۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۶
تخصیص ۶۰ درصد تسهیلات به تولید| هشدار نسبت به افزایش قیمت تمام شده پول و نرخ های ثابت خدمات بانکی
 مدیرعامل بانک سامان در پاسخ به بازار عنوان کرد:

تخصیص ۶۰ درصد تسهیلات به تولید| هشدار نسبت به افزایش قیمت تمام شده پول و نرخ های ثابت خدمات بانکی

معرفت مدیر عامل بانک سامان گفت: با افزایش قیمت تمام شده و اصرار بر ثابت ماندن نرخ تسهیلات کار بانک ها سخت می شود و لذا پیشنهاد رقابت در بازه محدود را داریم.

بازار، گروه بانک و بیمه: علی رضا معرفت مدیر عامل بانک سامان در پاسخ به سئوال «بازار» گفت: ۶۰ درصد تسهیلات پرداختی بانک سامان به تولید و صنعت اختصاص یافته که در سال ۱۴۰۰رقمی بالغ بر ۴۵۰ هزار میلیارد ریال بوده است.

وی با بیان اینکه از سال ۹۶ بانک سامان در یک برنامه ۴ ساله در دو بخش درآمد زا و غیر درآمدزا برنامه توسعه خود را تدوین و عملیاتی کرد، گفت: در بخش غیر درآمدزا سعی کردیم مطالبات معوق و مشکوک الوصول را مدیریت و از شکل گیری آن جلوگیری کنیم که حتی منجر به تغییر چارت سازمانی در بانک شد.

مدیر عامل بانک سامان افزود: در زمینه بخش غیر درآمدزا همچنین بر کاهش قیمت تمام شده پول متمرکز شدیم به نحوی که در زمان حاضر قیمت تمام شده پول پس از کسر سپرده قانونی حدود ۱۵ درصد شده است.

وی در پاسخ به این سوال بازار که میزان مطالبات معوق بانک در چه وضعیتی است گفت: نه تنها مطالبات معوق در پایان سال ۱۴۰۰ از نسبت ۲۰ درصد به سپرده ها به زیر ۳ درصد رسیده است بلکه قدر مطلق عددی مطالبات هم نسبت به سال ۹۶ کاهش یافته است.

۸۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد

مدیرعامل بانک سامان در پاسخ به سئوال دیگر بازار همچنین درباره میزان سهم تسهیلات به بخش تولید و صنعت گفت: سیاست هایی که دنبال می کنیم متناسب با شعار سال ومنطبق با سیاست های ابلاغی حاکمیت و دولت است وابلاغ شده و سبب تغییر سبد اعتباری بانک به نفع تولید و صنعت شده است به نحوی که سهم تولید و صنعت از کل تسهیلات اعطایی به ۶۰ درصد رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: در سال ۱۴۰۰ حدود ۸۰ هزار میلیاردتومان تسهیلات پرداخت شده که از این میزان ۴۵ هزار میلیارد تومان به بخش تولید و صنعت اختصاص یافته است.

رتبه اول در نئو بانک با ۱.۵ میلیون کاربر

معرفت در خصوص سئوال دیگر «بازار» مبنی بر عملکرد «بلوبانک» توضیح داد: با توجه به تغییرات سریع در سیستم بانکی و خدمات بدون شعبه از دو سال پیش تصمیم هیأت‌مدیره بر این شد تا موضوع فراتر از بانکداری الکترونیک یعنی نئوبانک ها را دنبال کنیم و نزدیک به یکسال است که این خدمت جدید در دسترس تمام افراد قرار داده شده و هم اکنون بیش از یک و نیم کاربر میلیون از این نوع بانک بهرمند می شود و بانک سامان جایگاه نخست را در این نوع خدمات بانکی نوین دارا است.

وی در پاسخ به سوال دیگر «بازار» مبنی بر زمان ورود به حوزه اعتباری از مسیر بلو بانک گفت: در حوزه اعتباری به زودی خبرهای خوبی خواهیم داشت.

مدیر عامل بانک سامان درخصوص عملیات ارزی این بانک گفت: طی دهه ۹۰ تاکنون حجم عملیات ارزی بین ۶ تا ۸ میلیارد دلار بوده است که در سال ۱۴۰۰ این مبلغ بیش از ۷ میلیارد دلار بوده است و این تخصیص ارزها برای دارو وطیف گسترده ای از مواد غذایی بوده است که به نوعی موتور محرک کارخانجات تولیدی هستند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد اگر سیاست گذاری ها به سمت این برود که بانک ها زیان ده شوند تبعات اجتماعی بسیار بزرگی خواهد داشت لذا پیشنهاد انعطاف و رقابت پذیری در محدوده و بازه محدود بین بانکها را داریم.

وی همچنین افزود درآمدهای کارمزدی متناسب با تورم نیست و نمی توان انتظار داشت که قیمت تمام شده پول همچنان رو به افزایش باشد اما نرخ سود تسهیلات و خدمات ارائه شده ثابت بماند.

تخصیص 60 درصد تسهیلات به تولید| هشدار نسبت بهافزایش قیمت تمام شده پول و نرخ های ثابت خدمات بانکی

افزایش ۳۸ هزار میلیارد ریالی سرمایه بانک

معرفت در خصوص افزایش سرمایه بانک سامان گفت: سرمایه اولیه بانک سامان ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بوده که با افزایش ۳۸ هزار میلیارد ریالی در چند مرحله به ۴۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال خواهد رسید.

وی ادامه داد محل افزایش سرمایه نیز به ترتیب ۲۲ هزار میلیارد ریال از محل تجدید ارزیابی ها، ۸ هزار میلیارد ریال از محل آورده نقدی و ۸هزار میلیارد ریال از محل سود انباشته محقق خواهد شد.

وی درباره نسبت کفایت سرمایه گفت: بانک مرکزی یک سال است که بخشنامه ای در دست تصویب دارد که این بخشنامه باید به تائید شورای پول و اعتبار برسد. با اعمال این بخشنامه نسبت کفایت سرمایه بانک سامان ۸.۴ درصد خواهد بود.

معرفت همچنین در رابطه با فعالیت‌های برون مرزی گفت: ما یک شعبه در فرانکفورت و یک دفتر نمایندگی در ایتالیا داریم که در دوره تحریم راه اندازی شده و فعال هستند هر چند که این فعالیت منوط به تحقق شرایط خاص از جمله تایید دولت، موافقت مشتری ورضایت ذینفع طرف مقابل است.

وی به نقش بسیار موثر رسانه ها در کاهش فساد و افزایش شفافیت اشاره کرد و گفت: رسانه ها مانند شمشیر دو لبه نقش آفرینی می کنند.

معرفت خاطربا تاکید بر این که هرچه فضای مالی کشور شفاف تر باشد فساد کمتر خواهد بود گفت: اسامی ابر بدهکاران نمونه ای کار خوب و عالی بود. در عین حال برخی بدهکاران که همکنون تعداد زیادی حقوق بگیر دارند با انتشار اسامی اشان به مشکل خورده اند.

وی افزود: برخی بدهکاران که تا دیروز فعالیت خود را آبرومندانه ادامه می دادند اکنون با اعلام بدهکاران بانکی نگاه افراد به آنها تغییر کرده در حالی که با چنگ و دندان بنگاه اقتصادی خود را سرپا نگه داشته اند.

معرفت گفت: تعداد کثیری از همکاران به جای تمرکز بر روی ارائه بهترخدمات در چارچوب سیستم بانکی متاسفانه متمرکز بر تکذیب اخباری شده اند که از اساس کذب است لذا با توجه به وضعیت اقتصاد باید در انتشار اخبار دقت بیشتری داشت.

کد خبر: ۱۶۱٬۷۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha