۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰
ظرفیت سازنده های بزرگ برای فرهنگ سازی ساختمانی| گروه توسعه ساختمان تدبیر پیشگام در فناوری های روز
معاون توسعه فناوری گروه توسعه ساختمان تدبیر مطرح کرد

ظرفیت سازنده های بزرگ برای فرهنگ سازی ساختمانی| گروه توسعه ساختمان تدبیر پیشگام در فناوری های روز

میری، معاون فنی گروه توسعه ساختمان تدبیر گفت: کارگروهی را برای تحقق شعار سال «تولید، ‌دانش بنیان و اشتغال آفرین» تشکیل داده ایم و از تمام ایده های نوآورانه و قابل اجرا استقبال می کنیم.

بازار؛ گروه مسکن: هر چند بیش تر از ۱۵ سال از آغاز به فعالیت گروه توسعه ساختمان تدبیر نمی گذرد اما اقدامات این گروه با مجموعه شرکت های آن سبب شده نه تنها تولید ساختمان در هر سال رشد قابل توجهی داشته باشد و قدری از چالش متولیان در زمینه تامین مسکن برطرف شود بلکه امسال نیز این گروه با قدرت در کنار دولت ایستاده و گوشه ای از اجرای طرح ملی مسکن را بر عهده گرفته است.

البته فعالیت های این مجموعه فقط محدود به اقدامات اجتماعی آن نمی شود و مجموعه ای از فعالیت های سازندگی اقتصادی را هم جلو می برد؛ ساختمان سازی هایی که در آن ها از فناوری های روز بهره گرفته می شود و می تواند تحولی بزرگ در فرهنگ ساختمان سازی ایجاد کند. در این رابطه مسعود میری، معاون فنی و توسعه فناوری گروه توسعه ساختمان تدبیر در گفت و گو با بازار به توضیحات بیشتر در خصوص اقدامات گروه می پردازد که در ادامه خواهید خواند.

* در خصوص پروژه هایی که گروه توسعه ساختمان تدبیر در دست دارد بفرمایید؟

در گروه توسعه ساختمان تدبیر چهار شرکت زیر مجموعه داریم و فعالیت ها به دو دسته تقسیم می شود؛ یک سری از فعالیت ها اقتصادی هستند که در سه شرکت بهساز کاشانه تهران، توسعه عمران امید و رویا ساختمان آریا انجام می شود.

همچنین یک دسته از فعالیت ها که شامل فعالیت های اجتماعی می شود در شرکت توسعه گران عمران ستاد انجام می شود که در حال حاضر کار اصلی این شرکت مربوط به پروژه مسکن ملی است؛ یعنی این شرکت به دولت در جهت تامین مسکن مورد نیاز کشور کمک می کند.

* با توجه به تعدد مجموعه های زیر نظر گروه توسعه ساختمان تدبیر، چه چشم انداز و ماموریتی برای گروه در زمینه فنی دیده اید؟

چشم انداز فنی را سعی کرده ایم بر اساس ماموریت اصلی این گروه و شرکت های وابسته تعریف کنیم. همچنین تلاش کرده ایم در این قسمت و بحث فنی با ارتقای کیفیت ساخت و ساز مبتنی بر استفاده از نوآوری، دانش، احترام به مخاطب و افزایش کیفیت فضای بهره برداری قدم بر داریم.

ضمن اینکه امسال با توجه به نام گذاری سال توسط مقام معظم رهبری، سعی کرده ایم در بحث اشتغال آفرینی، استفاده از شرکت های دانش بنیان و تولید سهم ویژه ای داشته باشیم و توانسته ایم با تشکیل کار گروه تحقق شعار سال در این زمینه ورود پیدا کنیم.

هدف سه شرکت گروه توسعه ساختمان تدبیر که فعالیت اقتصادی دارند، مشارکت با بخش خصوصی و به کار گیری سرمایه بخش خصوصی در ساخت و ساز و ایجاد اشتغال است. به طور تقریبی در ۵۷۰ هزار متر مربع در قالب ۸۰ پروژه در سطح کشور در حال فعالیت هستیم و در شرکت توسعه گران عمران ستاد نیز در مبحث اجتماعی ورود کرده ایم و ساخت بخشی از طرح مسکن ملی را بر عهده گرفته ایم.

این طرح در حدود ۳ و نیم میلیون متر مربع در قالب ۲۷ هزار واحد در سطح کشور شروع شده. نکته حائز اهمیت این است که ستاد اجرایی حضرت امام (ره) به صورت داوطلبانه کارگزار دولت و وزارت مسکن در این موضوع شده است و هیچ گونه منافع مالی از آن دریافت نمی کند و اقدامات آن تنها در راستای کمک به دولت است.

* اشاره کردید که سه شرکت اقتصادی دارید، ‌ بفرمایید مزیت شرکت های سازنده گروه توسعه ساختمان تدبیر نسبت به رقبای خودشان در بازار چیست و این مزیت از کجا نشات می گیرد؟

با توجه به ماموریتی که امسال تعریف کرده ایم و چشم انداز مصوب که «سرآمد در اعتماد آفرینی، برتری در بازدهی و نقش آفرینی در اقتصاد مقاومتی» است، چشم اندازی را برای خودمان دیده ایم که بر اساس اعتماد آفرینی، نظر مخاطب را جلب کنیم. برای مخاطب های ما که اغلب مصرف کننده محصولات یا همان ساختمان هایی که می سازیم هستند، بحث کیفیت فضایی و بهره برداری از فضا و امکان ایجاد اختیار برای مخاطب برای بهره برداری از فضا از اهمیت بالایی برخوردار است.

بنابراین هدف امسال واحد فنی گروه را بر روی افزایش کیفیت فضای ساختمانی گذاشته ایم. پروژه ها مشارکتی است و با مشارکت بخش خصوصی ساخته می شود و ما آمده ایم یک سری مراحل این کار را بررسی و آنالیز کرده ایم و دیده ایم به لحاظ کیفی در کدام مراحل می توانیم شرایط را بهبود ببخشیم.

همچنین در تعریف پروژه سعی کرده ایم طرح ها را واقعی و اقتصادی تعریف کنیم؛ به طوری که اگر مشارکت کننده و یا شریک ما در کار ورود می کند نتواند از کیفیت کم کند. در بخش مطالعات اولیه که انجام می شود و به اصلاح پروژه تعریف می شود؛ مطالعات واقعی انجام داده ایم و سند کیفی تدوین می کنیم.

* در طراحی نقشه های ساختمانی چه شیوه ای را در پیش گرفته اید؟ چقدر از ظرفیت های دانشگاهی بهره می برید؟

بعد از مراحل فوق، بحث طراحی پروژه ها است که کمیته و کار گروه مطالعاتی و طراحی ایجاد کرده ایم و با توجه به شرایط و اهمیت پروژه سعی می کنیم از اساتید دانشگاه ها و صاحب نظران در تهیه نقشه ها استفاده کنیم. از این رو با توجه به رشد تکنولوژی ساخت و ساز، سعی کرده ایم عقب نباشیم و تلاش داریم از امکانات و تکنولوژی های به روز استفاده کنیم.

همچنین کمیته توسعه فناوری ایجاد کرده ایم، البته این کمیته از قبل فعال بوده و سعی کرده ایم امسال با توجه به شعار سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» شرکت های دانش بنیان را هم در این قالب ساماندهی کنیم و در این راستا یک آگهی فراخوان برای جذب شرکت های دانش بنیان منتظر کرده‌ ایم.

* کمیته ای که در راستای تحقق شعار سال راه اندازی کرده اید و قرار است شرکت های دانش بنیان را ساماندهی کند چطور می تواند به صنعت ساختمانی کمک کند؟

این کمیته وظیفه دارد تکنولوژی‌ ها، روش ها و مواد اولیه جدیدی را که در بحث ساخت و ساز به بازار ورود می کند شناسایی کند. همچنین همکاران ما از صاحبان دانش دعوت می کنند. بعد از بررسی و در صورت تأیید در لیست مصالحی که پیوست قرارداد مان می شود استفاده می شود. این لیست مصالح را سعی کرده ایم با توجه به سرعت رشد تکنولوژی به روز کنیم.

همچنین در بحث نظارت بر ساخت پروژه ها سعی کرده ایم کارهای خوبی انجام دهیم و دستورالعمل نظارت را تدوین کرده ایم. سعی کرده ایم نظارت عالیه بر روی پروژه های شرکت ها داشته باشیم. کنترل پروژه را در قالب پی ام باک دیده ایم. مهمتر از همه که تاثیر خیلی زیادی بر روی نظارت پروژه ها دارد نیروی انسانی است.

نیروی انسانی رکن نظارت ما است و آمده ایم با برگزاری کلاس ها و دوره های آموزش مستمر برای دوستان در بخش فنی و نظارت، دانش آن ها را به روز کنیم و بتوانیم نقاط مثبت و منفی که در کارگاه های ساختمانی دیده می شود را در منظر دوستان پر رنگ کنیم.

* به موضوع نوآوری اشاره کردید، گروه توسعه ساختمان تدبیر به لحاظ نوآوری و استفاده از تکنولوژی های روز چه جایگاهی در صنعت ساختمان دارد؟ بحث جلوگیری از اتلاف انرژی یکی از موضوعات حائز اهمیت در این حوزه است، بفرمایید در این بخش چه اقداماتی انجام داده اید؟

بعضی از فناوری های جدید به صورت موردی در پروژه ها شامل چنین مواردی می شود؛ پارسال در کمیته فناوری حدود ۱۵ پروژه را با استفاده از تکنولوژی های روز که توسط این کمیته شناسایی شد تعریف کردیم. به عنوان مثال در طراحی پروژه ها و نظارت و اجرای پروژه ها از سیستم BIM استفاده می کنیم.

همچنین سعی داریم از پنل های خورشیدی استفاده کنیم، کاری که در پروژه کاج کرده ایم. از ملات سبز که کمترین آسیب را به محیط زیست وارد می‌ کند استفاده می کنیم. در بحث صرفه جویی و بهینه سازی انرژی سعی کرده ایم از دیوارها و تیغه های جدا کننده جدید استفاده کنیم و این به لیست مصالح پروژه های جدیدی که در حال فراخوان است اضافه شده است.

به موازات این یک سری همکاری ها با مرکز تحقیقات راه و ساختمان داشته ایم و پروژه پایلوت حصاری را تعریف کرده ایم که از صفر تا ۱۰۰ پروژه را مرکز تحقیقات کنار ما در اخذ مجوز هایی، تهیه نقشه ها، در انتخاب مصالح حضور داشته و الان هم با نظارت مرکز تحقیقات کار این پروژه را انجام می دهیم.

همچنین در مورد تکنولوژی های جدیدی که می خواهیم در کارها استفاده کنیم، با توجه به اهمیت محیط زیست در پروژه ها، برای مثال در پروژه باکری با توجه به اینکه درختان کهنسال وسط پروژه داشتیم، درختان را با یک تکنولوژی خاص در قالب یک سبد حفظ کردیم که خیلی برای ما هزینه داشته است.

سعی داریم پروژه ها را وارد موضوع معماری سبز کنیم و یک پروژه پایلوت برای این کار تعریف می کنیم؛ پروژه شهرک بیمه را تعریف می کنیم که در این زمینه پیش برویم. به طور کلی تکنولوژی ها در حال شناسایی و استفاده در پروژه ها هستند تا بتوانیم با توجه به حجم ساخت و ساز گروه قابل توجه است.

معتقدیم پایبندی به رویکرد استفاده از تکنولوژی های جدید در این گروه و سایر در صورت همراهی سایر سازنده‌ هایی که حجم ساخت و ساز بالایی دارند موجب فرهنگ سازی در این صنعت خواهد شد.

کد خبر: ۱۶۶٬۰۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha