۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۷
مصوبه‌ای که واسطه‌گران را به وجود آورد| کاهش صادرات سنگ فارس
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

مصوبه‌ای که واسطه‌گران را به وجود آورد| کاهش صادرات سنگ فارس

شیراز- کارشناسان معتقدند که مصوبه دولت در خصوص ارزآوری باعث شد که افرادی تحت عنوان حق العمل کار یا واسطه گران به وجود بیاید.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان فارس دارای ظرفیت های بسیاری در حوزه صادراتی است اما متاسفانه به دلیل برخی از مشکلات از جمله ارزآوری و نبود زیرساختهای لازم نتواسته آنگونه که باید از این ظرفیت ها استفاده کند.

بر اساس نظر کارشناسان اقتصادی این استان در حوزه های مختلف از جمله کشاورزی، صنایع دستی، فرش دستباف و... دارای ظرفیت های زیادی است که تاکنون مغفول مانده است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان فارس در گفت و گو با بازار با برخی از مشکلات پیش روی صادرات در کشور و به ویژه در استان فارس اشاره کرد و گفت: این استان در حوزه صادرات دارای ظرفیت های بسیاری است که می تواند ارزآوری بالایی را برای فارس و کشور داشته باشد اما به دلیل پاره از از مشکلات طی چند مدت اخیر میزان صادرات کاهش چشمگیری داشته است.

خسرو فروغان ادامه داد: به عنوان نمونه استان فارس در سال های گذشته در حوزه صادرات فرش، میوه و تره بار و همچنین صنایع دستی و سنگ های تزئینی در سطح کشور دارای رتبه های اول بود اما طی چند مدت اخیر به دلیل پاره از از مشکلات به ویژه مصوبه هیات وزیران در رابطه با ارزآوری میزان صادرات این دسته از محصولات در استان کاهش زیادی داشته است.

وی با اشاره به اینکه مصوبه هیات دولت در سال ۹۷ منجر به فعال شدن افرادی تحت عنوان حق العمل کارها شده، اظهار کرد: این مصوبه منجر به رشد چشمگیر دلالها و واسطه گران شد زیرا صادرکنندگان برای برگشت ارز به کشور با مشکلات عدیده ای روبه رو شدند و این امر منجر به رشد واسطه گران شد به گونه ای که در حال حاضر میزان قابل توجهی از صادرات استان توسط این افراد انجام می شود.

این فعال حوزه اقتصادی یکی دیگر از مشکلات پیش روی صادرات را صدور کارت های بازرگانی برای افرادی بی نام و نشان یاد کرد و افزود: متاسفانه همین مصوبه هیات وزیران باعث شد که افرادی سودجو با شناسایی برخی و دریافت کارت بازرگانی به نام آنها نسبت به صادرات در قبال پرداخت وجه ناچیزی اقدام کنند و این امر در صادرات محصولات در استان فارس تاثیر زیادی داشت به گونه ای که هم اکنون صادرات فقط در دست عده محدودی در استان است.

صادرات سنگ های زینتی برای فارس دستاوردی نداشته است
فروغان بیان کرد: طی چند سال اخیر صادرات سنگ های زینتی خام کاهش نداشته که این امر هیچگونه دستاوردی برای استان فارس نداشته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از وجود عدم زیرساخت های صادراتی به برخی دیگر از مشکلات استان برای صادرات اشاره کرد و گفت: در حالی که این استان دارای ظرفیت های زیاد صادراتی است اما از داشتن یک پایانه صادراتی محروم است و همین صادرکنندگان محدود هم که وجود دارند مجبورند برای صادرات محصولات به استان های همجوار مراجعه کنند که این امر نیز مشکلات زیادی را به همراه داشته است.

با وجود اینکه استان در حوزه صادرات و تجارت دارای سابقه بسیار زیادی است اما در حوزه زیرساختهای صادراتی وضعیت مناسبی ندارد و بسیار ضعیف است

این فعال حوزه اقتصادی با اشاره به سابقه فارس در حوزه صادرات و تجارت بیان کرد: با وجود اینکه استان در حوزه صادرات و تجارت دارای سابقه بسیار زیادی است اما در حوزه زیرساختهای صادراتی وضعیت مناسبی ندارد و بسیار ضعیف است.

فروغان با تاکید بر لزوم تامین زیر ساخت های لازم در حوزه اقتصاد و بازرگانی در استان فارس افزود: عدم وجود پایانه صادراتی، هواپیمای باربری، خط حمل و نقل ریلی به بنادر، سردخانه‌ها و سیستم بسته‌بندی استاندارد از جمله مشکلات اساسی استات فارس است که متاسفانه همین مشکلات فارس صادرات استان را تحت تاثثیر قرار داده است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان فارس بر ضرورت تامین زیرساخت های مذکور به عنوان یک مجموعه برای رشد صادرات استان تاکید کرد و ادامه داد: باید فرصت‌ها و داشته‌های استان شناسایی و از آن‌ها به خوبی استفاده کرد.

کد خبر: ۱۶۸٬۲۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha