۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۶
سایه روشن‌های صنعت شیلات در همدان| کلینیک دامپزشکی آبزیان مسیر صادرات را هموار می‌کند
بازار گزارش می‌دهد؛

سایه روشن‌های صنعت شیلات در همدان| کلینیک دامپزشکی آبزیان مسیر صادرات را هموار می‌کند

همدان- همدان دارای ۴۶۴ واحد پرورش ماهی است به‌طوری‌که تأمین سرمایه در گردش و رفع مشکلات این واحدها در کنار ایجاد کلینیک دامپزشکی آبزیان در شهرستان‌های این استان در توسعه صادرات ماهی راهگشا خواهد بود.

بازار؛ گروه استان‌ها: آبزی پروی یکی از صنایعی است که افزون بر مزایایی که برای سلامت افراد جامعه دارد بر اشتغال‌زایی و ارزآوری کشور هم تأثیرگذار مستقیم خواهد داشت.

در این میان استان همدان و به‌ویژه شهرستان نهاوند در این استان به‌واسطه بهره‌مندی از سراب‌های متعدد شرایط مناسبی برای توسعه مزارع پرورش ماهی دارد، مزارعی که توجه به آن‌ها می‌تواند امتیازی قابل‌قبول در اقتصاد منطقه شناخته شود و در صورت استفاده بهینه از آن علاوه بر ایجاد اشتغال‌زایی ارزش‌افزوده مناسبی هم به این استان هدیه دهد.

۴۶۴ واحد پرورش ماهی در استان همدان با ظرفیت تولید پنج هزار و ۷۰۰ تن ماهی وجود دارد که از این تعداد واحد پرورش ماهی تعداد ۲۴۱ واحد با ظرفیت تولید چهار هزار و ۳۷۰ تن گوشت ماهی قزل‌آلا به واحدهای پرورش ماهی سرد آبی و ۲۲۳ واحد با ظرفیت تولید یک هزار و ۳۳۰ تن به واحدهای پرورش ماهیان گرم آبی اختصاص دارد

طبق آمار در حال حاضر ۴۶۴ واحد پرورش ماهی در استان همدان با ظرفیت تولید پنج هزار و ۷۰۰ تن ماهی وجود دارد که از این تعداد واحد پرورش ماهی تعداد ۲۴۱ واحد با ظرفیت تولید چهار هزار و ۳۷۰ تن گوشت ماهی قزل‌آلا به واحدهای پرورش ماهی سرد آبی و ۲۲۳ واحد با ظرفیت تولید یک هزار و ۳۳۰ تن به واحدهای پرورش ماهیان گرم آبی اختصاص دارد.

البته طی دودهه اخیر بیماری «وی اچ اس» دامن برخی واحدهای پرورش ماهی را گرفت و به‌واسطه آن شماری از واحدها ازجمله واحد پرورش ماهی «قزل دانش» نهاوند که برای خود جایگاه ویژه‌ای در کشور داشت به تعطیلی ختم شد.

به‌هرحال در شرایط فعلی ۴۶۴ واحد پرورش ماهی در استان همدان فعال هستند که کم‌وبیش با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند اما در صورت توجه و رفع مشکلات این واحدها می‌توان شاهد رونق در تولید و اشتغال‌زایی مناسب از سوی آن‌ها بود.

سایه روشن‌های صنعت شیلات در همدان| کلینیک دامپزشکی آبزیان مسیر صادرات را هموار می‌کند

سرپرست مدیریت شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه مشکلات واحدهای پرورش آبزیان استان شناسایی و پیگیری می‌شود، اظهار داشت: کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش از مشکلات اساسی برخی از واحدهای پرورش ماهی دارای پروانه بهره‌برداری استان است ضمن اینکه با توجه به بالا رفتن قیمت خوراک ماهی باید مشکلات این واحدها با سرمایه در گردش رفع شود.

جعفر کاویانی دلشاد به برخی واحدهای راکد استان همدان نیز اشاره کرد و بابیان اینکه برای فعال‌سازی واحدهای پرورش ماهی راکد استان همدان تاکنون ۱۳ میلیارد تومان معرفی به بانک انجام‌شده است، گفت: از میزان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات به متقاضیان پرداخت‌شده است.

وی گفت: نقدینگی و سرمایه در گردش از مشکلات اساسی برخی از واحدهای دارای پروانه بهره‌برداری پرورش ماهی است و با توجه به بالا رفتن قیمت خوراک ماهی لازم است که این مشکلات تولیدکنندگان این واحدها با سرمایه در گردش مرتفع شود.

۱۰ واحد پرورش ماهی راکد طی ۲۰ روز آینده به چرخه تولید بازمی‌گردند
کاویانی دلشاد بابیان اینکه تلاش شده تا پیگیری‌ها ادامه یابد و ۱۰ واحد پرورش ماهی راکد دیگر نیز طی ۲۰ روز آینده به چرخه تولید بازمی‌گردند، گفت: پیگیری فعالیت مجدد مزارع، قنات‌ها و استخرهای دومنظوره سرد آبی غیرفعال ازجمله مرکز تکثیر بچه ماهی قزل دانش نهاوند با ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار و مزرعه مداربسته امزاجرد همدان با ۵۰ میلیارد ریال اعتبار در دست اقدام است.

شرکت قزل دانش نهاوند تولید ۴۰ درصد تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا در کشور را دارا است و این واحد از طرح‌های مهم و تأثیرگذار به شمار می‌رود

وی یکی از اولویت‌های اصلی امسال را فعال‌سازی و راه‌اندازی واحد شرکت قزل دانش نهاوند عنوان کرد که در اواخر سال گذشته نیز معاون وزیر از این واحد بازدید داشت و گفت: شرکت قزل دانش نهاوند تولید ۴۰ درصد تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا در کشور را دارا است و این واحد از طرح‌های مهم و تأثیرگذار به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: این واحد در سال ۹۲ و ۹۳ رکوردهایی داشته و حتی تولید ۸۰ میلیون قطعه بچه ماهی قزل‌آلا و ۲۰۰ تن گوشت ماهی را علاوه بر تولید ۴۰ درصد تخم چشم زده کشور دارا بوده است.

وی عنوان کرد: با راه‌اندازی این واحد علاوه بر ارزآوری از ورود ویروس‌های وی اچ اس و عوامل میکروبی به کشور جلوگیری شده و تولیدکنندگان با فراغ بال بیشتری از این بچه ماهی‌ها و تخم چشم زده استفاده خواهند کرد.

سایه روشن‌های صنعت شیلات در همدان| کلینیک دامپزشکی آبزیان مسیر صادرات را هموار می‌کند

جعفر کاویانی دلشاد همچنین افزود: احیای واحد غیرفعال ۲۰۰ تنی پرورش ماهی در استان همدان نیز نقش مؤثری در ارتقا سرانه تولید و مصرف ماهی در استان همدان دارد.

رهاسازی ۲۵ هزار قطعه بچه ماهی کپور در استخرهای ذخیره کشاورزی
کاویانی‌دلشاد بابیان اینکه هشت واحد پرورش ماهی برای جذب اعتبارات مکانیزاسیون به بخش غیردولتی معرفی‌شده‌اند از رهاسازی ۲۵ هزار قطعه بچه ماهی کپور در استخرهای ذخیره کشاورزی این استان خبر داد و افزود: از این تعداد بچه ماهی ۱۵ هزار قطعه در شهرستان‌های فامنین، بهار، کبودرآهنگ و نهاوند و ۱۰ هزار قطعه نیز از سوی پرورش‌دهندگان ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی رهاسازی شدند.

سرپرست مدیریت شیلات و امور آبزیان استان همدان اظهار داشت: سال گذشته از ۲۵ میلیون قطعه تخم چشم زده اختصاص داده‌شده به استان همدان ۱۸ میلیون قطعه بچه ماهی تولید شد که بیشترین تولید بچه ماهی مربوط به شهرستان نهاوند بوده است.

وی با اشاره به وجود ۴۶۴ واحد پرورش ماهی در استان همدان با ظرفیت تولید پنج هزار و ۷۰۰ تن عنوان کرد: از این تعداد واحد پرورش ماهی در استان تعداد ۲۴۱ واحد با ظرفیت تولید چهار هزار و ۳۷۰ تن گوشت ماهی قزل‌آلا به واحدهای پرورش ماهی سرد آبی و ۲۲۳ واحد با ظرفیت تولید یک هزار و ۳۳۰ تن به واحدهای پرورش ماهیان گرم آبی اختصاص دارد.

کاویانی دلشاد تعداد بهره‌برداران پرورش ماهی در استان همدان را ۴۷۰ نفر برشمرد و افزود: از ۴۶۴ واحد پرورش ماهی سطح استان بیشترین پراکنش واحدهای پرورش ماهی به شهرستان نهاوند اختصاص دارد.

ایجاد کلینیک دامپزشکی آبزیان در استان و شهرستان‌ها از برنامه‌های امسال در دست اقدام است که می‌تواند در صادرات ماهی و نیز نظارت فنی راه گشا باشد

سرپرست مدیریت شیلات و امور آبزیان استان همدان یادآور شد: ایجاد کلینیک دامپزشکی آبزیان در استان و شهرستان‌ها از برنامه‌های امسال در دست اقدام است که می‌تواند در صادرات ماهی و نیز نظارت فنی راه گشا باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سرانه مصرف آبزیان در استان همدان ۸.۱ کیلوگرم و این میزان نسبت به میانگین کشوری با ۱۲ کیلوگرم پایین‌تر است، عنوان کرد: سال گذشته در استان همدان پنج هزار و ۷۰۰ تن گوشت ماهی تولید شد که از این میزان چهار هزار و ۳۷۰ تن به گوشت ماهیان سرد آبی و یک هزار و ۳۳۰ تن به گوشت ماهیان گرمابی اختصاص داشت.

سایه روشن‌های صنعت شیلات در همدان| کلینیک دامپزشکی آبزیان مسیر صادرات را هموار می‌کند

وی بابیان اینکه اجرای دوره‌های آموزشی آبزی‌پروری و طبخ آبزیان به تعداد دو هزار نفر روز با استفاده از اعتبارات عمرانی شیلات و بخش غیردولتی پیش‌بینی‌شده است، عنوان کرد: افزایش سرانه مصرف آبزیان با روش‌های ترویجی و تبلیغاتی و پیگیری واردات تخم چشم زده خارجی به استان و تولید بچه ماهی در ۱۰ مرکز حد واسط ازجمله اقدامات در حال پیگیری شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در سال جاری به شمار می‌رود.

همدان اولین استان در دریافت شیلات کارت
سرپرست مدیریت شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزش حضوری و غیرحضوری برای ۱۰۰ نفر روز از ابتدای سال تاکنون اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون ۳۰ نفر از متقاضیان دریافت سرمایه در گردش برای دریافت شیلات کارت معرفی‌شده‌اند به‌طوری‌که استان همدان اولین استان در دریافت شیلات کارت است.

به هر حال پرورش ماهی حرفه ای است که برای بالا بردن سطح تولید رواج یافته و می‌تواند با فراهم کردن بستری از اشتغال در روستاها و بخش‌ها چرخ تولید را به چرخش درآورد به شرط آنکه حمایت های لازم از فعالان این بخش به عمل آید.

کد خبر: ۱۶۳٬۸۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha