۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵
بورس کالا محلی برای قمار مواد اولیه؟| اطلاعات درست به وزیر صمت نمی رسد
یک قطعه ساز در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

بورس کالا محلی برای قمار مواد اولیه؟| اطلاعات درست به وزیر صمت نمی رسد

چنگی، مدیر عامل گروه پژوهش صنعت مدرن گفت: بورس کالا تبدیل به یک قمارخانه شده و مفاهیم عرضه صنعتی را تغییر داده است. شیوه فروش فعلی بیشتر شبیه به کلاهبرداری است.  

بازارٰ؛ گروه خودرو: خودروسازان به دنبال افزایش کیفیت در کنار کاهش مطالبات قطعه سازان هستند. این موضوع با در نظر گرفتن افزایش جهشی قیمت مواداولیه و ارز می تواند بار دیگر صنعت خودرو را با بحران نقدینگی ناشی از عدم نظارت همراه سازد. از سوی شاهد هستیم که صنایع بالادستی با کسب سود های هنگفت و صنایع ‌پایین دستی علیرغم ایجاد ارزش افزوده با زیان هنگفت همراه هستند. زیرا دولت نسبت به تعیین قیمت مواداولیه در بورس کالا کم توجه است.
برای بررسی این مسائل به سراغ «علی
چنگی» مدیرعامل گروه پژوهش صنعت مدرن رفتیم.
* به عنوان پرسش نخست خودروسازان مدعی هستند که مطالبات درحال به روزرسانی است، این موضوع چقدر صحت دارد؟
خودروسازان به ویژه ایران خودرو شرایط پرداخت را بهبود داده و به دنبال به روزرسانی مطالبات خود هستند. حجم مطالبات واحد ما نیز نسبت به گذشته کاهش و تغییر یافته است.

* گروه صنعتی ایران خودرو برای بررسی بیشتر ارتباط میان قطعه سازان و شرکت های بازرسی کیفیت افرادی را در این شرکت ها مستقر کردند، هدف این موضوع نیز بررسی مراودات مالی میان قطعه سازان و شرکت های بازرسی است، نظر شما در این خصوص چیست؟
خودروسازان در تلاش هستند که زنجیره تامین مسائل کیفی را ارتقا دهد، گروه صنعتی ایران خودرو نیز در راستای بهبود این وضعیت پیشرو است.

مشکل تامین مواد اولیه نداریم، بلکه مشکل عدم رعایت قوانین و حقوق خریدار است. شرایط تثبیت شده ای ندارند، بورس کالا را تبدیل به یک قمارخانه کردند. مفاهیم عرضه صنعتی را تغییردادند، شیوه فروش را به گونه ای کردند که بیشتر شبیه کلاه برداری است


* دسترسی شما برای تامین مواداولیه اکنون چگونه است؟ آیا در این زمینه چالش دارید؟
مشکل تامین مواد اولیه نداریم، بلکه مشکل عدم رعایت قوانین و حقوق خریدار است. شرایط تثبیت شده ای ندارند، بورس کالا را تبدیل به یک قمارخانه کردند. مفاهیم عرضه صنعتی را تغییردادند، شیوه فروش را به گونه ای کردند که بیشتر شبیه کلاه برداری است. قیمت پایه می دهند، خریدار را نیز مجبور می کنند با قیمت بالاتر مواداولیه را تهیه کنند. فکر نمی کنم هیچ جای دنیا اینگونه نیاز تولیدکنندگان را فراهم کنند. ولی متاسفانه در ایران تامین مواد اولیه مشابه یک قمار است، ولی متاسفانه نسبت به این موضوع اهمیتی داده نمی شود.

بورس کالا محلی برای قمار مواد اولیه؟| اطلاعات درست به وزیر صمت نمی رسد


* از ابتدا سال تا کنون چندبار افزایش قیمت مواد اولیه را تجربه کردید؟
قیمت ها شناور و متفاوت بوده است، اما براساس افزایش ۲۰ درصدی نرخ ارز بها مواد اولیه نیز رشد داشته است. تولیدکنندگان مواد اولیه نیز به دلیل عرضه محصول براساس فوب خلیج فارس، قیمت ها را روز افزون افزایش می دهند.

متاسفانه حلقه ای از افراد خاص وزیر را احاطه کردند و ایشان با توده صنعتگران ارتباط نداشته و نمی تواند اطلاعات ناب تولید را از صنعتگران دریافت و لذا با چالش در تصمیم گیری مواجه می شود


* از دولت و وزیر صمت باتوجه به اشاره در خصوص گرانی مواداولیه چه درخواستی دارید؟
متاسفانه حلقه ای از افراد خاص وزیر را احاطه کردند و ایشان با توده صنعتگران ارتباط نداشته و نمی تواند اطلاعات ناب تولید را از صنعتگران دریافت و لذا با چالش در تصمیم گیری مواجه می شود. گاهی اطلاعاتی که به وزیرصمت می رسد به نظر می رسد که هدف دار، جهت دار و در راستای منافع برخی از افراد است. بنابراین بهتر است وزیر بیشتر در صحنه های تولید حضور یابد. شاهد هستیم که مجلس شورای اسلامی به اطلاعات درست دست می یابد، اما وزارت صمت این چنین نبوده و این مورد می تواند سبب آسیب رساندن به بدنه دولت و سیاستگذاری ها شود. حتی معاونت های وزیرصمت نیز در دسترس نبوده و نمی توان با آن ها مراوده در خصوص اتخاذ سیاست ها داشت.

کد خبر: ۱۶۰٬۹۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha