۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲
خطر بزرگ نابودی بیخ گوش دامداری‌های کوچک | صادرات آزاد شود
بازار از سمنان گزارش می‌دهد؛

خطر بزرگ نابودی بیخ گوش دامداری‌های کوچک | صادرات آزاد شود

سمنان- بسیاری از کارشناسان و دامداران استان سمنان اعتقاد دارند که در صورت عدم آزادسازی صادرات دام، همه دامداری های کوچک و حتی متوسط به ورطه ورشکستگی می‌افتند.

بازار، گروه استان‌ها: دولت قول داده بود که هزینه آزاد سازی ارز و حذف ارز ترجیحی را که صرف نهاده‌های دامی می‌شد، به دامداران پرداخت کند همان کاری که در نانوایی با آزاد سازی قیمت آرد شد و نانوایان مابه‌التفاوت آن را پس از فروش نان و ثبت در سامانه جدید، دریافت خواهند کرد.

این کار تاکنون صورت نگرفته و سهم دامداران تنها گرانی نهاده‌های دامی شده است در نتیجه بسیاری کارشناسان و دامداران اعتقاد دارند که با ادامه روند کنونی دامداری‌های استان سمنان مانند دیگر نقاط کشور، به ورطه ورشکستگی می‌افتند.

خطر بزرگ نابودی بیخ گوش دامداری‌های کوچک | صادرات آزاد شود


تامین علوفه‌های دامی

از سوی دیگر استاندار سمنان اعلام کرده که امسال در برداشت گندم و جو شاهد جهش خوبی بودیم در نتیجه در تأمین علوفه مورد نیاز دامداری‌ها نیز دست بازتری داریم اما دامداران تنها گرانی نهاده‌های دامی را تاکنون دیده‌اند و برایشان هنوز گره‌های متعددی وجود دارد.

کارشناسان همچنین اعتقاد دارند که دولت خودش به قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور توجهی ندارد که در آن آمده است: هرگونه وضع مالیات یا عوارض برای صادرات کالاهای مجاز و غیر یارانه ای و جلوگیری از صادرات هرگونه کالا به منظور تنظیم بازار داخلی ممنوع است و صدور کلیه کالاها و خدمات به جز موارد زیر مجاز است.

امسال در برداشت گندم و جو شاهد جهش خوبی بودیم در نتیجه در تأمین علوفه مورد نیاز دامداری‌ها نیز دست بازتری داریم

«اشیای عتیقه و میراث فرهنگی به تشخیص سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و آن دسته از اقلام خاص دامی، نباتی، خاک زراعی و مرتعی و گونه‌هایی که جنبه حفظ ذخایر ژنتیکی و یا حفاظت تنوع زیستی داشته باشند، به تشخیص وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست» و این موضوعی بود که در تجمعات روزهای اخیر دامداران معترض بیش از پیش بیان می‌شد.


گرانی اقلام مورد نیاز دام‌ها

کارشناس دام و طیور در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه گرانی اقلام مورد نیاز دام‌ها از مهمترین مشکلات امروز دامداران محسوب می‌شود، گفت: در صورتی که اجازه صادرات دام داده شود، برخی از مشکلات دامداران کاهش می‌یابد چرا که با قیمت بسیار بالاتری از کشورمان، می‌توانند دام‌هایشان را بفروشند از سوی دیگر اما باید این را نیز اذعان کرد که سود عمده این ماجرا به جیب دلالان می‌رود اما همین که بتواند دامداران را از ورشکستگی مقطعی نجات دهد و برای مثلاً سه ماه این کار صورت گیرد، می‌تواند بازهم مفید فایده باشد.

محمد تقی رضوانی با بیان اینکه دامداران در لبه ورشکستگی قرار دارند، تاکید کرد: امروز شکاف عظیمی بین دامداری‌های سنتی و ساده و همچنین صنعتی‌ها ایجاد شده است به عبارت دیگر دامداری‌های کوچک هیچ راهی جز فروش کل گله شان ندارند چرا که از عهده هزینه‌های خوراک دام بر نمی‌آیند.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت جو و گندم و طبیعتاً دیگر نهاده‌ها متأسفانه هزینه دامداران را افزایش داده است، تاکید کرد: دولت افزایش قیمت را برای ایجاد رغبت در بین کشاورزان در راستای فروش محصولات کشاورزی شأن به دولت انجام داد اما دامداران در آن متضرر شدند.

خطر بزرگ نابودی بیخ گوش دامداری‌های کوچک | صادرات آزاد شود


خرید تضمینی گوسفند

این کارشناس حوزه کشاورزی دام و طیور با بیان اینکه خرید تضمینی گوسفند کیلوگرمی ۹۰ هزار تومان از سوی دولت اعلام شده اما دو ایراد در این بین پیدا شده است نخست اینکه حتی همین میزان در نظر گرفته شده نیز اندک است و در مقابل هزینه دام‌ها چیزی را عاید دامداران نمی‌کند و دوم اینکه در عمل خرید تضمینی صورت نمی‌گیرد، بیان کرد: از دامداران استان سوال کنید که چه مقدارشان توانسته‌اند دام‌هایشان را بفروشند و چه مقدار پول شأن را گرفته‌اند؟

افزایش قیمت جو و گندم و طبیعتاً دیگر نهاده‌ها متأسفانه هزینه دامداران را افزایش داده است

رضوانی با بیان اینکه دولت به وعده‌های خودش عمل نکرده است، تاکید داشت: اگر آزاد سازی یارانه‌ها و همچنین ارز به دامداران داده می‌شد، می‌توانستیم شاهد شرایط بهتری باشیم اما از حذف ارز ترجیحی چیزی جز گرانی خوراک دام نصیب دامداران نشده است و این مشکلات عدیده‌ای را برای این قشر پدید می‌آورد.

وی با بیان اینکه دغدغه دولت در راستای کاهش گوشت مورد نیاز کشور در صورت صادرات درست است، افزود: اما از سوی دیگر چاره‌ای هم نیست چرا که نه دولت دام را به قیمت درست می‌خرد نه اجازه صادرات می‌دهد از طرف دیگر با گرانی‌های اخیر مصرف گوشت هم کاهش یافته پس در واقع دامداران باید چه کنند؟


صدور دستورالعمل خرید دام زنده

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری سمنان چندی پیش در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به صدور دستورالعمل خرید دام زنده از دامداران استان، ابراز کرد: طبق طرحی که از سوی وزارت جهاد ابلاغ شده، قیمت دام زنده سنگین ۸۵ و قیمت دام زنده سبک زنده ۹۰ هزار تومان قیمت گذاری و شرکت پشتیبانی امور دام همین قیمت را از دامداران خریداری خواهد کرد تا بتوانیم گوشت را منجمد کنیم.

محمد رضا صادقی با اشاره به انبار کردن گوشت مورد نیاز مردم و هیئت‌های مذهبی در سراسر استان سمنان به مقدار مورد نیاز، ابراز کرد: در این طرح هیچ محدودیتی دیده نشده و از هفته گذشته طرح تهیه گوشت مورد نیاز پیک مصرف، آغاز شده است.

استانداری سمنان همچنین اعلام کرده که تا نیمه تیرماه دو هزار و ۳۳۲ فقره تسهیلات حمایتی دامداران و مرغداران (دامدار کارت)، ویژه طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها به ارزش بیش از ۲۵۷ میلیارد تومان به متقاضیان پرداخت شده است طرحی که با هدف تأمین علوفه مورد نیاز دامداران اجرا شده و بانک کشاورزی با ۴۰ شعبه در سراسر استان مجری آن است.

خطر بزرگ نابودی بیخ گوش دامداری‌های کوچک | صادرات آزاد شود


وام برای تامین خوراک

حالا اما دامداران اعتقاد دارند که این وام‌ها تنها مسکن هستند یکی از این دامداران به خبرنگار بازار می‌گوید: وام تنها می‌تواند برای مقطعی خوراک دام ما را تأمین کند اما خروجی وقتی نباشد، دردی را دوا نخواهد کرد به عبارت دیگر دولت باید بره و گوشت تولیدی دامداران را بخرد تا دامدار بتواند چرخه اقتصادی دامداری خود را داشته باشد.

انبار کردن گوشت مورد نیاز مردم و هیئت‌های مذهبی در سراسر استان سمنان به مقدار مورد نیاز

رضا سید حسینی با بیان اینکه گوسفند زنده امروز در بازار ۶۵ هزار تومان هم خریداری نمی‌شود، بیان کرد: این در صورتی است که دام اگر کیلوگرمی ۱۱۰ هزار تومان خریداری شود می‌تواند به دامدار سود بدهد از طرف دیگر اعلام شده که دام‌های ما در ترکمنستان و عراق و دیگر کشورها با قیمت‌های ۱۵۰ هزار تومانی خریداری می‌شود که اگر این چنین باشد بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه دولت دست کم اجازه صادرات محدود را بدهد، افزود: اگر اعلام شود که هر دامدار مثلاً ده درصد از دام خود را می‌تواند صادر کند، بازهم برای ما غنیمتی است چرا که می‌توانیم بخشی از هزینه‌ها را در بیاوریم و حداقل برای زنده نگه داشتن دیگر دام‌هایمان، خوراک تهیه کنیم چرا که امروز از عهده هزینه‌ها بر نخواهیم آمد در این صورت همچنین دغدغه کمبود گوشت هم جبران می‌شود چرا که دامداران همه دام‌هایشان را نمی‌فروشند.

دامداران اعتقاد دارند که امروز بازاری برای تولیدات شأن نیست و اگر هم باشد، با قیمتی که مناسب و درخور باشد، وجود ندارد لذا باید فکری به حال دامداری این استان کرد از یک سو دامداران می‌گویند که باید صادرات آزاد شود و از سوی دیگر دولت نگران کمبود گوشت در بازار مصرف داخلی و در نتیجه افزایش قیمت است حال باید دید که در این زمینه چه اقدامی از سوی دولت در دستور کار قرار خواهد گرفت.

کد خبر: ۱۶۵٬۳۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha