۱۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۸
تولید کننده ماکارونی به دنبال خودروسازی! | تامین ۲۰ میلیارد دلار سرمایه از کجا؟
کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با«بازار» مطرح کرد

تولید کننده ماکارونی به دنبال خودروسازی! | تامین ۲۰ میلیارد دلار سرمایه از کجا؟

زاوه، کارشناس صنعت خودرو گفت: زر ماکارون با کارگر ایرانی، ماکارونی با قیمت ایتالیا تولید می کند حال با گرانی ماکارونی، آیا این گروه میتواند خودروسازی را نجات دهد؟

بازار؛ گروه خودرو: به تازگی خبری در خصوص خودروساز شدن شرکت زر ماکارون با برند «زر خودرو» منتشر شده است. طمع تولیدکنندگان صنایع غذایی برای خودروسازی به اواخر سال گذشته و تشکیل یک کنسرسیوم ابتر باز می گردد. ظاهرا پس از عدم موفقیت ماموت، گلرنگ، میهن و زر در خریداری ایران خودرو و سایپا، حال کار به جای رسیده که تولید کنندگان صنایع غذایی بدون دانش، تخصص و تجربه کاری به دنبال تولید خودرو هستند.

مهدی امینی، قائم مقام مدیرعامل گروه زر در یک نشست خبری عنوان کرده بود که مجوز خودروسازی را دریافت کرده و زمین ۴۴۰ هکتاری در استان البرز-اتوبان کرج(جاده مخصوص) خریداری و جواز تاسیس و ساخت یک میلیون دستگاه انواع خودروسواری وسنگین را دریافت کرده است.

سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت به عنوان شخص اول سیاستگذار صنعتی، با علم به این موضوع که ادعا مذکور از سوی گروه زر ممکن است «تعلیق به محال» باشد، با اعطا مجوز خودروسازی به این واحد غذایی شاید گامی در تنزل شان وزرات و خودروسازی در کنار احتمال توزیع رانت فراهم کرده است.
برای بررسی ادعا گروه زر با فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو به گفت و گو پرداختیم:

زر ماکارون با کارگر ایرانی، ماکارونی با قیمت ایتالیا تولید می کند. با در نظر گرفتن گرانی قیمت ماکارونی در ایران نسبت به ایتالیا، آیا این گروه می تواند خودروسازی را نجات دهد؟

* به عنوان پرسش نخست آیا زر خودرو می تواند خودروهای اقتصادی تولید و قطب سوم خودروسازی کشور در راستای بهبود وضعیت شود؟
زر ماکارون با کارگر ایرانی، ماکارونی با قیمت ایتالیا تولید می کند. با در نظر گرفتن گرانی قیمت ماکارونی در ایران نسبت به ایتالیا، آیا این گروه می تواند خودروسازی را نجات دهد؟ یک میلیون خودرو با قیمت ۸ هزار دلار اگر قرار باشد توسط زرخودرو تولید شود، حداقل بودجه ۸ میلیارد دلاری برای سرمایه در گردش نیاز دارد. گردش مالی گروه بهمن، کرمان خودرو یا مدیران خودرو که چری پشت آن است، چند برابر زرماکارون است، این خودروسازان با چالش تیراژ همراه شدند.

احداث زیر ساخت تولید یک میلیون دستگاه خودرو در سال با چه تکنولوژی خواهد بود؟ «زر خودرو» چه شریک خارجی خواهد داشت؟

* همانطور که شما اشاره کردید، قرار است ظرفیت تولید یک میلیون دستگاه خودرو را ایجاد کنند، آیا با شرایط فعلی صنعت در کشور می توان به چنین تیراژی دست یافت؟
احداث زیر ساخت تولید یک میلیون دستگاه خودرو در سال با چه تکنولوژی خواهد بود؟ «زر خودرو» چه شریک خارجی خواهد داشت؟ در پایان چنین موضوعاتی به نام تولید خودرو اقتصادی براساس تبصره ای که در حال تدوین آن هستند، ممکن است ختم به مونتاژ یا واردات چند هزار دستگاهی خودروهای چینی شود. لازم به ذکر است که کل بازار خودرو کشور در حال حاضر ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو ظرفیت دارد.

اگر ظرفیت تولید یک میلیون دستگاه خودرو در سال بخواهد محقق شود، «زر خودرو» سرمایه گذاری ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلاری باید انجام دهد. از سوی سالانه ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار سرمایه در گردش نیاز دارد

* در نشست خبری گروه زر ظاهرا عنوان شده که در اتوبان کرج(جاده مخصوص) زمینی برای احداث خودروسازی خریداری شده است، آیا این موضوع خلاف قوانین زیست محیطی نیست؟ دست یابی به تیراژ یک میلیون دستگاهی خودرو نیازمند چه زیرساختی است؟
مدعی شدند که زمین در جاده مخصوص خریداری کردند، این درحالی است که تا شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران سازمان محیط زیست مجاز به اعطا مجوز برای تولید خودروسازی نیست. در پاسخ به قسمت دوم سوال شما باید گفت؛ ایران خودرو با تمام زیرساختش نتوانسته یک میلیون دستگاه خودرو تولید کند و از سوی در دنیا پلنت یک میلیون دستگاهی نداریم. ظرفیت تولید یک پلت فرم باید دو تا سه میلیون دستگاه در سال باشد، روی این پلت فرم تولید یک محصول(به عنوان مثال سدان) باید حداقل ۴۰۰ هزار دستگاه در سال باشد. اگر محصولی با قیمت ۶ تا ۸ هزار دلار قرار باشد تولید شود، تیراژ تولید بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار دستگاه در سال خواهد بود. ولی هیچ پلنت متمرکز برای تولید بیشتر از ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو به صورت سالانه، در دنیا نداریم. خط تولید خودرو به صورت استاندارد نهایت ظرفیت آن ۶۰ دستگاه در ساعت است. باتوجه به سرعت خط مذکور امکان تولید سالانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار دستگاه وجود خواهد داشت. بنابراین برای تیراژ تولید یک میلیون دستگاه در سال باید سالن پرس، موتورسازی و خط رنگ مخصوص خود شرکت وجود داشته باشد. به بیانی بهتر اگر این ظرفیت بخواهد محقق شود، «زر خودرو» سرمایه گذاری ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلاری باید انجام دهد. از سوی سالانه ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار سرمایه در گردش نیاز دارد.

تولید کننده ماکارونی به دنبال خودروسازی! | تامین ۲۰ میلیارد دلار سرمایه از کجا؟

تولید یک میلیون دستگاه خودرو در سال نیازمند یک نیروگاه برق برای تامین برق است

* به بحث سرمایه گذاری و خطوط تولید اشاره داشتید، خطوط رنگ، پرس و بدنه چه مقدار سرمایه نیاز دارد؟
عدد سرمایه گذاری آن بیشتر از تصور گروه زر است، خط رنگ و بدنه سازی برای تیراژ یک میلیون دستگاهی نیاز است. بنابراین خطی که بخواهد یک میلیون دستگاه در سال را پشتیبانی کند نیاز به چهار پلنت رنگ دارد. چنین خطی نیازمند ۵۵۰ تا ۶۰۰ میلیون یورو سرمایه است. حدود یک میلیارد یورو خط بدنه سازی و به همین مقدار نیز سرمایه برای سالن پرس نیاز دارد. از سوی تولید یک میلیون دستگاه خودرو در سال نیازمند یک نیروگاه برق برای تامین برق است.

بزودی در ایران به اندازه تولید ۳۰ تا۳۵ میلیون دستگاه خودرو ظرفیت می خواهند ایجاد کنند، اما نتیجه آن تیراژ تولید ۲۰۰ هزار دستگاه خواهد بود. در نتیجه این موضوع نیز «تورم» افزایش خواهد یافت

* خودرو یک کالا تورمی است، سرمایه گذاری و احداث چنین خودروسازی می تواند در تورم اثر گذار باشد؟
مجموعه دولت در مدیریت اقتصادی ناتوان بودند که نتیجه آن نیز بسیار اسفناک است. زر ماکارون، ماموت، گلرنگ و میهن که یک کنسرسیوم تشکیل دادند، هریک به دنبال خودروسازی خواهند بود. بزودی در ایران به اندازه تولید ۳۰ تا۳۵ میلیون دستگاه خودرو ظرفیت می خواهند ایجاد کنند، اما نتیجه آن تیراژ تولید ۲۰۰ هزار دستگاه خواهد بود. در نتیجه این موضوع نیز «تورم» افزایش خواهد یافت.

کد خبر: ۱۶۰٬۶۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 23
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمود IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
      17 8
      دانش که نمی خواد همین که پول دارن صاحب دانش هم میشن . در ضمن وقتی تونستن ماکارونی خوب تولید کنن . قطعا خودرو خوب هم تولید میکنن .
    • محمد IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
      14 6
      یک شرکت سهامی عام تاسیس کنند ،سهام ان را بفروشند ،سرمایه اولیه تامین میشود.
    • دومینیک سالواتوره FR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
      19 7
      اگر دولت دخالت نکند می تواند.
    • محسن IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
      0 0
      برادر من زاوه کادی نداره یه وام خیلی بزرگ از چند تا بانک معلوم الحال میگیره یک صدم رشوه میده بقیه کجا ابشار نیاگارا حال و حول یک سال دیگه ببین
    • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
      0 0
      به یه سری از مفت خورها بد فشار اومده
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
      0 0
      شرکتی که آرد یارانه ی میگیرد و ماکارونی رو به قیمت آزاد صادر می کنند می تواند تا چهار میلیون خودرو از طریق این سوبسید در سال تولید کند ننگنان
    • ابی IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
      0 0
      میتونن اگه مافیا خودروسازی جولوشون رو میگیرن! که میگیرن.
    • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
      0 0
      اگر دولت دخالت نکند حتما میتوانند.
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
      0 0
      الان مگر دانش تو سایپا و ایران خودرو وجود داره که زر ماکارون نتونه??? خودرو هاش به یقین بهتر از این دو خواهد بود
    • ایرانی US ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
      0 0
      چرا نتونه.همین الان تو شرکتهاش یک گارگر جای ۴ تا کارگر کار میکنه با حداقل حقوق.۱۲ ساعت شب روز و با فرمول نظام برده داری نوین..پس حتما خواهد توانست
    • بدون نام US ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      0 0
      چقدر علیه زرخودرو حرف می زنید بجای ایرادهای الکی به این شرکت بزرگ کمک کنید تا بتواند صنعت کشور را پیشرفته و جوانان عزیز ایران را به عنوان بهترین خودروسازان غرب آسیا به دنیا معرفی کند.
    • بدون نام US ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      0 0
      چقدر علیه زرخودرو حرف می زنید بجای ایرادهای الکی به این شرکت بزرگ کمک کنید تا بتواند صنعت کشور را پیشرفته و جوانان عزیز ایران را به عنوان بهترین خودروسازان غرب آسیا به دنیا معرفی کند.
    • بدون نام US ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      1 0
      چقدر علیه زرخودرو حرف می زنید بجای ایرادهای الکی به این شرکت بزرگ کمک کنید تا بتواند صنعت کشور را پیشرفته و جوانان عزیز ایران را به عنوان بهترین خودروسازان غرب آسیا به دنیا معرفی کند.
    • اکبر کرمی صفت IR ۰۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      0 0
      دوو سبزی فروشی بوده
    • Shhram IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      0 0
      با همکاری دولت هز جیب مردم بیچاره ...
    • DE ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      0 0
      زرماکارون شرکت گلوکزان را خرید وقیمت سهم غگل ۱۴۰۰تومان زود با فروش طهام پولی که بابت خرید شرکت داده بود جبران کرد وچون سهمش را در قیمت بالای هزار تومان فروخت وبا صف فروش درست کردن وروزب وز قیمت سهم را پایین کشیدن تا سهامیکه بالای هزار تومان فروخته بود، چهار برابرش را زیر۳۰۰تومان خرید، این افراد میدانند چگونه پولش را تامین کنند ،شما زیاد نگران نباشید
    • روستا IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      0 0
      انشالله هر کسی که هدفش درست هست موفق بشه.
    • روستا IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      0 0
      با دوتا برند معتبر جهانی شریک بشن خیلی هم خوب میشه.چرا نشه.کار نشد نداره.فقط مدیریت میخاد.متخصص استخدام میکنن.از کسی که تو این کشور سرمایه گذاری میکنه و هدفش خیر هست باید پشتیبانی کرد.به امید موفقیت هرچه انسان نیک اندیش.
    • ایران ویران IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      0 0
      فسادی در حال ظهور
    • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      0 0
      چی! افزایش تورم به کدام مافیا متصل هستی
    • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      0 0
      دانش خریده می شود یا این همه دانش آموخته که خارج می روند
    • حسین IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      0 0
      حالا چرا ترسیدند این دو خودرو ساز? نترسید آمو مطمئن هستم اگر بیاند ، رقابت ایجاد شده و به نفع مردمه البته اگه از الان کارشکنی نکنند?
    • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      0 0
      چه کارشناس بی ربطی. الان از انحصار ایران خودرو و سایپا دفاع میکنین یا چی؟ با چه سازوکاری تولید خودرو تورم ایجاد میکنه؟ از کجاتون در میارین این حرفا رو؟