۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۵
معادل ۱۲۰۰ میلیارد بشکه نفت خام ذخایر هیدروکربوری داریم
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران:

معادل ۱۲۰۰ میلیارد بشکه نفت خام ذخایر هیدروکربوری داریم

خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: معادل ۱۲۰۰ میلیارد بشکه نفت خام ذخایر هیدروکربوری داریم که با این وجود، نیاز داریم برای ۱۰۰ سال آینده برنامه ریزی کنیم و تجهیزات بسازیم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، در مراسم رونمایی از تجهیزات سرچاهی با فشار ۱۵ هزار PSI اظهار داشت: در مجموع در منابع هیدروکربوری ۱۲۰۰ میلیارد بشکه معادل نفت خام منابع داریم که از این میزان ۱۵۹ میلیارد بشکه نفت است که با فناوری‌های معمولی قابل برداشت است؛ همچنین ۳۴ میلیارد مترمکعب گاز در اختیار داریم.

به گفته او، با توجه به فاصله‌ای که با ۱۲۰۰ میلیارد بشکه معادل نفت خام منابع زیر زمینی داریم، باید امروز برای ۱۰۰ سال آینده برنامه‌ریزی کنیم و تجهیزات بسازیم.

خجسته مهر با بیان اینکه از این ۱.۲ هزار میلیارد بشکه بخش قابل توجهی در بخش فهلیان و خامی است، گفت: در مقایسه با مخازن آسماری، اینگونه مخازن پیچیدگی بیشتری دارد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت تصریح کرد: مخازن فهلیان و خامی بسیار عمیق هستند و در عمیق ترین حالت، ۵ هزار و ۲۰۰ متر عمق دارند و فشار و دما نیز در آنها بالا است، بنابراین مواد اولیه فلزی و غیر فلزی خاصی می‌خواهند تا بر این پیچیدگی‌ها غلبه کند.

او ادامه داد: استفاده از محصولات دانش بنیان و فناور محور برای غلبه بر پیچیدگی‌های تولید نفت کمک می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه میادین اهواز خامی، مارون خامی، گچساران خامی، بینک خامی و ... بخش قابل توجهی از ذخایر نفت ایران را در خود جای داده‌اند، گفت: برای توسعه این میادین ۵.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام خواهد شد.

وی افزود: از همین رو برای تولید از این میادین نیازمند تجهیزات سرچاهی و درون چاهی هستیم و باید از ظرفیت حداکثری ساخت داخل استفاده کنیم.

خجسته مهر خاطرنشان کرد: به زودی لیست ۱۴ قلم کالای راهبردی و استراتژیک را در ادامه ۱۰ قلم کالا اعلام می‌کنیم و آمادگی کامل داریم تا پیشنهادات سازندگان را برای ساخت اقلام کاربردی دریافت کنیم.

گفتنی است تجهیزات سرچاهی با فشار کاری PSI۱۵۰۰۰ برای اولین بار در کشور در قالب پروژه‌های دوگانه وزارت نفت بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال و استفاده از پیشرفته‌ترین فناوری های تولید ولهد در جهان توسط شرکت دانش بنیان فناوری تجهیزات سرچاهی تولید و تحویل شده است.

امروز صنعت نفت بهانه‌ای ندارد؛ همه چیز در اختیارش هست

عبدالحسین بیات رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در این مراسم بیان اینکه ثابت شد که شعار ما می‌توانیم در عمل به منصه ظهور رسیده است، اظهار داشت: امروز نیاز صنعت نفت کشور به‌راحتی در داخل تأمین می‌شود.

او در ادامه با بیان اینکه تأمین زندگی شرافتمندانه دوره بازنشستگی برای همه کارکنان صنعت نفت مسئولیت سنگین صندوق نفت است، افزود: اگر شاغلان صنعت نفت اطمینان حاصل کنند که در دوره بازنشستگی زندگی شرافتمندانه و خدمات متنوع در حد توان صندوق فراهم است، به‌طور قطع با اطمینان بالا و بازدهی بی‌نظیر کارشان را انجام می‌دهند، اگر هم‌اکنون کارکنان صنعت نفت شاهد شرایط امن بازنشستگان باشند، این در بازدهی کارکنان بسیار مؤثر است. این معادله امکانپذیر نیست مگر اینکه توان مالی صندوق افزایش یابد.

رئیس هیات مدیره صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت گفت: در گذشته توان مالی صندوق بیشتر از مسیر کسورات شاغلان تأمین می‌شد که امروز این معادله به هم خورده است.

وی ادامه داد: پارسال ما ۶ هزار میلیارد تومان از مسیر سرمایه‌گذاری و سود در کنار کسورات گذاشته‌ایم تا توانستیم خدمات مورد نظر صندوق را تأمین کنیم؛ امسال نیز این رقم ۸.۵ هزار میلیارد تومان است.

بیات خاطرنشان کرد: برای انجام این مسئولیت سنگین راهی جز بالا بردن فعالیت‌های اقتصادی و افزایش بازدهی نداریم زیرا عمده مشتری و فضای کاری ما به‌دلیل سیاست‌گذاری هیئت امنا، صنعت نفت است.

رئیس هیئت‌ مدیره صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت تاکید کرد: امروز صنعت نفت بهانه‌ای ندارد و همه چیز در اختیارش هست، صندوق نفت با دارا بودن کارکنان حرفه‌ای از سرمایه‌گذاری تا توسعه میدان و ساخت تجهیزات در کنار صنعت نفت است.

کد خبر: ۱۷۰٬۱۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha