۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵
نمایشگاه دستاوردهای بانوان قمی برگزار شد| کارآفرینان در انتظار بازارچه دائمی
بازار گزارش می‌دهد؛

نمایشگاه دستاوردهای بانوان قمی برگزار شد| کارآفرینان در انتظار بازارچه دائمی

قم- نمایشگاه عرضه دستاوردهای بانوان کارآفرین قمی در حالی برگزار شد که این کارآفرینان سال‌ها است منتظر حمایت مسئولان و ایجاد بازارچه‌هایی برای فروش محصولات خود هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: در روزگاری هستیم که مشاغل خانگی که همان فعالیت و تولید محصول در خانه با کم‌ترین سرمایه است در بین بانوان استان قم رواج یافته و هم در تولید و اشتغال و کسب و کار نقش مهمی بازی می‌کند و می‌توان از رشته‌های کشاورزی، هنری و صنایع دستی و تولید پوشاک و هنرهای سنتی و زیورآلات و محصولات خانگی و غیره را در جدول این مشاغل تعریف کرد.

با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی و هم‌چنین محدودیت در اشتغال، بانوان با آموزش به سمت این مشاغل هدایت می‌شوند و مشاغلی که می‌توانند در خانه و بدون دردسر فعالیت و تولید اشتغال و درآمدزایی کرده و مهم‌تر از آن به مسئولیت همسری و مادر بودن خود هم متعهد باشند.

چالش های پیش رو
با توجه به این که مشاغل خانگی و کارآفرینی بانوان ظرفیت‌ها و اهمیت مهمی در تولید و اشتغال و اقتصاد دارد آن طور که باید و شاید از سوی مسئولان حمایت نمی‌شود. اگر پای گفت وگو و درد دل هرکدام از این بانوان بنشینیم نبود حمایت و محلی برای فروش محصولات خود را مهم‌ترین چالش و مانعی بر فعالیت اقتصادی خود عنوان می‌کنند.

حال اگر این زنان خودسرپرست خانوار و یا بدسرپرست باشند باید پرسید در این شرایط اقتصادی ناخوش احوال اگر این مشاغل خانگی ناجی آنها نباشد به کجا پناه ببرند؟ آیا مطلوب و شایسته است آنها را به سمت نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی هدایت کنیم یا باور خوداتکایی و توانمندی را در آنها بیدار کنیم.

با توجه به این که مشاغل خانگی و کارآفرینی بانوان ظرفیت‌ها و اهمیت مهمی در تولید و اشتغال و اقتصاد دارد آن طور که باید و شاید از سوی مسئولان حمایت نمی‌شود

مسئولان قم با هدف افزایش ظرفیت‌های بانوان در حوزه مشاغل خانگی با تسهیلات خود اشتغال‌زایی و یا برگزاری نمایشگاه‌های عرضه محصولات و توانمندی‌های بانوان از این مشاغل حمایت کرده‌اند که گاهی با ضعف‌هایی روبرو بوده و آن طور که باید و شاید بانوان را راضی نکرده است؛ تسهیلات خود اشتغال‌زایی هم که نیاز به ضامن و سختی‌های اداری و بانکی داشته و نمایشگاه‌ها هم برخی راضی کننده بوده ولی نتوانسته فرصتی برای فروش محصولات فراهم نماید.

نمایشگاه دستاورهای بانوان قمی برگزار شد | کارآفرینان در انتظار بازارچه دائمی


وقتی قیمت بالای چادر صدای تولیدکننده را هم درآورده است
طی روزهای گذشته به همت بخش اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی و با همکاری گروه جهادی مرکز مشاوره و کارآفرینی غدیر دومین نمایشگاه عرضه محصولات اقتصاد مقاومتی ویژه عرضه توانمندی‌ها و دستاوردهای بانوان کارآفرین استان قم در محل نمایشگاه‌های دائمی استان قم برگزار شده است. نمایشگاه فرصتی را فراهم کرد که از دستاوردهای این بانوان شاغل آشنا و از نزدیک جویای مشکلات آنها باشیم.

نخستین غرفه‌ای که توجه مرا به خود جلب کرد غرفه عرصه محصولات عفاف و حجاب با برند «چادر مرجان» بود غرفه‌ای بسیار ساده و کوچک اما محصولاتی که نیاز بانوان امروز جامعه بود در آن عرضه می‌شد باب گفت‌وگو را با نماینده تولید چادر مرجان باز می کنم؛ وی خود را فاطمه خاکی معرفی می‌کند در معرفی محصولات خود می‌گوید: برند «چادر مرجان» در زمینه تولید چادرهای نماز و بیرونی فعالیت دارد محصولات ما به ویژه چادر نماز طوری تولید شده که راحتی بانوان در نماز فراهم شود. چادرهای ما بلند و در گرمای تابستان بانوان از این چادر می‌توانند استفاده و فرصت معنوی و راز و نیاز را داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب دارند عنوان می‌کند: مسئولان این روزها پشت تریبون‌ها از عفاف و حجاب می‌گویند باید از آن‌ها پرسید که آیا فکری هم برای گرانی چادر کرده‌اند؟ ما در زمینه تولید انواع چادر فعالیت داریم به ویژه چادر مشکی و ملی اما این روزها قیمت‌ها به قدری بالا رفته که با مشکل روبرو هستیم و طبیعی است وقتی قیمت چادر افزایش می‌یابد قیمت تولیدات انواع چادر مشکی هم بالا می‌رود؛ آیا این امر تأثیری بر عفاف و حجاب در جامعه ندارد؟

بانوانی که برای فروش محصولات خود چشم انتظار بازارچه دائمی هستند
به سمت غرفه‌ای می‌روم که بانویی در زمینه فعالیت‌های هنری فعالیت دارد؛ از او درباره نوع فعالیتش می‌پرسم که در جواب می‌گوید: ۱۰ سالی است که در زمینه عروسک‌های قلاب بافی شده فعالیت دارم حرفه من مشتری دارد ولی مطلوب نیست برای جذب مشتری مغازه به مغازه بروم اگر مکانی برای عرصه محصولات داشتم کارم پیشرفت می‌کرد.

راضیه چهرگانی می‌افزاید: اگر هم بخواهیم چند بانو با هم سرمایه جمع و یک جایی را اجاره کنیم با اجاره‌های بالای این روزها نمی‌توانیم و توانایی نداریم؛ نمایشگاه هم آن طور که باید و شاید نتوانست مشتری جذب کند ما نیاز داریم محصولات خود را بفروشیم. قبل از شیوع کرونا در مناسبت‌های مختلف به ویژه روز معلم عروسک‌های من مشتری‌های خاص خود را داشت.

اگر هم بخواهیم چند بانو با هم سرمایه جمع و یک جایی را اجاره کنیم با اجاره‌های بالای این روزها نمی‌توانیم و توانایی نداریم؛ نمایشگاه هم آن طور که باید و شاید نتوانست مشتری جذب کند

محدثه سالاری که در زمینه زیورآلات فعالیت دارد در گفت وگو با خبرنگار بازار عنوان می‌کند: من بدون این که آموزش ببینم در این هنر وارد شدم و برای خود مشتریانی دارم البته فروش من تنها به صورت غیر حضوری است چرا که مکانی برای عرصه محصول ندارم در این نمایشگاه هم توانستم مشتری جذب کنم از مسئولان انتظار داریم بانوان کارآفرین را دریابند همچنین باید گفت بانوان سرپرست خانواری هستند که برای فروش محصولات خود مشکل دارند و موانعی هم جلوی فعالیت آنها وجود دارد چه خوب بود که مسئولان در کنار نمایشگاه، مکانی را برای فروش محصولات در اختیار آنها قرار دهند تا هم به اقتصاد شهر و هم خانواده کمک کنند.

نمایشگاه دستاورهای بانوان قمی برگزار شد | کارآفرینان در انتظار بازارچه دائمی

نمایشگاه عرضه محصولات اقتصاد مقاومتی فرصتی برای ارائه توانمندی ها
مدیر بخش اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی استان قم نیز به خبرنگار بازار می‌گوید: دومین نمایشگاه عرضه محصولات اقتصاد مقاومتی ویژه عرضه توانمندی‌ها و دستاوردهای بانوان کارآفرین استان قم با همکاری مرکز مشاوره و کارآفرینی غدیر به مدت چهار روز در ۷۴ غرفه محصولات کارآفرینی و اشتغال‌زایی بانوانی که در زمینه مشاغل خانگی فعالیت دارند را طی روزهای اخیر به نمایش گذاشت و در این زمینه از ظرفیت نهادهایی مانند کمیته امداد، بهزیستی و ستاد اجرایی فرمان امام و هم‌چنین استانداری و سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری قم استفاده شده است.

بانوان سرپرست خانواری هستند که برای فروش محصولات خود مشکل دارند و موانعی هم جلوی فعالیت آنها وجود دارد چه خوب بود که مسئولان در کنار نمایشگاه، مکانی را برای فروش محصولات در اختیار آنها قرار دهند

محمدعلی محمدی،می‌افزاید: در این نمایشگاه پوشاک، محصولات صنایع دستی و خوراکی و هم‌چنین پوشاک مرتبط با عفاف و حجاب و رشته‌های هنری و خانگی عرضه شد همچنین ۲۲۵ نفر از بانوان قمی به طور مستمر در نمایشگاه‌ها حضور داشته که در رشته‌های تولیدی صنایع‌دستی، صنایع غذایی، داروهای گیاهی و آرایشی بهداشتی فعالیت دارند.

با توجه به سخنان این کارآفرینان و بانوان فعال در مشاغل خانگی و با توجه به حضور گردشگران و زائرانی از سراسر جهان در قم، شایسته است مسئولان استان نمایشگاه دائمی عرضه محصولات و صنایع دستی را سریعتر ایجاد کنند تا علاوه بر رشد اقتصادی خانوارها و در نهایت رشد اقتصادی استان از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری شود.

کد خبر: ۱۶۵٬۵۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha