۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵
معرفی نقشه کش جهت نقشه برداری وضع موجود ساختمان

معرفی نقشه کش جهت نقشه برداری وضع موجود ساختمان

تعدادی از نقشه کش های فعال و حرفه ای کشور در حال حاضر در مجموعه آرین پاراکس به صورت تخصصی فعالیت می کنند.

اهمیت نقشه کش حرفه ای برای نقشه برداری وضع موجود

تعدادی از نقشه کش های فعال و حرفه ای کشور در حال حاضر در مجموعه آرین پاراکس به صورت تخصصی فعالیت می کنند. آنان در زمینه طراحی ویلا، طراحی داخلی و بازسازی ساختمان های قدیمی کار می کنند و سعی میکنند با تهیه یک نقشه جامع و حرفه ای به قابل سکونت شدن ساختمان ها و یا حفظ ارزش تاریخی ساختمان های قدیمی کمک نمایند. این ساختمان ها و عمارت ها با اهداف گوناگونی مرمت و نوسازی می شوند. لذا همانطور که اشاره شد یا مجدد قابل سکونت می شوند و یا ارزش تاریخی آن ها حفظ می گردد.
قطعا در اخبار و شبکه های اجتماعی درباره مرمت نادرست ساختمان های تاریخی شنیده اید. معمولا در این موارد نقشه کش و کادر اجرایی کار خود را به درستی انجام نداده اند. بنابراین توصیه می گردد جهت مرمت ساختمان های تاریخی، در همان گام اول که نقشه برداری وضع موجود ساختمان است، از نقشه برداران حرفه ای کمک گرفته شود.
در همین راستا در این مجموعه جهت مرمت از نقشه کش های حرفه ای کمک گرفته می شود تا خشت اول برای مرمت درست بنا شود. طراحان حرفه ای مجموعه با کمال دقت، ساختمان را در هر وضعیتی که باشد سعی می کنند ترسیم نمایند. آنان جزئیات لازم را برای تعمیرات در اختیار کارفرما و ذینفعان قرار می دهند. لازم به ذکر است این کارفرما و یا ذینفعان می تواند سازمان میراث فرهنگی یا سایر متولیان دولتی و یا اشخاص و نهاد های خصوصی که به دنبال نوسازی و تعمیر هستند، باشند.

البته برای نقشه کش های حرفه ای این مجموعه، تفاوتی مابین کارفرما ها وجود ندارد؛ زیرا در نهایت باید کار به درستی انجام گیرد. لذا در پروژه هایی که مجموعه برای طراحی و بازسازی آنها کار میکند مسجد، کتابخانه، عمارت های ویلایی باشکوه قدیمی و... دیده می شوند. این مجموعه سعی کرده است در طراحی سازه همه آنها، به خوبی کار کرده و داده های لازم را برای بازسازی در اختیار کارفرما قرار دهد.
این نوع نقشه برداری از مرکز ملک با شعاع ۵۰ الی ۱۰۰ متر تهیه می گردد و نقشه کش ساختمان برای تهیه نقشه وضع موجود ساختمان با دوربین نقشه برداری و جی پی اس دو فرکانسه کار می کند. دستگاه در ملک مستقر شده و کار نقشه برداری را انجام می دهد.

هدف از تهیه نقشه وضع موجود ساختمان

خدمات نقشه کشی ساختمان در مجموعه آرین پاراکس بارها به طراحی ویلا های لوکس یا بازسازی مجموعه ها و عمارت هایی منجر شده است که روزی زیبا و قابل سکونت بوده اند. اما با گذشت زمان و بی مهری مالکان و اطرافیان، زیبایی و طراوت خود را از دست داده اند. در همین راستا خانه های افراد معروفی دیده می شوند که با یک بازسازی تبدیل به یک موزه و یا مکان فرهنگی می شوند. باید قبول کرد حفظ تاریخ برای هر قومی ضروری است.
لذا نقشه برداری وضع موجود برای ساختمان های تاریخی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. باید همان حال و هوا و زیبایی ساختمان ها حفظ شود. شاید صاحبان املاک خصوصی ترجیح دهند خانه قدیمی تبدیل به یک خانه مدرن شود. اما مرمت خانه های قدیمی داستانی جدا دارند، به همین دلیل حساسیت بالایی نیز روی آنها وجود دارد.

لذا وقتی کارفرما و یا ذینفعان به این مجموعه مراجعه می کنند تا از وضع موجود ساختمان نقشه تهیه شود، از هدف کارفرما پرسیده می شود. بر اساس هدف کارفرما از تهیه نقشه، نقشه کش مواردی خاصی را لحاظ می نماید.
در همین راستا آشنایی با وظایف نقشه کش ساختمان نیز می تواند مفید باشد.

وظایف نقشه کش ساختمان

• نقشه کش ساختمان می تواند در نقش مدیریت ظاهر شده و ساخت و ساز را مدیریت نماید و هم نقش مشاوره را داشته باشد.
• آنان در مورد ساختمانی که قرار است نقشه آن را تهیه کنند اطلاعات تاریخی و گزارشات مختلف را جمع آوری می نمایند و نقشه ساختمان را برای مرمت و بازسازی تهیه می کنند.
• نقشه کش همچنین ساختمان را از نظر ایمنی با استانداردهایی که در این راستا موجود می باشد و قوانین محیط زیست مطابقت می دهد و پیشنهادات خود را در این زمینه و در جهت تعمیر و بهتر شدن آن ارائه می دهد. آنها با قوانین مربوط به املاک و طرح هایی که می تواند کمک کند مصرف انرژی کاهش یابد نیز آشنا هستند و مشاوره لازم را در این زمینه می دهند. همچنین از سایر کارهایی که میتوان اشاره کرد نقشه کش انجام می دهد علامت گذاری مرزهای ساختمان و اندازه گیری ساختمان است.

نقشه کش


فواید ارجاع نقشه برداری به نقشه کش حرفه ای

همانطور که در بالا ذکر شد تهیه نقشه وضع موجود ساختمان با اهداف مختلفی تهیه می گردد. اما در کل تهیه نقشه سازه به وسیله یک نقشه کش ماهر ساختمان مزایای خاصی دارد.
• بطوریکه در گام اول هزینه تعمیر و مرمت به نسبت زیادی کاهش می یابد. زیرا نقشه کش با تهیه نقشه وضع موجود ساختمان می تواند بهترین روش های تعمیر و بازسازی را پیشنهاد دهد. پیشنهاداتی که کمترین هزینه را در بر داشته باشند. نقشه بردار با تجربه با توجه به آشنایی که با قوانین مختلف ساختمان، محیط زیست و اصول ایمنی دارد و بنا بر اهداف کارفرما، اصطلاحات لازم را می تواند پیشنهاد دهد.
• بسیاری از افراد می خواهند ملک خود را توسعه دهند؛ یعنی قسمت هایی را اضافه نمایند. لذا قبل از توسعه ملک، لازم است عیوب ساختمان شناسایی و رفع شوند. به همین دلیل نقشه کش با دانش بالای خود در زمینه توپوگرافی، جغرافیا و قوانین مختلف، یک نقشه دقیق و حرفه ای تهیه می کند. با کمک این نقشه، عیوب رفع و تغییرات لازم اعمال می شوند.

نقشه برداری


بدین ترتیب از دوباره کاری، انجام کارهای غیر ضروری و یا حتی اشتباه جلوگیری می شود و با کمترین هزینه چیزی که کارفرما می خواهد پیاده می شود.
• هر کسی که میخواهد بنایی را بازسازی و یا مرمت کند قطعا به دوام عمارت یا ساختمان می اندیشد. لذا تمایل دارد با هزینه ای مناسب، ساختمان بادامی ساخته شود. در همین راستا نقشه کش بنابر موقعیت جغرافیایی و زمین شناسی ملک، رهنمودهای لازم را برای استفاده از مصالح مورد نیاز ارائه می دهد.
• در این میان عده ای برای سکونت شخصی و یا استفاده خاصی از ساختمان های قدیمی درخواست نقشه برداری وضع موجود ساختمان را دارند. در همین راستا نقشه ای که تهیه می شود از نظر مهندسی و اقتصادی و امکان پذیر بودن چنین هدفی، پروژه را مورد بررسی قرار دهد. زیرا همه عیوب و تغییرات لازم را میتوان در نظر گرفت و هزینه های لازم را تخمین زد.
• از سوی دیگر برای اینکه پروانه ساختمانی صادر شود، نقشه برداری وضع موجود ساختمان نیاز است. نقشه ای که در آن با کمک جانمایی وضع موجود ساختمان، بتوان مواردی مانند میزان عقب نشینی و محدوده ملک و... و. را مشخص نمود. البته این نقشه ها باید توسط نقشه بردار عضو نظام مهندسی تهیه گردند.
• برای پایان کار ساختمان سازی نیز باید نقشه تهیه شود.
• البته در مواردی دیگری نیز نقشه برداری از وضع موجود ساختمان نیاز است؛ به طوری که گاهی از اوقات وضع موجود ساختمان با سند مغایرت دارد. در این موارد که معمولا طول ها یا مساحت و یا هر دو مغایر می باشند، باز نیاز به تهیه نقشه است.
• کارفرما گاهی نمی خواهد تغییری در ساختمان ایجاد کند و تنها هدف مرمت می باشد. در این نقشه ها سعی در افزایش ایمنی ساختمان و مرمت قسمت های آسیب دیده است. در مواردی که ساختمان تاریخی است باید زیبایی و اصالت آثار هنری محافظت شود.
• حتی هنگام خرید یک ساختمان برای به دست آوردن ابعاد و مساحت دقیق ساختمان باز از نقشه کش کمک گرفته میشود تا با دوربین نقشه برداری، نقشه ملک را تهیه کند. البته با نقشه برداری وضع موجود ساختمان، مواردی مانند نماها، دیوارها، ستون ها، سیستم برق کشی و آب و فاضلاب و... قابل مشاهده هستند. لذا حتی از این نقشه برای درنظر گرفتن تغییراتی می توان بهره برد.

و اما کلام آخر

در انتها باید گفت دفتر فنی مهندسی آرین پاراکس با کمک کادر نقشه کشی و اجرایی خود سعی دارد آنچه در رویای شماست را بسازد. نقشه کشی ساختمان و طراحی ویلا در این مجموعه، توسط افرادی انجام می شود که مدت هاست به صورت حرفه ای در این حوزه کار می کنند. آنان دانش آموخته این رشته می باشند و به سبب تلاش و استمراری که در کار طراحی سازه دارند، موفق شده اند کمک کنند افراد زیادی در عمارت ها و ساختمان هایی ساکن شوند که روزی قدیمی و غیر قابل سکونت بودند؛ اما اکنون زیبا، رویایی و دلخواه هستند.

کد خبر: ۱۶۹٬۳۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha