۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱
بازگشت استانداردهای تعلیقی ۸۵ گانه به خودروسازی ها| اسپانیا تست تصادف محصولات داخلی را انجام نمی دهد
بازار گزارش می دهد

بازگشت استانداردهای تعلیقی ۸۵ گانه به خودروسازی ها| اسپانیا تست تصادف محصولات داخلی را انجام نمی دهد

۹ استاندارد از استانداردهای ۸۵ گانه که تعلیق شده بودند، به صنعت خودرو بازگشته و خودروسازان مکلف به رعایت آن هستند. هرچند که خودروسازان نسبت به الزام اجرا این نه استاندارد مخالفت خود را اعلام کردند.

بازار؛ گروه خودرو: روز گذشته در جلسه کارگروه تخصصی شورای گفت و گو دولت و بخش خصوصی استان تهران، خودرو به نقد بازگشت نه استاندارد تعلیقی پرداختند. در سال های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ به دلیل جبر تحریم های ظالمانه علیه کشور، صنعت خودرو با چالش در تامین قطعات برای دست یابی به استاندارد همراه شد. بازگشت نه استاندارد از استانداردهای ۸۵ گانه به صنعت خودرو، همزمان با قطع همکاری مرکز تست تصادف خودروهای اسپانیا با تولیدکنندگان داخلی شد. خودروسازان داخلی با فرض رعایت نه استاندارد مذکور در خودروهای داخلی، اکنون چالش تست عملکرد آن باقی است. ظاهرا سازمان ملی استاندارد سعی دارد با اعمال فشار خودروسازان را مکلف به رعایت استانداردهای ۸۵ گانه کند، در ادامه به بررسی دو موضوع مذکور خواهیم پرداخت:

رعایت استانداردهای ۸۵ گانه بین المللی برای محصولات صنعت خودرو داخلی می تواند منجربه افزایش ایمنی شود. اما برخی از قطعه سازان و البته مدیران ارشد خودروسازی ها، پیشتر در گفت و گو با «بازار» اعلام می کردند؛ «رعایت و اجرا استانداردهای ۸۵ گانه منجربه افزایش قیمت تمام شده خودروهای ساخت داخل خواهد شد.»،بسیاری از فناوری های ایمنی جدید که جز استانداردهای ۸۵ گانه شناخته می شود، در کشور داخلی سازی نشده است

افزایش قیمت خودرو با افزایش استانداردها
رعایت استانداردهای ۸۵ گانه بین المللی برای محصولات صنعت خودرو داخلی می تواند منجربه افزایش ایمنی شود. اما برخی از قطعه سازان و البته مدیران ارشد خودروسازی ها، پیشتر در گفت و گو با «بازار» اعلام می کردند؛ «رعایت و اجرا استانداردهای ۸۵ گانه منجربه افزایش قیمت تمام شده خودروهای ساخت داخل خواهد شد.» در تایید همین موضوع می توان به اظهار نظر مدیران گروه صنعتی ایران و گروه خودروسازی سایپا اشاره کرد. محسن رضایی منش، رئیس مرکز تحقیقات ایران خودرو گفته است: «اجرایی استانداردهای ۸۵ گانه بین المللی مانع از تولید ۷۵۰ هزار دستگاهی خودرو توسط گروه صنعتی ایران خودرو می شود.» در همین راستا مهدی پازوکی، معاون مهندسی گروه خودروسازی سایپا گفته بود: «اجرایی استانداردهای تعلیقی سبب کاهش قدرت خرید مشتریان و افزایش قیمت خودروها خواهد شد.» تا حدودی اظهار نظر مدیران ارشد دو واحد خودروسازی مذکور درست است، چون استفاده از سیستم انحراف از مسیر، سیستم ترمز اضطراری و کنترل پایداری که جز نه استاندارد تعلیقی در سال ۱۳۹۸ بودند، اکنون به دلیل رشد نرخ قیمت ارز استفاده از سیستم های مذکور که جز استانداردهای ۸۵ گانه هستند، سبب رشد قیمت خودروهای داخلی می شود. زیرا بسیاری از فناوری های ایمنی جدید که جز استانداردهای ۸۵ گانه شناخته می شود، در کشور داخلی سازی نشده است.

بازگشت استانداردهای تعلیقی 85 گانه به خودروسازی ها| اسپانیا تست تصادف محصولات داخلی را انجام نمی دهد

سازمان ملی استاندارد با بازگشت استانداردهای تعلیق شده به صنعت خودرو، حقیقت عدم رعایت استانداردهای ۸۵ گانه توسط خودروسازان را نمایان کرد. این بدان معناست که دیگر ادعا تولید خودرو با استانداردهای بین المللی وجود نخواهد داشت.

سازمان ملی استاندارد به این موضوع علم دارد که اگر خودروهای داخلی برای دریافت استاندارد به اروپا ارسال شوند، توانایی دریافت هیچ تاییدیه ای ندارند. منظور از اروپا مراکز معتبر تر از مرکز تست اسپانیا است

عدم تست خودرو در اسپانیا
به تازگی مرکز تست تصادف اسپانیا اعلام کرده است که خودروهای داخلی را دیگر تست نمی کند. نگارنده این مطلب در سال ۱۳۹۹ مصاحبه ای با میشل وان راتینگن دبیرکل سازمان یوروانکپ (Euro NCAP) داشت، رانتینگن به صراحت اعلام کرد که هیچ یک از خودروهای ساخت ایران توسط مراکز تست زیر مجموعه این سازمان، تست نشده است. بنابراین خودروسازان داخلی مجور هستند که برای تست محصولات داخلی فقط به مراکز تست چین مراجعه کنند.

سازمان ملی استاندارد به این موضوع علم دارد که اگر خودروهای داخلی برای دریافت استاندارد به اروپا ارسال شوند، توانایی دریافت هیچ تاییدیه ای ندارند. منظور از اروپا مراکز معتبر تر از مرکز تست اسپانیا است. «بازار» پیشتر نیز به این موضوع اشاره داشته که خودروهای داخلی برای اخذ تاییدیه استاندارد محصولات را به چین می فرستند، گواهی دریافت شده از چین را معیار استاندارد خودروها تلقی می کنند. علیرغم اینکه سازمان ملی استاندارد به بحث بازگشت استانداردهای تعلیقی فشار آروده است، ولی در صورت درخواست خودروسازان از وزارت صمت به عنوان متولی سازمان ملی استاندارد، این سازمان از مواضع خود احتمالا عقب نشینی خواهد کرد. زیرا این موضوع در رعایت استانداردهای ۸۵ گانه مسبوق به سابقه است. هرچند که تاکنون مشخص نشده است دقیقا منابع تعریف استانداردها کجا هستند؟

بازگشت استانداردهای تعلیقی 85 گانه به خودروسازی ها| اسپانیا تست تصادف محصولات داخلی را انجام نمی دهد

گفتنی است که در کشور مرکز تست تصادف برای ارزیابی و بررسی ایمنی محصولات وجود ندارد و تاکنون زیرساختی برای این موضوع فراهم نشده است.

کد خبر: ۱۶۶٬۴۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha