۷ تیر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۸
افزایش ۳ برابری تولید تخم نوغان در کشور

افزایش ۳ برابری تولید تخم نوغان در کشور

رییس مرکز نوغانداری کشور از افزایش ۳ برابری تولید تخم نوغان در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته برای پرورش کرم ابریشم در کشور خبر داد.

به گزارش بازار، عدیل سروی زرگر با اشاره به این که برنامه خودکفایی تخم نوغان از امسال کلید خورده است، افزود: تا پایان فصل پرورش بهاره حدود ۴۵ هزار و ۵۲۳ جعبه نوغان در کشور توزیع شده است.

وی سهم استان گیلان در توزیع تخم نوغان را ۱۵ هزار و ۳۱۵ جعبه عنوان کرد و اظهار داشت: این مقدار توزیع تخم نوغان نسبت به سال گذشته ۴۵۰ جعبه افزایش نشان می‌دهد.

سروی زرگر خاطرنشان کرد که توزیع تخم نوغان از ابتدای فروردین امسال در استان‌های گرمسیر آغاز شد و تا ۲۰ خرداد در مناطق سردسیری ادامه داشت.

وی با بیان این که قیمت تخم نوغان در سال جاری بر اساس مصوبه شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی صورت گرفت و هیچ گونه افزایشی نسبت به سال گذشته نداشته است، تصریح کرد: به منظور حمایت از نوغانداران، تهیه و توزیع تخم نوغان به صورت یارانه‌ای انجام شده است.

رییس مرکز نوغانداری کشور درباره راندمان تولید تخم نوغان نیز گفت: در حال حاضر میانگین راندمان تولید تخم نوغان در کشور نزدیک به ۳۷ کیلو گرم پیله تر ابریشم به ازای هر جعبه تخم نوغان است و میزان راندمان تولید پیله تر در استان‌ها فرق می‌کند.

وی ادامه داد: بیشترین راندمان تولید تخم نوغان مربوط به استان خراسان شمالی است و استان‌های جدیدی که تولید را شروع کرده‌اند، به علت پایین بودن تجربه، دانش و آموزش راندمان کمتری دارند.

سروی زرگر در همین حال اظهار داشت: راندمان تولید پیله تر از یک جعبه توسط نوغاندار پیشرو در کشور ۵۸ کیلوگرم می‌باشد.

وی افزود: اکنون تمهیدات لازم برای تامین تخم نوغان و تولید پیله ابریشم در پرورش پاییزه انجام شده است و پرورش پاییزه در شش استان مستعد کشور اجرا می‌شود.

رییس مرکز نوغانداری کشور تاکید کرد: پرورش پاییزه به اقتصاد نوغانداران کمک کرده و امکان پرورش کرم ابریشم برای تولید پیله را طی دو بار درسال فراهم می‌کند.

سروی زرگر با اشاره به این که برداشت پیله ابریشم در کشور از ۱۴ اردیبهشت در استان خراسان جنوبی شروع شده است، اذعان داشت: عملیات برداشت پیله ابریشم تر در پرورش بهاره در بیشتر استان‌ها تقریبا تمام شده است.

وی اضافه کرد: پیله‌چینی در استان گیلان از ۱۸ خرداد آغاز و تا امروز نوغانداران ۲۳۰ تن پیله تر برداشت کرده‌اند.

سروی زرگر پیش‌بینی کرد که امسال ۱۷۵۰ تن پیله ابریشم تر در پرورش بهاره تولید شود.

وی سهم استان گیلان از تولید سال جاری را ۵۸۰ تن معادل یک سوم کل تولید، استان خراسان رضوی نزدیک به ۴۹۰ تن، گلستان ۲۷۰ تن، خراسان شمالی ۲۵۰ تن و مازندران را ۱۱۰ تن برآورد کرد.

رییس مرکز نوغانداری کشور ادامه داد: خرید پیله تر ابریشم توسط تجار، پیله‌وران و صاحبان ابریشم‌کشی به صورت توافقی و با قیمت منصفانه انجام می‌شود.

وی گفت: قیمت خرید پیله تر ابریشم منصفانه و براساس کیفیت آن از ۲۱۰ هزار تومان تا ۲۶۰ هزار تومان به ازای هر کیلو پیله تر بوده است.

کد خبر: ۱۵۸٬۸۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha