دنا تولیدی گروه صنعتی ایران خودرو است. باتوجه به تحریم ها علیه کشور روسیه، خودروسازان آسیایی و اروپایی این کشور را ترک کردند. این مساله سبب شد که خودروسازان روسی با عدم توان در تولید و عرضه محصولات جدید در کنار نبود خودروهای وارداتی مواجه شوند. از سوی دیگر کمبود قطعه و لوازم یدکی سیستم حمل و نقل این کشور را هر لحظه تهدید می کند.

باتوجه به اینکه خودروسازان داخلی در زمان تحریم های ظالمانه علیه کشور به خودکفایی و ساخت داخل بالای ۹۰ درصد دو خودرو تارا و شاهین در نبود شرکای خارجی رسیدند، اکنون در وضعیت ایجاد شده برای روسیه فرصتی مغتنم جهت صادرات برای دو خودروساز مذکور ایجاد شده است.

تارا، دنا و شاهین در خیابان های مسکو می تازند| فرصت مناسب برای ایران خودرو و سایپا

روسیه تنها کشوری است در دنیا که سختگیری های زیست محیطی برای رعایت استانداردهای آلایندگی و سوختی یورو را ندارد. از سویی تعاریف برخی از موارد ایمنی الزامی در این کشور نسبت به سایر کشورها متفاوت است

روسیه فرصتی طلایی

روسیه تنها کشوری است در دنیا که سختگیری های زیست محیطی برای رعایت استانداردهای آلایندگی و سوختی یورو را ندارد. از سویی دیگرتعاریف برخی از موارد ایمنی الزامی در این کشور نسبت به سایر کشورها متفاوت است، به طور مثال چند ماه پیش لادا یکی از محصولات خود را فاقد ایربگ و سیستم ABS تولید کرد. اغلب خودروهای وارداتی به کشور روسیه نیز در سطح اقتصادی و کمترین آپشن ها قرار داشتند، با این تفاسیر ورود سه خودرو تارا، دنا و شاهین به این کشور می تواند سهم بازار قابل توجهی برای گروه صنعتی ایران خودرو و گروه خودروسازی روسیه ایجاد کند.

البته همکاری صنعت خودرو داخل با شرکای روسیه فقط منوط به صادرات نمی شود، بلکه شراکت در انتقال دانش فنی و قطعه سازی نیز در کنار تمام این مسائل وجود خواهد داشت. بنابراین در شرایط فعلی می توان گفت روسیه فرصت طلایی برای خودروسازان داخلی جهت رسیدن به باور حضور در بازارهای منطقه است.

تارا، دنا و شاهین در خیابان های مسکو می تازند| فرصت مناسب برای ایران خودرو و سایپا

تارا ودنا پر قدرت تر

اخبار منتشر شده حکایت از حضور دنا به عنوان یکی از محصولات جدید لادا در سال ۲۰۲۳ دارد، دنا بانام گرانتا راهی خیابان های مسکو می شود. دنا با دو پیشرانه تنفس طبیعی و توربوشارژر قرار است نیاز مشتریان بازار روسیه را تامین کند. البته دنا در روسیه نیز مانند داخل کشور با دو قیمت متفاوت برای نسخه تنفس طبیعی و توربوشارژر راهی بازار می شود. قدرت دنا به ترتیب ۱۰۷ و ۱۵۰ اسب بخار است که می تواند به بهترین شکل ممکن سهم فروش لادا در بازارهای روسیه را ارتقا دهد.

باتوجه به اینکه تارا شباهت بیشتری به محصولات فرانسوی دارد و تنها خودرو گروه صنعتی ایران خودرو است که نه تنها استانداردهای ۸۵ گانه، بلکه فناوری های ایمنی روز را نیز دارا است بنابراین، احتمال موفقیت تارا در صادرات از دنا در بازار روسیه بیشتر است. گفتنی است که در نمایشگاه اتوموبیلیتی روسیه گروه صنعتی ایران خودرو نسخه اتوماتیک تارا را نیز به نمایش گذاشته بود.

شاهین در اتوموبیلیتی

گروه خودروسازی سایپا جدیدترین محصول خود یعنی شاهین را برای ورود به خیابان های مسکو آماده می کند. شاهین با طراحی برگرفته از خودروهای کره ای و آلمانی می تواند نظر مشتریان روسی را در کلاس سدان سایز متوسط به راحتی جلب کند. شاهین نیز مانند تارا استانداردهای ۸۵ گانه را پاس کرده است. باتوجه به اینکه پیشرانه این خودرو نیز تی یو ۵ برای صادرات خواهد بود، قوای فنی شاهین و تارا در روسیه به یک اندازه است.

هرچند که اخباری در خصوص رایزنی های اولیه میان گروه خودروسازی روسیه و یکی از شرکت های تولید خودرو روسیه برای توسعه سبد پیشرانه این شرکت به گوش می رسد، اما سایپا احتمالا از شرکای دیگری برای ارتقا پیشرانه های خود استفاده کند.

تارا، دنا و شاهین در خیابان های مسکو می تازند| فرصت مناسب برای ایران خودرو و سایپا

دو خودروساز بزرگ حاضر در نمایشگاه اتوموبیلیتی روسیه سه محصول جدید آریا، اطلس و ری‌را را دارند، ایران خودرو و سایپا برای عرضه این محصولات هم اکنون با روسیه باید وارد مذاکره شوند

سه محصول جدید دیگر از ایران

دو خودروساز بزرگ حاضر در نمایشگاه اتوموبیلیتی روسیه سه محصول جدید آریا، اطلس و ری‌را را دارند، این خودروسازان از هم اکنون می توانند برای عرضه این محصولات جدید با مشتری جدید خود یعنی روسیه وارد فاز مذاکره شوند. هر سه خودرو مذکور مشروط بر حمایت های دولت می تواند منجربه رقابت جدی خودروسازان داخلی با محصول توگ ترکیه شود. حضور خودروهای ایرانی در روسیه نشان داد که ترکیه هیچ مزیت نسبی در صنعت خودرو یا قطعه سازی نسبت به ایران نداشته و در صورت اعمال تحریم علیه آن کشور، سرنوشت مشابه بازار خودرو روسیه را خواهد داشت.

زیان را کاهش دهند

خودروسازان داخلی اکنون با زیان انباشت هنگفتی ناشی از سوء مدیریت های پیشین مواجه هستند. شرایط فعلی برای مذاکره و عرضه خودرو به روسیه می تواند سبب شود که این تولیدکنندگان زیان انباشت خود را تا حدودی کاهش یا نقدینگی را افزایش دهند. این مورد مشروط بر آن است که دولت و بانک مرکزی ساختار، سازوکاری مالی یا سرمایه گذاری را میان ایران و روسیه فراهم کنند که این شرکت ها به سمت سودهی بیشتر ناشی از صادرات حرکت کنند.

در صورت موفقیت فروش محصولات ایران خودرو و سایپا در بازارهای روسیه، هیات دولت باید ساختاری را ایجاد و رایزن های تجای سفارت های خود را در منطقه به سمت بازارسازی مناسب برای دو خودروساز بزرگ هدایت کند. کارنامه صادراتی تارا، شاهین و دنا اگر نمره عالی از عملکرد در روسیه کسب کند، می تواند به کشورهای همسایه نیز محصول صادر کرد.

تارا، دنا و شاهین در خیابان های مسکو می تازند| فرصت مناسب برای ایران خودرو و سایپا

باتوجه به اینکه روسیه نیز دارای منابع گازی است، سیاست خودروسازان برای فروش و عرضه محصولات خود به روسیه باید به گونه ای تدوین شود که محصولات گازسوز نیز در آن دیده شود

گاز سوز را فراموش نکنید

باتوجه به اینکه روسیه نیز دارای منابع گازی است، سیاست خودروسازان برای فروش و عرضه محصولات خود به روسیه باید به گونه ای تدوین شود که محصولات گازسوز نیز در آن دیده شود. گروه صنعتی ایران خودرو مدت ها پرچمدار تولید موتورپایه گاز بود، باتوجه به این زیرساخت و توان بالای موتور ملی در زمان استفاده از سوخت گاز، زمان آن رسیده که بازار خودرویی روسیه را با این ترفند وابسته به صنعت خودرو داخل کنیم. شاید در مقطعی از زمان می توانستیم بازار خودرویی کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان و پاکستان را با عرضه محصول گازسوز وابسته کنیم، اما فرصت سوزی شد، ولی در شرایط فعلی نباید این سهل انگاری برای روسیه تکرار شود.

کد خبر: ۱۷۰٬۳۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
      1 0
      کسی 10 میلیون میخره ؟
    • کامران IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
      2 0
      فکر نمیکردم روسها تا اینقدر بدبخت باشند