۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸
چتر کشاورزی قراردادی روی ۲ میلیون هکتار از اراضی کشور
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد

چتر کشاورزی قراردادی روی ۲ میلیون هکتار از اراضی کشور

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس، گفت: بر اساس اعلام وزیر جهادکشاورزی در سال زراعی آینده دو میلیون هکتار از اراضی کشور زیر کشت مربوط به برنامه کشاورزی قراردادی قرار می‌گیرد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، پرویز اوسطی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در خصوص دلایل افزایش میزان خرید تضمینی گندم در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، گفت: گندم پایه غذای قالب مردم ایران و اساس و بنیان زراعت کشور است زیرا سهم ۷۰ درصدی در حوزه کشاورزی دارد.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سالانه به ۱۲ میلیون تن گندم نیاز داریم، افزود: در سال‌هایی که وضعیت بارندگی مناسب باشد با توجه به مکانیزاسیون، حضور شرکت های فناورانه در مزارع و اقدامات فنی مناسب طی دهه‌های گذشته، چندین سال به مرز خودکفایی رسیده و از آن نیز عبور کرده‌ایم اما در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی و قیمت پایین خرید تضمینی گندم سطح زیرکشت این محصول استراتژیک کاهش داشته است و کشاورزان نیز در راستای افزایش برداشت در واحد سطح به دلیل عدم صرفه اقتصادی عملکرد خوبی نداشته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه با اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی توسط نمایندگان مردم در مجلس یازدهم تعیین قیمت محصولات اساسی کشاورزی به شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی واگذار شد که کشاورزان خبره و تشکل‌های کشاورزی نیز در آن نقش بسیار زیادی دارند، عنوان کرد: با اصلاح‌ قانون خرید تضمینی گندم و شیوه تعیین نرخ محصولات، طی چند سال اخیر قیمت گندم از حدود ۲ هزار ۵۰۰ تومان به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش داشته است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعیین اصولی و منطقی قیمت خرید تضمینی گندم قطعا در افزایش میزان سطح زیر کشت این محصول استراتژیک تاثیرگذار بوده و آن را افزایش داده است، تصریح کرد: در سال‌هایی که قیمت گندم مناسب نیست بخش زیادی از این محصول از چرخه مصرف خارج شده و به سمت قاچاق و بخش دیگری نیز به سمت خوراک دام و سایر مصارف هدایت می‌شود. با توجه به تعیین نرخ منطقی و پرداخت مطالبات، کشاورزان زیادی تمایل دارند محصول خود را در قالب خرید تضمینی به دولت تحویل دهند.

اوسطی با اشاره به اینکه قطعا در شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی نرخ خرید تضمینی گندم متناسب با هزینه تولید و بهره اقتصادی کشاورزان افزایش پیدا می‌کند، افزود: با توجه به خشکسالی رخ داده در سال‌های اخیر بخشی از درآمدهای ارزی صرف واردات گندم می شود، برای جلوگیری از این اتفاق باید کشاورزان را پای کار بیاوریم و از خروج ارز از کشور جلوگیری کنیم.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه یکی از اقدامات حمایتی که توسط مجلس و دولت پیگیری می‌شود موضوع کشاورزی قراردادی است که گندم در اولویت این برنامه قرار دارد، خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام وزیر جهاد کشاورزی در سال زراعی آینده ۲ میلیون هکتار از اراضی کشور زیر کشت برنامه کشاورزی قراردادی قرار می‌گیرد.

کد خبر: ۱۶۰٬۱۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha