۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۶
راه آهن تاریخی خرمشهر در حال پیوستن به تاریخ است| پایانه‌ای با امکانات فرسوده و سیمای نازیبا
گزارش بازار؛

راه آهن تاریخی خرمشهر در حال پیوستن به تاریخ است| پایانه‌ای با امکانات فرسوده و سیمای نازیبا

خرمشهر- ایستگاه راه آهن خرمشهر به عنوان یکی از راه آهن‌های تاریخی کشور با مشکلات زیادی مواجه شده است.

محمود نواصر؛ بازار: راه آهن یکی از خطوط حمل و نقل است که نقش مهمی در توسعه اقتصاد دارد. قطارهای باری امروزه یکی از سریع‌ترین و پرحجم‌ترین وسائل نقلیه برای ترانزیت و صادرات کالا هستند.

در حوزه توریسم نیز قطار یکی از زیرساخت‌های گردشگری است که از این طریق به اقتصاد کمک می‌کند. ایستگاه راه آهن خرمشهر یکی از قدیمی‌ترین و شلوغ‌ترین خطوط ریلی در کشور است که اکنون شرایط مناسبی ندارد.

فضای داخلی آن بسیار تاریک و حتی ابتدایی‌ترین طراحی نیز در سالن داخلی آن به کار نبرده شده است. صندلی‌های قدیمی و خدماتی ارائه می‌شود متناسب با یک ایستگاه راه‌آهن مستقر در منطقه آزاد نیست.

سازمان منطقه آزاد اروند طبق ماده ۶۵ و ابلاغ اخیر رئیس جمهور، عالی‌ترین مقام دولت در منطقه است.

وضعیت نابسامان راه آهن خرمشهر مشهود است
نجمه عباسیان پور، یک فعال گردشگری در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: به دلیل بالا رفتن قیمت بلیط هواپیما، تقاضای مسافران به خصوص اتباع عراقی برای سفر با قطار افزایش چشمگیری پیدا کرده است. هر چند پایانه راه آهن خرمشهر دو مقصد بیشتر ندارد (خرمشهر-مشهد و خرمشهر-تهران) ولی باز هم تقاضا بسیار بالاست.

وی افزود: با توجه به نزدیکی پایانه راه آهن خرمشهر به مرز بین‌المللی شلمچه به خصوص در ایام اربعین لازم است به منظور رفاه حال مسافران و تقاضای بالای سفر مقاصد بیشتری به شهرهای مختلف ایران داشته باشیم.

این فعال گردشگری ادامه داد: چندین سال است که صحبت از پیوند ریلی خط ارتباطی خرمشهر به شهر بصره عراق عنوان شده ولی پیگیری و اجرای این طرح هنوز کامل نشده است.

عباسیان پور تاکید کرد: همچنین نزدیکی بندر خرمشهر به این پایانه ریلی برای انتقال کالاهای وارداتی یا صادراتی به منظور بارگیری در بندر خرمشهر نقش مهمی دارد زیرا اتصال و پیوند راه آهن سراسری به شهر بصره از بزرگترین اقدامات برای رشد اقتصاد همچنین در موضوع گردشگری منطقه است.

وی توضیح داد: مزیت‌های در کنار یکدیگر از ویژگی‌های متمایزی است که در کمتر استانی موجود است و این امر فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری و رشد اقتصاد منطقه است.

فضای بی روح و منظره خشک ورودی پایانه راه آهن خرمشهر، نبود تجهیزات کافی به خصوص در این فصل گرما، نبود فضای سبز مناسب اطراف و ورودی پایانه از معضلات اولیه است و نیاز به پیگیری دارد

راه آهن تاریخی خرمشهر در حال پیوستن به تاریخ است| پایانه‌ای با امکانات فرسوده و سیمای نازیبا

این فعال گردشگری تصریح کرد: متاسفانه وضعیت نابسامان این پایانه کاملا مشهود است. فضای بی روح و منظره خشک ورودی این پایانه، نبود تجهیزات کافی به خصوص در این فصل گرما، نبود فضای سبز مناسب اطراف و ورودی پایانه از معضلات اولیه است و نیاز به پیگیری دارد.

عباسیان پور با تاکید بر اینکه ایستگاه راه آهن خرمشهر همچون یک بیابان است، بیان کرد: کاشت چند نهال گل و گیاه و چند نخل که نماد بومی شهر است به عنوان اولین اقدامات برای فضای سبز منطقه ورودی پایانه باید در دستور کار قرار بگیرد.

راه آهن سکوی پرتاب گردشگری خرمشهر
مجید کنعانی، یک فعال گردشگری دیگر نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: خرمشهر با وجود راه آهن پله پرش مهمی برای منطقه از لحاظ صنعت گردشگری و جذب توریست در خاورمیانه است.

وی افزود: چنانچه بخواهیم کمی کارشناسانه به خرمشهر نگاه کنیم پتانسیل آن چند برابر بالاتر است و با سایر شهرها می‌تواند رقابت کند، وجود راه آهن از امتیازات فوق‌العاده این شهر است.

این فعال گردشگری توضیح داد: هم اکنون بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری و شکوفا کردن خرمشهر و تحول بزرگ در صنعت گردشگری ایران است.

کنعانی تاکید کرد: با وجود رابطه خوب میان عراق و ایران و ورود ماهیانه ده‌ها هزار مسافر عراقی از مرز شلمچه می‌توان با مدیریت و ایجاد امکانات کافی برای این مسافران درآمدهای خوب و هنگفت را نصیب اقتصاد کشور و کسب و کارهای گردشگری منطقه کرد.

راه آهن تاریخی خرمشهر در حال پیوستن به تاریخ است| پایانه‌ای با امکانات فرسوده و سیمای نازیبا

وی با بیان اینکه وزارت راه باید نگاه ویژه به راه آهن خرمشهر داشته باشد، گفت: اضافه کردن قطار، تهیه راحت بلیط برای مسافران، تبلیغات لازم در سطح کشور و صحبت برای نصب تابلوهای راه آهن و نوشتار تابلو به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید انجام شود.

مهم‌ترین نکته رفاه مسافر هست باید مسافر از سفر کردن و خدمات ایستگاه راه آهن رضایت داشته باشد و بر طرف کردن نواقص ایستگاه راه آهن خرمشهر مهم است

این فعال گردشگری احیاء کردن و ایجاد تغییرات اساسی در سیمای ایستگاه راه آهن خرمشهر را ضروری برشمرد و افزود: مهم‌ترین نکته رفاه مسافر است باید مسافر از سفر کردن و خدمات ایستگاه راه آهن رضایت داشته باشد و بر طرف کردن نواقص ایستگاه راه آهن خرمشهر مهم است.

کنعانی اظهار کرد: سازمان منطقه آزاد اروند با همکاری و تعامل در راه آهن می‌تواند تحولی بزرگ در صنعت گردشگری رقم بزند.

وی عنوان کرد: مسئولان باید کمر همت ببندند تا در آینده شاهد شکوفایی شهر خرمشهر از همه راه‌ها همچون تقویت راه آهن باشیم.

لزوم حمایت جدی سازمان‌ها
غلامحسین فارسیان، مدیر پایانه راه ‌آهن خرمشهر در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: مدت ٧ سال است که مدیر پایانه راه آهن خرمشهر هستم و هم اکنون این پایانه دارای مشکلاتی است.

وی افزود: از سازمان منطقه آزاد اروند و همچنین شهرداری انتظار حمایت بیشتری داریم. خوشبختانه اکنون فرماندار ویژه خرمشهر نگاه مثبتی دارد و از سایر مسئولان انتظار حمایت داریم.

مدیر پایانه راه‌آهن خرمشهر تاکید کرد: این پایانه تاثیر زیادی در جذب گردشگر و کمک به اقتصاد منطقه دارد که نیازمند توجه بیشتر است.

ضرورت دارد سازمان منطقه آزاد اروند از طریق مکاتبه با وزارت راه و شهرسازی تدابیر لازم را برای پایانه راه آهن خرمشهر داشته باشد.

راه آهن خرمشهر نیازمند اعتبار مستقل است و این امر زمانی محقق می‌شود که به صورت مستقیم زیر نظر سازمان منطقه آزاد اروند باشد.

راه آهن درآمدزاست و هزینه بر نیست و سازمان منطقه آزاد اروند می‌تواند آن را تملک کند. تملک راه آهن خرمشهر توسط سازمان منطقه آزاد اروند ضمن اینکه سبب توسعه صنعت توریسم می‌شود کمک بسیار زیادی برای تولیدکنندگان منطقه نیز می کند.

کد خبر: ۱۶۰٬۵۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha