۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۶
اشتباه دولت روحانی در بخش مسکن؛ تفکر عدم مداخله| تصویب کلیات پیشنهاد سقف وام نهضت ملی در شورای عالی
معاون مسکن وزیر راه در پاسخ به «بازار» اعلام کرد

اشتباه دولت روحانی در بخش مسکن؛ تفکر عدم مداخله| تصویب کلیات پیشنهاد سقف وام نهضت ملی در شورای عالی

محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اشتباه دولت روحانی در بخش مسکن تفکر عدم مداخله در بازار مسکن بود گفت: بخش مسکن به شخص وابسته نیست و آنرا سیستم اداره می کند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: محمود محمودزاده در حاشیه نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری «بازار» که پرسید در دولت روحانی نیز معاونت مسکن و ساختمان را بر عهده داشتید و در حال حاضر نیز در این پست هستید به طور مشخص اشتباه دولت قبل در بخش مسکن چه بود؟ گفت: اشتباه برداشت از اقتصاد کلان و اقتصاد خرد کشور و مقایسه با سیر کشورها است. در مقطعی گفته می شود که تولید مسکن به بازار سپرده شود در مقطعی این موضوع جواب مثبت داشته و در مقطعی پاسخ مثبتی دریافت نشده است.

آغاز مسکن مهر با دولت با پشتوانه پولی مناسب مواجه بود و خط اعتباری با نرخ سود ۴ درصد داشت و به همه نیز گفته شد بروید و احداث کنید. الان آن شرایط نیست. پس اگر ما آمدیم و آن تکرار گذشته را انجام دادیم طبیعی است که طرح هم زمین خواهد خورد

وی افزود: باید متوجه باشیم برای مشکلاتی که در داخل وجود دارد حتما نسخه بومی نیاز است. در نهضت ملی مسکن طرح پیچیده چند بُعدی نوشته شده است. در همین چند سال گذشته سه پروژه بزرگ مقیاس مسکن (اقدام ملی، مسکن مهر و نهضت ملی مسکن) شروع کردیم. در ۱۵ سال گذشته ماهیت اقتصادی کشور تغییر کرده است. آغاز مسکن مهر با دولت با پشتوانه پولی مناسب مواجه بود و خط اعتباری با نرخ سود ۴ درصد داشت و به همه نیز گفته شد بروید و احداث کنید. الان آن شرایط نیست. پس اگر ما آمدیم و آن تکرار گذشته را انجام دادیم طبیعی است که طرح هم زمین خواهد خورد.

محمودزاده ادامه داد: ما باید به شرایط اقتصادی و اجتماعی و توان اجتماعی مردم واقف باشیم و بر اساس آن پروژه تعریف کنیم. لذا این اشتباهاتی که از آن یاد می کنیم ناشی از مقایسه و نشناختن شرایط عمومی و اقتصادی کشور است. ما دیگر آن دولت پولدار با آن درآمد نفتی بالا نیستیم و باید برنامه ریزی کنیم که باید در حقیقت بر اساس نیاز واقعی پروژه تعریف شود. نمی توانیم پروژه مازاد یا پیش بینی نشده تعریف کنیم که در آینده با فروش نفت جبران خواهیم کرد.

باید متوجه این باشیم که اقتصاد ما اقتصادی نیست که با یک نقطه از دنیا مقایسه کنیم و نسخه واحدی را پیاده کنیم

وی خاطر نشان کرد: باید متوجه این باشیم که اقتصاد ما اقتصادی نیست که با یک نقطه از دنیا مقایسه کنیم و نسخه واحدی را پیاده کنیم.

محمودزاده در پاسخ به این پرسش که به هر حال در دو سال پایانی دولت روحانی، معاونت مسکن و ساختمان را بر عهده داشتید به هر حال قبول دارید در بخش مسکن اشتباهاتی داشتند؟ ادامه داد: این تفکر حاکم بود که مسکن را به بازار بسپاریم و دولت مداخله نکند.

وی در پاسخ به این پرسش که قبول دارید که این روش هم اشتباه بود؟ اظهار داشت: بله قبول دارم. نه فقط در این بخش بلکه در تمام موضوعات مشابه این موضوع وجود داشت. مثلا در مورد بازار اجاره مسکن، بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که چرا دولت مثل سنوات گذشته در بازار اجاره دخالت نکرد. از سال ۷۰ تا ۱۴۰۰ تحلیل اجاره مسکن کشور را داریم. تا سال ۹۸ اجاره مسکن روند معقول را طی می کند و ۱۰ درصد زیر نرخ تورم حرکت می کند. پس نیاز به مداخله دولت نیست ولی سال ۹۹ تعادل به هم می خورد. سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ دولت مصوبه می گیرد تا بازار اجاره به تعادل برسد. پس مطلقا نمی توان گفت دولت باید مداخله کند و یا نباید دولت در بازار مسکن مداخله کند.

محمودزاده تاکید کرد: پس وقتی تعادل به هم خورد وظیفه دولت و حاکمیت است ورود کند. در حوزه مسکن این اتفاق افتاده است تا دولت و مجلس تعادل را به بازار مسکن بازگردانند.

جا به جا شدن در اختیار شخص نیست و تا لحظه ای که باشم به وظایف خود عمل می کنم و این موضوع و انجام وظایف به شخص مربوط نیست بلکه سیستم کار خود را انجام می دهد

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که چند ماه است که بحث جا به جایی شما از معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی مطرح است؟ آیا بحث تغییر باعث نشده است که در حوزه کاری شما تعلل و یا تاثیر منفی ایجاد شود؟ ادامه داد: جا به جا شدن در اختیار شخص نیست و تا لحظه ای که باشم به وظایف خود عمل می کنم و این موضوع و انجام وظایف به شخص مربوط نیست بلکه سیستم کار خود را انجام می دهد.

کلیات پیشنهادی که برای افزایش سقف وام شورای عالی مسکن داده بودیم، تصویب شده و تنها در رابطه با مبلغ آن با بانک مرکزی در حال رایزنی هستیم

وی در پاسخ به این پرسش یکی از رسانه ها که آیا سقف وام مسکن ملی به ۷۰۰ میلیون تومان افزایش می یابد؟ گفت: امکان عدم افزایش سقف وام نهضت ملی مسکن به دلیل افزایش قیمت‌ها وجود ندارد. اما کلیات پیشنهادی که برای افزایش سقف وام شورای عالی مسکن داده بودیم، تصویب شده و تنها در رابطه با مبلغ آن با بانک مرکزی در حال رایزنی هستیم.

وی ادامه داد: اعتقاد داریم که قیمت تمام شده واحدهای نهضت ملی مسکن باید در استطاعت متقاضیان باشد. بر این اساس هم باید سهم آورده مردم و هم تسهیلات را افزایش دهیم، در واقع عدم افزایش سقف تسهیلات امکان پذیر نیست.

وی در رابطه با آمار متفاوت مرکز آمار و بانک مرکزی از بازار مسکن،‌ گفت: درباره آمار منتشر شده از بازار مسکن توسط بانک مرکزی قبلا هم اعلام کرده بودم که این آمار درست نیست. در تهران حدود ۳۰۰ محله داریم که در ۱۰ محله معامله انجام شده و قیمت‌های آنرا به سایر مناطق تسری می‌دهیم. برخی مناطق مانند ۵ و ۲۱ و ۲۲ سقف قیمتی تهران و کشور را جابجا می‌کنند.

معاون مسکن و ساختمان با تاکید بر این‌که این قیمت‌ها منطق کارشناسی ندارد، افزود: در چندین مرحله قیمت‌ها را صادر کردیم و متاسفانه مردم با آمار ضدو نقیض مواجه شدند و آنها را سردرگم می کرد. بیشترین انرژی را روی این گذاشتیم که به ادبیات مشترک در این بخش برسیم و الان روی این موضوعات تمرکز کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه هیچ سبدی به اندازه مسکن در زندگی افراد و خانوارها نقشی ندارد،‌گفت: مسائلی از جمله قیمت تمام شده و افزایش قیمت‌هایی که در حوزه زمین و وجود مازاد اقتصادی در حوزه مسکن سبب شد قیمت تمام شده مسکن از توان خانوارها فاصله گیرد.

وی با تاکید بر اینکه دولت و مجلس شورای اسلامی با جدیت به این موضوع ورود کرده‌اند، عنوان کرد: در این راستا تصویب قانون جهش تولید مسکن در سال ۱۴۰۰ و ابلاغ آن تکمیل شد و بسترسازی مطلوب تری نسبت به گذشته برای فعال شدن حوزه های مسکن صورت گرفت. 

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اقدامات انجام شده از اوایل مهرماه سال ۱۴۰۰ تا کنون را اعلام کرد و گفت: در گام اول پس از ابلاغ قانون جهش مسکن، در کمتر از ۲۰ روز نیازسنجی کل کشور به میزان بیش از یکهزار و ۴۰۰ شهر انجام و برای تامین زمین به استان‌ها ابلاغ شد.

محمودزاده یکی از نکات مهم طرح جدید نهضت ملی مسکن را تراکم جمعیتی خواند و اظهار کرد:‌ سعی شد در شهرهایی که امکان تامین زمین وجود دارد، تراکم در حد تراکم موجود شهری یا حتی پایین‌تر باشد تا هموطنان بتوانند از شرایط سکونتی و زیستی منطبق با فرهنگ آن شهر برخوردار باشند. 

وی افزود: تمام ساختارهای تامین مالی پروژه که تسهیلات بانکی از آورده متقاضیان و طرح تامین مالی پروژه با کمک دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه تامین شد و درحال حاضر مراحل خود را طی می‌کند تا این پروژه به نتیجه برسد. 

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه وقتی صحبت از چهار میلیون واحد مسکونی می‌شود، یعنی ارزش اقتصادی این پروژه بیش از چهار هزار همت است،‌ خاطرنشان کرد:‌ هیچ رقیبی برای حوزه مسکن در زمینه اقتصاد وجود ندارد تا این حجم اقتصادی را در جهت تولید مصرف کند.

محمودزاده با تاکید براینکه وقتی صحبت از ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومان می‌شود،‌ حدود هفتاد درصد قیمت مصالح ساختمانی است،‌ تصریح کرد:‌ میزان اشتغالزایی و ایجاد کار در زمنیه صنعت نیز مد نظر است که از این میزان قریب به ۳۰ درصد مرتبط با خدمات مربوطه در حوزه ساختمان است.

وی با تاکید بر اینکه طرح نهضت ملی مسکن تنها طرح حمایتی است که هم از نظر مبلغ تسهیلات، هم یارانه تسهیلات و درصد تسهیلات برای دهک‌های متفاوت، تفاوت دارد، گفت: در تمامی طرح‌های حمایتی قبل یک سقف وام،‌ یک درصد سود و میزان وام ثابت را شاهد بودیم اما در طرح نهضت ملی مسکن کاملا مبتنی بر توان خانوار است و دهک‌ها مورد مطالعه قرار گرفتند، قدرت پس‌انداز و وام‌دهی بررسی شده است و براساس آن یک مطالعه و پروژه طراحی شده است؛ لذا دهک اول تا سوم کمترین سود بانکی را پرداخت می‌کنند.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه دهک‌های پنجم تا ششم با حمایت نسبی دولت پیش می‌روند، عنوان کرد:‌ راهبرد پنجم مسکن روستایی و راهبرد ششم بحث اجاره‌داری حرفه‌ای است که اقدامات انجام شده در طرح نهضت ملی مسکن در حول این شش راهبرد است. 

محمودزاده با بیان اینکه تا امروز حدود ۵.۶ میلیون نفر برای واحدهای نهضت ملی مسکن در سامانه طرح‌های حمایتی وزارت راه و شهرسازی ثبت نام کرده‌اند،‌ اعلام کرد: از این تعداد بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار متقاضی حائز شرایط و فعال هستند که مدارک خود را بارگذاری کرده‌اند.

وی افزود:‌ تعداد پروژه‌های در حال ساخت حدود ۵۷۶ هزار واحد در مسکن شهری است و ۱۸۲ هزار واحد مسکن روستایی و ۳۳۵ هزار واحد مسکن خودمالک است و قریب به ۴۲۰ هزار واحد پروژه‌هایی هستند که عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شده است.

کد خبر: ۱۶۹٬۶۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha