۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۸
 26 هزار میلیارد تومان تسهیلات  10 درصدی برای دامداران| دامدارکارت جان بخشی در روزهای سخت دام
تسهیلات سریع «دامدارکارت» با کمترین انحراف

26 هزار میلیارد تومان تسهیلات 10 درصدی برای دامداران| دامدارکارت جان بخشی در روزهای سخت دام

دامدار کارت به دلیل همکاری های چند دستگاه مرتبط یارانه های تسهیلاتی را هدفمند تر از گذشته توزیع کرده و نقش مهمی در احیا و بقای صنعت دامداری از ابتدای امسال داشته است.

بازار، گروه بانک و بیمه: در سال جاری آنچه بیش از همه بخش تولید را تحت فشار قرار داد مشکل کمبود نقدینگی و سرمایه درگردش برای تامین نهادهای تولید بود. این در حالی بود که در بخش هایی از تولید از جمله بخش های تولید، دولت یارانه های سنگینی اختصاص می داد بی آنکه هزینه چند هزار میلیارد تومانی به طور کامل و هدفمند توزیع شود. در همین راستا برای اختصاص صحیح تر یارانه ها دامدارکارت برای تامین هزینه‌های دامداران روستایی و عشایری طراحی شد و دولت سیزدهم در راستای پوشش بخشی از هزینه‌های دامداران با همراهی و اهتمام بانک کشاورزی بستری را برای اعطای تسهیلات یارانه‌ای به دامداران عشایر و روستایی فراهم کردند.

این اقدام به ویژه بعد از مردمی کردن یارانه ها گامی صحیح در اصلاح سیستم توزیع و هدفمند تر شدن تخصیص یارانه های تسهیلات برای فعالان این عرصه بود زیرا دامداران بعد از تخصیص برخی یارانه ها برای بالا بردن قدرت خرید مردم به جای افزایش سرمایه دلالان، با کمبود نقدینگی مواجه شدند و کاری ترکیبی با هماهنگی بانک کشاورزی، بانک مرکزی و وزارت جهاد کشاورزی آغاز شد که در آن علاوه بر افزایش ۴ برابری سقف تسهیلات «دامدار کارت» نرخ سود تسهیلات نیز کاهش یافت و اکنون می توانند دامداران تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان وبا نرخ سود تا ۱۰ درصد از این تسهیلات بهره مند شود.

چه بسا با تغییر قیمت نهاده های دامی فعالان این عرصه به ویژه فعالان خرد، روستایی و عشایری از چرخه تولید کنار می رفتند که در این راستا نرخ سود برای این گروه های هدف به ۱۰ درصد کاهش یافت.

از سوی دیگر به منظور جلوگیری از انحراف این سرمایه هاو پرهیز از تخصیص یارانه های کور و بی هدف، تسهیلات تخصیصی با ویژگی های بر شمرده شده تنها به خرید نهاده‌های دامی از طریق سامانه بازارگاه محدود شد.

اگر چه طرح دامدار کارت در سال ۱۴۰۰ مطرح از ان رونمایی شد اما در سال جاری و با اعلام مهدی رضایی سرپرست بانک کشاورزی، در روز ۲۳ اردیبهشت ماه جاری رسما و به طور جدی تر، همسو با سیاست های وزارت جهاد کشاورزی و دولت، در اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها در دستور کار قرار گرفت تا از جامعه ارزشمند دامداران ایران، با صدور دامدارکارت برای تامین سرمایه در گردش واحدهای مرغداری و دامداری، حمایت شود.

اعتبار در نظر گرفته شده ازسوی بانک مرکزی دراین طرح، بالغ بر ۲۶۳ هزار میلیارد ریال بود که توسط بانک عامل و تخصصی در حوزه بانک کشاورزی در دستور کار قرار گرفت و به این ترتیب با اولویت قرار گرفتن این طرح در خرداد ماه نرخ سود مصوب از ۱۱ درصد به ۱۰ درصد کاهش یافت و اولین دامدار کارت با تسهیلات ۲۰۰ میلیونی در شعبه پاکدشت استان تهران و در تاریخ ۳ خرداد ماه صادر شد.

سرپرست بانک کشاورزی میز در همین روز از بسیج تمام شعب بانک کشاورزی در سراسر کشور برای صدور دامدارکارت و پرداخت تسهیلات خرید نهاده‌های دامی خبرداد و این کار بانک کشاورزی را همسو با سیاست‌های دولت و با هدف رونق واحدهای تولیدی دام و طیور و تأمین امنیت غذایی کشور ارزیابی کرد.

روابط عمومی و همکاری های بین الملل بانک کشاورزی، نیز در این باره نوشت: «این بانک هم سو با سیاست های دولت و با هدف رونق واحد های تولیدی دام و طیور و تامین امنیت غذایی کشور، پرداخت تسهیلات با نرخ ۱۰درصد را در دستور کار قرار داده است و به همین منظور دامدار کارت درقالب تسهیلات ویژه و سرمایه در گردش برای تامین نهاده های مورد نیاز، مواد اولیه و ابزار آلات و تجهیزات تولید، با سهولت و سرعت بیشتری در اختیار متقاضیان قرارخواهد گرفت.»

بر اساس این طرح، بانک کشاورزی پس از معرفی متقاضیان از سوی وزارت جهاد کشاورزی به شعب این بانک، تسهیلات یارانه دار خرید نهاده های دامی را به واحد های کوچک در قالب دامدار کارت با نرخ سود ۱۰ درصد پرداخت می کند.

نخستین دامدار کارت بانک کشاورزی با اعتبار ۲۰۰میلیون تومان صبح روز سه شنبه سوم خردادماه سال جاری در شعبه پاکدشت این بانک در استان تهران صادر و یک روز پس از ثبت درخواست آقای رضا پازکی از دامداران این شهرستان در سامانه سیتا، به نامبرده تحویل شد.

آیا تسهیلات دامدارکارت بدرد می خورد؟

به توجه به سقف تسهیلات بدیهی است که برای برخی از متقاضیان فعال دراین حوزه مبلغ مذکور کافی نباشد اما با عنایت به تحولاتی که در سال جاری به ویژه در حوزه تامین نهادهای دامی و واردات ان رخ داد، کمک شایان و قابل تاملی برای فعالان کوچک، فعلان شیلات، مرغداری ها کوچک و... است که حتی برخی از مرغداری ها که در آستانه تعطیلی قرار گرفته بودند نیز با کمک این تسهیلات جان دوباره گرفته اند.

از سوی دیگر تخصیص بدون انحراف یا بسیار ناچیز این تسهیلات به دلیل همکاری چندین نهاد مالی و مسئول خود باعث شده تا متقاضیان واقعی بخش تولید تخصصی در این حوزه از این امکانات بهره مند شوند که شاید تا پیش از این قادر به دریافت آن نبوده اند و در عین حال گرفتار تغییرات قیمتی و گرانی نیز شده اند.

سود پایین، سرعت پرداخت در صورت تائید جهاد کشاورزی از مزایایی است که دامدار کارت برای فعالان این حوزه فراهم کرده است.

دامدار کارت را چگونه دریافت کنیم؟

کافی است فرد متقاضی مشمول با انجام امور ثبت نام در سامانه سیتا جهاد کشاورزی و ثبت درخواست دریافت وام مراحل را طی کنند.

با توجه به اهمیت بسیار زیاد سامانه سیتا جهاد کشاورزی cita.maj.ir، برای کشاورزان و دامپروران، در ادامه این مقاله توضیحات کاملی در خصوص ورود به این سامانه، نحوه ثبت نام، مدارک لازم برای ثبت نام و دریافت دامدار کارت سامانه سیتا ارائه شده است.

این سامانه دارای دو بخش ثبت نام در سامانه و بخش ورود به سامانه می باشد که لازم است کلیه متقاضیان دریافت وام و تسهیلات وزارت جهاد کشاورزی، ابتدا در سایت سیتا ثبت نام کنند و سپس پس از ایجاد حساب کاربری در سیتا، روند مربوط به ثبت درخواست مربوط به دریافت وام را انجام دهند.

سامانه سیتا جهاد کشاورزی در حال حاضر چندین نوع وام را در بازه های زمانی مختلف به دامپروران و کشاورزان مناطق محروم و غیر محروم ارائه می کند و دسترسی به سایت cita.maj.ir، برای عموم فعالان مشمول شرایط امکان پذیر می باشد از همین رو حجم تسهیلات پرداختی نیز در استانهای کشور قابل تامل است. انچنان که طبق اطلاعات منتشر شده در سایت بانک کشاورزی در استان اصفهان تا پایان تیرماه حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده و استانهای خراسان رضوی و مازندران رتبه های دوم و سوم پرداخت وام دامدارکارت را به خود اختصاص داده اند.

سایر استانها نیز در این حوزه به شدت فعال بوده اند و بعضا با ترافیک مراجعه کننده مواجه شده اند.

برخی آمارها در باره میزان تسهیلات پرداختی در این حوزه عبارتند از:

استان خوزستان طی تیر ماهه سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱۱۶ میلیارد ریال تسهیلات دامدارکارت به ۲۸۰ متقاضی پرداخت کردند.

شعب بانک کشاورزی استان سمنان تا پایان تیرماه مبلغ ۳۱۱۸میلیارد ریال تسهیلات دامدار کارت پرداخت کردند که این میزان تسهیلات به ۲۹۵۸ نفر از دامداران استان پرداخت شده است.

شعب بانک کشاورزی استان ایلام ازابتدای سال جاری تا پایان روز یکشنبه دوم مردادماه مبلغ ۱۵۷۶میلیارد ریال تسهیلات دامدار کارت درقالب جذب تسهیلات یارانه دار به ۲۲۷۷ نفر پرداخت کردند.

گفتنی است طبق اعلام مسئولان عشایر دامدار نیز می توانند از این تسهیلات بهره مند شود.

کد خبر: ۱۶۹٬۹۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • امیرحسین IR ۰۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      1 0
      اللن دوماهه که سیستم بانکی دامدارکارت قطعه و متاسفانه کسی هم پاسخگو نیست
    • معصومه عرفانیان IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      0 0
      ما دو ماهه اقدام کردیم اما بانک میگه سایت دامدار کارت بسته است پس به کی وام دادند من که ۵۰۰ دام سبک دارم وام ندادند
    • امیرحسین IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      0 0
      مسخره ترین طرح.واقعا سر دامدار رو زیر آب کردین.زمستان رسید ولی هنوز سامانه رو باز نکردین.خدا وکیلی حتی ضامنینم هم امضا کردنه ولی به دلیل سؤ مدیریت هنوز پرداخت نکردنه