۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۲۱
لزوم آزادسازی منابع صندوق توسعه بازار برای نجات صنعت کارگزاری
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

لزوم آزادسازی منابع صندوق توسعه بازار برای نجات صنعت کارگزاری

کارشناس بازار سرمایه گفت: آزادسازی منابع کارگزاری نزد صندوق توسعه بازار، منجر به افزایش سرمایه، اعتبار و اعتماد کامل به صنعت کارگزاری خواهد شد.

به گزارش بازار، مهدی کباری، به افت کاهش نقدینگی و حجم معاملات صنعت کارگزاری اشاره کرد و افزود: کاهش توسعه فیزیکی شرکت‌های کارگزاری، موجب تضعیف فرهنگ سهامداری و کناررفتن فعالان بازار سرمایه و صنعت کارگزاری خواهد شد.

کباری با بیان اینکه شرکت‌های کارگزاری برای حفظ بقای خود به کارهایی غیر تخصصی روی آورده اند، تصریح کرد: ۶۴ درصد شرکت‌های کارگزاری کمتر از ۴۰ میلیارد تومان سود خالص داشته اند، ۹ درصد بین بازه ۴۰ تا ۶۰ میلیارد تومان و تنها ۵ درصد شرکت‌های کارگزاری کشور بالای ۸۰ میلیارد تومان سود خالص آن‌ها بوده است.

وی اظهار کرد: اگر روند فعلی در بازار سرمایه ادامه پیدا کند صنعت کارگزاری با یک چالش بسیار جدی روبرو خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره صندوق توسعه بازار گفت: این صندوق ۲۹.۸ میلیون یونیت دارد و ۱۷ هزار میلیارد تومان دارایی روز این صندوق است. اول مرداد سال ۹۹ ابلاغیه‌ای از سازمان بورس مبنی بر اینکه ۳۷.۵ درصد اصل کارمزد باید وارد صندوق توسعه بازار شود، ارائه شد که این موضوع با توجه به آغاز افت بازار و رکود در معاملات تاثیر مستقیمی بر رونق صنعت کارگزاری کشور گذاشت.

وی ادامه داد: در ۶ ماهه اول و دوم سال ۱۴۰۰، ۶۸ درصد از کارگزاری‌های کشور بیش از ۱۰۰ درصد از سود عملیاتی خود را به صندوق توسعه بازار واریز کردند.

مدیرعامل کارگزاری بانک صادرات ایران خاطرنشان کرد: با منفی شدن جریان نقدی عملیاتی یک صنعت، تبعات بسیاری به سراغ آن خواهد آمد که می‌توان به تعدیل نیروی انسانی، کاهش شعب نمایندگی، کاهش مدل پاسخگویی، کاهش کیفیت خدمات رسانی به مشتریان و ... اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه جریان نقدی عملیاتی بسیاری از کارگزای‌ها منفی است، تاکید کرد: در صورت آزادسازی منابع کارگزاری نزد صندوق توسعه بازار، کارگزاری‌ها با این منابع می‌توانند افزایش سرمایه داده که به تبع آن حقوق صاحبان سهام افزایش و کارگزاری‌ها می‌توانند حد اعتباری بالا و اخذ تسهیلات بیشتر از بانک‌ها جهت جذب مشتریان بیشتر اقدام کنند.

کباری همچنین گفت: در دو حالت می‌توانیم به مشتریان سرویس‌های خوب ارائه دهیم نخست آنکه نرم افزارهای بسیار قوی داشته باشیم که متاسفانه این امر به دلیل تحریم در صنعت (آی تی) امکانپذیر نیست و دوم آنکه با ارائه گزارش‌های خوب به مشتریان می‌توان اعتبار لازم را به مشتریان داد تا با اعتماد کامل به سمت صنعت کارگزاری حرکت کنند.

کد خبر: ۱۶۶٬۶۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha